بهترین روش برای تمیز کردن گاز

بهترین روش برای تمیز کردن گاز

با هر بار پخت و پز شاهد کثیف شدن اجاق گاز هستیم و حتی اگر روزی یکبار از گاز استفاده کنیم هم در آخر هفته کاملا کثیف شده و چربی بر روی آن قرار گرفته است. کثیف و چرب شدن اجاق گاز، آشپزخانه را آشفته، نامرتب و کثیف جلوه می‌دهد و از آنجایی که خانم‌ها به تمیزی و مرتب بودن آشپزخانه بسیار اهمیت می‌دهند، زمان زیادی را برای تمیز کردن گاز صرف می‌کنند. تمیز کردن اجاق گاز به نوبه خود کار آسانی نیست و به هر روشی هم نمی‌توان انواع گاز را تمیز کرد و باید موادی متناسب با جنس گاز را برای تمیز کردن آن استفاده کرد. در ادامه این مطلب شما را با ترفندهای خانه داری آشنا کرده و بهترین و آسان‌ترین راه‌های تمیز کردن گازهای شیشه‌ای، استیل و چدن گاز را بیان می‌کنیم.

تمیز کردن اجاق گاز

لازم است به چند نکته قبل از آنکه شروع به تمیز کردن گاز کنید، توجه کنید. در ابتدا از سرد بودن صفحه و سرشعله‌ها مطمئن شوید. اگر گاز روشن بوده چند دقیقه ای صبر کنید تا سرد شود. سپس چدن، سرشعله و ولوم‌ها را از روی صفحه گاز برداشته و با یک دستمال خشک، تکه‌های مواد غذایی را جمع کنید. جمع کردن اولیه تکه‌های خشک و درشت مواد غذایی تمیز کردن را آسانتر میکند. موادی که برای تمیز کردن گاز از‌ آن استفاده میکنید را آماده کنید و در صورت تمایل از دستکش استفاده کنید. پیشنهاد میکنم برای تمیز کردن شیارها و لبه‌ها از مسواک استفاده کنید.

برای تمیز کردن اجاق گاز می‌توانید از مواد طبیعی به جای شوینده‌ و ماده شیمیایی استفاده کنید. در ادامه چند ترکیب طبیعی و مناسب برای تمیز کردن گاز را بیان می‌کنیم.

تمیز کردن گاز با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از ماده های تمیز کننده طبیعی است و می‌توان از آن برای تمیز کردن گاز نیز استفاده کرد. به نسبت مساوی مثلا یک قاشق سوپ خوری، آب، جوش شیرین و نمک را با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند. سطح گاز را با آب داغ مرطوب کنید و خمیر را روی آن بمالید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با یک پارچه و به صورت دورانی خمیر را پاک کنید.

تمیز کردن گاز با سرکه

اگر گاز شما خیلی کثیف و چرب نیست می‌توانید برای تمیز کردن آن از سرکه استفاده کنید. سرکه را روی سطح گاز اسپری کنید و با یک دستمال پاک کنید.

تمیز کردن گاز با مایع ظرفشویی

با استفاده از یک اسنفج و چند قطره مایع ظرفشویی تمام سطح گاز خود را تمیز کنید. اگر لکه‌های قدیمی و سختی روی گاز هست چند دقیقه به آن زمان دهید و سپس با یک دستمال تمیز کف را از سطح گاز پاک کنید.

تمیز کردن گاز با مواد پاک کننده

استفاده از مواد پاک کننده گاز که به صورت صنعتی و شیمیایی تولید می‌شوند نیز یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن گاز می‌باشد. مواد پاک کننده صنعتی گاز قدرت تمیز کنندگی مناسب و خوبی دارند. در هنگام استفاده از این مواد سعی کنید پنجره را باز بگذارید تا هوا در حالت چرخش باشد و آسیبی به تنفس شما وارد نشود.

تمیز کردن گاز شیشه‌ای

گاز شیشه‌ای یکی از مدل گازهای مدرن و زیبا می‌باشد و از جنس شیشه نشکن تهیه شده است. به دلیل جنس و ظاهر آن لازم است تا هر روز و بعد از هر بار آشپزی تمیز شود. زیرا چربی و کثیفی را بیش از حد نشان می‌دهد. از طرفی دیگر از آنجایی که هر روز آن را تمیز میکنید، همیشه تمیز و زیباست و به راحتی تمیز می‌شود.

برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای یک دستمال را با آب گرم خیس کنید و سطح گاز را با آن مرطوب کنید. بعد از چند دقیقه با دستمال دیگری آن را خشک کنید. می‌توانید مقداری جوش شیرین، سرکه و یا لیمو هم به دستمال خود بزنید تا چربی‌ها راحتتر پاک شوند.

تمیز کردن گاز استیل

گاز استیل بر خلاف گاز شیشه‌ای کثیفی را بیش از حد نمایش نمی‌دهد و نیازی به تمیز کردن روزانه و مرتب آن نیست. البته از طرفی دیگر فاصله زیاد بین دفعات پاک کردن گاز، لکه ‌ها را سخت و خشک می‌کند. برای تمیز کردن گاز استیل، می‌توانید از اسپری پاک کننده گاز، ترکیب جوش شیرین و نمک و آب، سرکه و مایع ظرفشویی و صابون استفاده کنید.

برای تمیز کردن اجاق گاز استیل از یک دستمال پارچه‌ای نرم و لطیف استفاده کنید تا برروی سطح گاز خط و خش ایجاد نشود.

تمیز کردن چدن گاز

برای تمیز کردن چدن گاز، جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کنید و یک محلول غلیظ ایجاد کنید. سپس چدن و میله‌های گاز را به طور کال داخل آن قرار دهید. اگر ظرفی مناسب برای این کار ندارید می‌توانید از کیسه زباله یا کیسه‌های محکم استفاده کنید. بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قطعات را با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب تمیزکنید.

تمیز کردن سرشعله و ولوم گاز

برای تمیز کردن سرشعله و ولوم گاز می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید تا تمام شیارهای آن تمیز شوند. ولوم‌ها را با اب داغ و مایع ظرفشویی به خوبی بشورید و با کمک مسواک و آب داغ چربی ها را از بین ببرید.

 

 

 

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)