بخشی از اراضی سکونتگاه‌ها تصرفی است

بخشی از اراضی سکونتگاه‌ها تصرفی است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان"۶۰ درصد اسناد سگونتگاه‌های غیررسمی عادی و قولنامه‌ای است"گفت:حدود ۱۰ درصد از اراضی این سکونتگاهها تصرفی است.

محمد آئینی درباره اجرای بند ک تبصره 11 ماده واحده قانون بودجه 1401 و صدور سند برای سکونتگاه‌های غیررسمیاظهار کرد: مشکل اصلی در سکونتگاه های غیررسمی نداشتن سند رسمی است. برآوردها حاکی است که حدود 30 درصد از املاک واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی دارای سند هستند که در طول سال‌ها مشکل آنها حل شده و سند دریافت کرده اند.

وی افزود:  حدود 70 درصد از واحدهای شهری اسناد عادی (قولنامه‌ای) دارند. این واحدها و خانه‌ها تصرفی به شمار نمی‌روند و دارای سند مادر یا بنچاق بوده و مالکیت اصلی آنها مشخص است. اما به‌دلیل عدم رعایت ضوابط طرح‌های توسعه شهری دارای مشکلاتی هستند.

وی ادامه داد: برای واحدهای دارای سند مادر، سند قولنامه‌ای و بنچاق در قالب ساز و کار موجود با رعایت ضوابط مورد عمل سازمان ثبت و مشخص بودن سلسله ایادی مالکیت می‌توان سند رسمی صادر کرد. مالکان این واحدها و خانه‌ها، می‌توانند از ظرفیت ماده 9 قانون حمایت از احیا ،بهسازی و نوسازی شهری نیز استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کمتر از 10 درصد اراضی سکونتگاه های غیررسمی تصرفی هستند، اضافه کرد: این اراضی به عنوان اراضی دولتی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن یا سایر دستگاه‌ها و نهادها قرار دارند. اراضی مربوط به شهرداری، اراضی بنیاد مستضفعان، آستان قدس رضوی، اراضی اوقاف و اراضی خصوصی واقع در سکونتگاه‌ها از جمله این اراضی هستند که عموماً تحت عنوان اراضی به تصرف درآمده شناخته می‌شوند.

آئینی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در 18 استان 1400 هکتار اراضی دولتی طی سال‌های گذشته به تصرف درآمده و در آنها مسکن غیررسمی احداث شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)