خانه هوشمند

خانه هوشمند

خانه هوشمند

در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز هوشمند شده و تکنولوژی هر روزه با جزئی از زندگی ما همراه می‌شود و روند انجام کارها را آسان تر از قبل می‌کند. بعد از روی کار آمدن اینترنت اشیاء یا همان IOT مسیری برای هوشمند سازی خانه‌ها باز شد، امروزه خانه‌ها نیز هوشمند شده‌اند. خانه محلی برای داشتن حس امنیت، راحتی و آسایش است و از نخستین روزهای زندگی انسان بر روی کره زمین تلاش کرده تا محلی راحت را برای زندگی خود فراهم کند. اسمارت هوم‌ها، خانه شما را به محلی راحت‌تر و با آسایش بیشتر تبدیل می‌کنند.

خانه هوشمند چیست؟

اگر بخواهیم خانه هوشمند یا smart home را به طور خلاصه تعریف و معرفی کنیم، باید بگوییم کنترل وسایل برقی و مکانیکی خانه با استفاده اینترنت و یا ریموت کنترل‌ها، که دامنه وسیعی را در بر میگیرد. در ادامه به طور دقیق‌تری خانه هوشمند را معرفی میکنیم.

هوشمند کردن خانه دامنه وسیعی از تغییرات را در بر می‌گیرد و می‌توان دلیل آن را زیرساخت‌ها و سرعت بالای گسترش تکنولوژی دانست. گاهی هوشمند کردن خانه فقط به اتصال برخی از لوازم خانه به اینترنت و یا خودکار کردن آنها گفته می‌شود. مثلا می‌توان لامپ‌ها یا سیستم امنیتی خانه را از راه دور کنترل کرد. شما با در دست داشتن گوشی همراه خود می‌توانید خیلی از کارها را انجام دهید. مثلا چراغ اتاق‌ها را خاموش‌ کنید، کانال تلویزیون را عوض کنید و یا ماشین ظرف شویی را روشن کنید. دیگر مسافت تعریفی ندارد و چه در خانه باشید یا محل کارتان و یا حتی اگر به سفر رفته‌اید، می‌توانید امور منزل خود را مدیریت و کنترل کنید.

البته همان طور که گفتیم هوشمند سازی خانه تعریف گسترده‌ای را دربر میگیرد. در خانه‌های هوشمند و مدرن تمام اجزا و لوازم برقی یکپارچه شده‌اند و توسط یک سیستم مرکزی یکپارچه کنترل شده و با هم کار میکنند. در این خانه‌های هوشمند شده، یک کنترل کننده مرکزی در جایگاه مغز سیستم قرار گرفته و تمام اجزا را به هم مرتبط کرده و به آنها فرمان می‌دهد. سیستم روشنایی، سیستم گرمایش و سرمایش، قفلها و امنیت خانه، دوربین‌های مدار بسته، پنجره‌ها، نگه‌داری از حیوان خانگی، آبیاری گیاهان و جارو کردن و بسیاری از امور دیگر در دستان کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند شماست. این یعنی آرایش بیشتر و راحتی بی نهایت!

مزایای خانه هوشمند

شاید این سواب برایتان پیش بیاید که چرا باید در یک خانه هوشمند زندگی کنیم یا تلاش کنیم تا خانه خود را تا حدی که امکانش وجود دارد، هوشمند کنیم؟

ما در دنیایی مدرن زندگی می‌کنیم و تکنولوژی با سرعت بی نهایت بالایی در حال رشد است. حال می‌توان از آن در جهت راحتی بیشتر استفاده کرد. مثلا فکر کنید می‌خواهید به سفر بروید، لازم است تا سوفاژها، شیر آب، پنجره‌ها، شیر گاز و غیره و غیره را چک کنید؛ اما اگر در یک اسمارت هوم زندگی کنید به راحتی با نگاه کردن به گوشی یا تبلت خود همه موارد را بررسی میکنید. حتی اگر در میانه راه یادتان بیاید چراغی روشن مانده می‌توانید آن را خاموش کنید. یا وقتی سرکار هستید در راه ماشین لباس‌شویی خود را روشن کنید، برای حیوان خانگیتان غذا بریزید، سیستم گرمایش یا سرمایش را روشن کنید، غذایتان را گرم کنید تا وقتی به خانه میرسید، همه چیز آماده باشد.

هوشمند سازی خانه در بهینه سازی مصرف انرژی نیز تاثیر گذار است. ترموستات‌های هوشمند دمای خانه شما را تنظیم و از مصرف بیشتر انرژی جلوگیری می‌کنند. اگر پنجره‌ها باز باشد به شما هشدار می‌دهد و مانع هدر رفتن انرژی می‌شود. می‌توانید تنظیمات رابه نحوی انجام دهید که اگر بیشتر از ۱۵ دقیقه کسی در خانه نبود، سیستم گرمایش و روشنایی خاموش شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های خانه هوشمند، ایجاد محیطی آرام و مناسب برای کودکان و سالمندان است. نیازی به پرستار یا گرفتن مرخصی نیست. می‌توانید ساعت را برای مصرف قرص و ماکروفر را برای گرم کردن غذا تنظیم کنید. موسیقی پخش کنید و یا تلویزیون را روشن کنید. زمانی را برای خاموش شدن سینمای خانگی و کنسول بازی تعریف کنید، تمامی این کارها را وقتی سرکارتان هستید و از راه دور انجام دهید. خانه‌های هوشمند، به دلیل هوشمندیشان امینت و ایمنی بالایی دارند و هیچ جایی برای نگرانی باقی نگذاشته‌اند.

چطور خانه خود را هوشمند کنیم؟

اینکه تا چه میزان می‌توانید خانه خود را هوشمند کنید، کاملا به نوع سازه و زیرساخت‌های خانه شما بستگی دارد. در حال حاضر وسایل زیادی برای هوشمند کردن خانه‌ها در بازار وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به لامپ‌های هوشمند اشاره کرد. شما می‌توانید برای روشن و خاموش شدن آنها زمان بندی کنید. یکی دیگر از وسایلی که می‌توانید به خانه خود اضافه کنید، تلویزیون‌ها هستند. بسیاری از وسایل آشپزخانه مثل ماکروفر، اجاق گاز، یخچال و یا شیرآلات را نیز می‌توان هوشمند کرد.شما همین الان نیز می‌توانید قدمی برای داشتن خانه‌ای هوشمند بردارید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)