بررسی مزایا و معایب بهترین طراحی‌های آشپزخانه

بررسی مزایا و معایب بهترین طراحی‌های آشپزخانه

طراحی آشپزخانه یکی از هیجان‌انگیزترین کارهای ممکن برای خانم‌های خانه و طراحان و افرادی که زمان زیادی را در آشپزخانه میگذراند هست. لازم است در ابتدای کار به نحوه طراحی آشپزخانه خود دقت کنید، تا یک آشپزخانه ایده‌آل داشته باشید. به این منظور میتوانید مشاوره طراحی آشپزخانه دریافت کنید و نگاهی به استاندارد طراحی آشپزخانه بیندازید و انواع سبک‌ها و مزایا و معایب آنها را بررسی کنید.

در این مطلب ما تصمیم گرفتیم سه سبک بهترین طراحی آشپزخانه را با هم بررسی کنیم تا شما در زمان کوتاه‌تری با مزایا و معایب آنها آشنا شوید و سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید. سه تا از بهترین و محبوب‌ترین طراحی ‌های آشپزخانه عبارت‌اند از مدل Uشکل، مدل L شکل و طراحی با جریزه یا اپن، هرکدام از این سبک‌های طراحی آشپزخانه علاوه برزیبایی و چشم نوازی و هماهنگی مزایا و معایبی دارند و میتوانند برای خانه‌ای مناسب باشند و برای خانه دیگر مناسب نباشند. برای پیدا کردن بهترین طراحی آشپزخانه شما با ما همراه شوید.

قدم اول در پیدا کردن بهترین طراحی آشپزخانه

 در قدم‌های ابتدایی طراحی آشپزخانه و حتی پیش از اقدام، لازم است بدانید چه می‌خواهید! انتخاب شما چیست؟ دوست دارید چیدمان آشپزخانه شما براساس استاندارد مثلث کار باشد و یا فضای آزاد بیشتری برای آماده کردن غذا می‌خواهید؟ دوست دارید از تمام فضای آشپزخانه خود استفاده کنید و یا فضایی برای معاشرت و دورهمی هم داشته باشید؟

طراحیU  شکل آشپزخانه

آشپزخانه U  شکل دارای یک فضای بزرگ و دلباز هست و در عین حال فضای کافی برای ذخیره سازی هم در اختیار شما قرار میدهد. این سبک از آشپزخانه در خانه‌های قدیمی و مدرن دیده می‌شود. آشپزخانه U  شکل معمولا مورد استقبال افرادی قرار میگیرد که خواهان یک اشپزخانه با فضای بسته هستند.

مزایای طراحی U شکل آشپزخانه

در طراحی یو شکل هر سه دیوار آشپزخانه برای طبقه بندی و کابینت مورد استفاده قرار میگیرند. به این صورت شما فضای بسیار زیادی برای ذخیره سازی دارید و حجم کابینت‌های شما بالاست. چیدمان آشپزخانه به شکل یو یک فضای بسته را ایجاد میکند و دسترسی شما به همه چیز آسان و راحت هست و برای استفاده از وسایل و آماده سازی غذا نیازی به جایجایی زیاد نیست.

معایب طراحی U شکل آشپزخانه

همان طور که گفتیم فضای آشپزخانه U  شکل بسته هست و فضا را تا حدی کوچک میکند، زیرا بیشتر فضای شما برای کابینت‌ها استفاده شده است. بنابراین برای آماده سازی غذا و شیرینی و یا پخت و پز فضای آزاد کمی در اختیار افراد قرار میگیرد. همچنین قرار دادن میز آشپزخانه در طراحی یو شکل مناسب نیست و فضای آشپزخانه را بیش از حد شلوغ و آشفته میکند مگر آنکه یک آشپزخانه بسیار بزرگ داشته باشید.

در طراحی U شکل شما میتوانید با تخریب یک دیوار و ایجاد اپن یا همان جزیره فضای آشپزخانه را بازتر کنید.

طراحی L شکل آشپزخانه

آشپزخانه L شکل یکی دیگر از طراحی‌های محبوب ایرانی است و فضای آزاد و باز مناسبی دارد. در طراحی ال شکل تجهیزات آشپزخانه و کابینت‌ها بر روی دو دیوار به شکل L قرار میگیرند. دراین سبک از آشپزخانه میتوان یک میز یا اپن برای صرف غذا قرار داد و فضای آزاد بسیاری وجود دارد و یکی از محبوبترین و بهترین طراحی آشپزخانه ایرانی به حساب می‌آيد.

مزایای طراحی L شکل آشپزخانه

در این سبک تمام استانداردهای طراحی آشپزخانه رعایت شده و آشپزخانه L شکل یه آشپزخانه ایده‌آل برای پخت و پز و معاشرت با خانواده هست و آشپزخانه را به قطب اصلی خانه تبدیل میکند و فضای آزاد مناسبی در اختیار شما می‌گذارد. آشپزخانه L شکل نیز فضای کافی برای ذخیره سازی را در اختیار شما می‌گذارد و اگر در آن یک جزیره طراحی کنید فضای شما بیشتر خواهد شد.

معایب طراحی L شکل آشپزخانه

در این آشپزخانه شما همیشه به یک میز یا جزیره و اپن نیاز دارید تا فضای کار کافی داشته باشید و این امر ممکن است تا حدی هزینه تمام شده را افزایش دهد. در واقع فضای کافی برای آماده سازی مواد غذایی ندارد. از طرفی دیگر در این سبک از طراحی بیشتر شاهد مثلث کار هستیم. در مثلث کار آشپزخانه، گاز، سینک و یخچال هر کدام در یک راس مثلث قرار میگیرند و برای رسیدن به آنها باید فضای بیشتری را در مقایسه با آشپزخانه U شکل طی کرد.

طراحی G شکل آشپزخانه

یکی دیگر از سبک طراحی‌های آشپزخانه که کمتر اسم آن را شنیده‌اید، طراحی g شکل هست که تغییر یافته طراحی U شکل میباشد و در طراحی آشپزخانه ایرانی رواج دارد. چیدمان آشپزخانه در کل طراحی g حالتی نیمه بسته دارد و تغییرات اتفاق افتاده حالت بسته طراحی یو شکل را از بین برده است. در این حالت یک جزیره عمود بر راستای یکی از دیوارها قرار میگیرد و فضای آشپزخانه را باز میکند.

مزایای طراحی g شکل آشپزخانه

آشپزخانه G شکل فضای آزاد بیشتری را نسبت به حالت U دارد و فضای کافی برای آشپزی و آماده سازی غذا را نیز در اختیار افراد قرار میدهد. داشتن فضای کافی برای کابینت و فضای ذخیره سازی و فضای کار کافی از مزایای مهم این سبک می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم طراحی g شکل در آشپزخانه ایرانی، امکان اجرا در فضاهای کوچک است.

معایب طراحی g شکل آشپزخانه

طراحی G شکل فضای کابینتی کمتری دارد نسبت به مدل‌های U و l دارد. همچنین برای کار کردن این مدل در آشپزخانه بزرگ هزینه نهایی بالا میرود و در عین حال حجم کابینت ها کم میشود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)