تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟

تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟

سینک ظرفشویی یکی از عناصر اصلی آشپزخانه هست و همچنین یکی از پرکاربردترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شود و انتخاب مدل درست و مناسب آن اهمیت بالایی دارد. اما آیا میدانید چگونه باید سینک مناسب را پیدا کرد؟ انواع سینک آشپزخانه را می‌شناسید؟‌ تفاوت سینک روکار و توکار را میدانید؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه شوید.

انواع سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی را میتوان بسته به موارد مختلف در چند دسته بندی مختلف قرار داد. انواع سینک از نظر تعداد لگن، شکل لگن، جنس و نوع نصب به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. از نظر نوع نصب که در اینجا مورد نظر ماست، سینک ظرفشویی به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شوند.

سینک روکار

سینک روکار به سینکی گفته می‌شود که لبه آن بر روی کابینت و یا پیشخوان قرار میگیرد و ارتفاعی بالاتر از کانتر دارد. با نگاه به عکس سینک روکار میتوانید این تعریف را بهتر درک کنید.

سینک توکار

سینک توکار دقیقا داخل کانتر قرار میگیرد و لبه‌های بیرونی آن مشخص نیست بلکه در داخل کانتر مخفی شده است. نحوه قرار گیری سینک توکار به نوعی است که انگار در میانه پیشخوان و سنگ کانتر حفره‌ای ایجاد شده و سینک کاملا داخل پیشخوان جای گرفته است.

تفاوت سینک روکار و توکار

این تفاوت در نحوه نصب و ایجاد انواع سینک ظرفشویی، به حتم مزایا و معایبی را نیز به همراه دارد. در ابتدا لازم است بگویم انتخاب سینک ظرفشویی به صورت روکار و یا توکار کاملا به سبک دکوراسیون و سلیقه شما بستگی دارد. هر چند که امروزه تمایل افراد به داشتن سینک توکار بیشتر از سینک روکار میباشد. تفاوت سینک توکار و روکار از جنبه‌های مختلف در زیر آمده است.

ظاهر

زیبایی ظاهری امری بسیار مهم هست و در انتخاب سینک ظرفشویی نیز باید به این موضوع دقت شود. ظاهر سینک ظرفشویی میتواند بر ظاهر کلی آشپزخانه تاثیر بسیای بگذارد و البته برای داشتن آشپزخانه‌ای شیک لازم است تا به هماهنگی شکل سینک با سبک دکوراسیون نیز توجه ویژه‌ای شود. سینک روکار به دلیل ایجاد لبه، تداخلی در صاف بودن سطح کانتر ایجاد میکند. این امر میتواند از نظر شما مثبت یا منفی تلقی شود.

امروزه بیشتر طراحان داخلی در طراحی آشپزخانه سینک توکار را انتخاب می‌کنند. سینک توکار خاصتر، مدرنتر و شیک تر از سینک روکار میباشد. تنوع مدل در سینک روکار و توکار مشابه هم نیست و در مدل توکار تنوع بالاتری وجود دارد، امروزه سینک های روکار و توکار متنوع و در طراحی‌های جذاب و شیک در بازار موجود است. در زیر عکس سینک روکار و توکار آمده و میتوانید تفاوت ظاهری آنها را مشاهده کنید.

راحتی نصب

یکی دیگر از موارد که تفاوت اصلی نیز به حساب میآید و علت نامگذاری این دو مدل است، نحوه نصب سینک است. نصب سینک روکار بسیار راحت تر از مدل توکار هست. سینک روکار به درستی در جای خود قرار میگیرد و لبه های آن با چسب آبندی میشود. اما در سینک توکار لازم است حتما قبل از خرید سنگ کابینت یا پیشخوان، سینک ظرفشویی خود را انتخاب کنید و دقیقا هم اندازه سینک، سنگ یا پیشخوان را برش دهید. سینک توکار کمی پایینتر از سطح کابینت قرار میگیرد و به همین دلیل نصب آن دقت بیشتری می‌خواهد. برای نصب سینک توکار حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید.

نگهداری

نگهداری درست تمام وسایلی که از آنها استفاده می‌کنیم، طول عمر آنها را تعیین میکند. نگهداری سینک ظرفشویی که هر روز از آن استفاده می‌شود و در تماس کامل با آب نیز میباشد اهمیت بالایی داشته و نحوه نگهداری و تمیز کردن آن طول عمر سینک و کانتر را تعیین می‌کند.

در سینک توکار به دلیل نداشتن لبه، قطرات آب به اطراف بیشتر از سینک روکار پراکنده می‌شوند و به قسمت زیر کابینت نیز راه پیدا میکنند. بنابراین لازم است برای سالم و تمیز ماندن سینک و محیط اطرافش، آن را پیوسته خشک کرد. به این منظور دستمالی آبگیر را برای پاک کردن دور سینک در نظر بگیرید و همواره بعد از هر بار استفاده از سینک دور آن را خشک کنید. اگر خشک کردن مرتبط سینک ظرفشویی برای شما سخت هست و استفاده بالایی از سینک دارید، بهتر است مدل توکار را انتخاب نکنید. در سینک روکار لبه‌ها مانع از پراکنده شدن قطرات آب می‌شوند و آببندی لبه‌ها نیز مانع از نفوذ آب به بخش زیرین می‌شود. از این رو نگهداری سینک روکار آسانتر است.

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری سینک باید در نظر گرفت، تحمل بار یا وزن هست. سینک توکار را نباید سنگین کنید. زیرا سنگین شدن لگن سینک توکار، احتمال نفوذ آب به بخش داخلی کابینت را بیشتر میکند.

قیمت

یکی از اولویت‌های انتخاب مدل سینک، قیمت آن میباشد. قیمت سینک روکار به طور کلی از قیمت سینک توکار کمتر هست، اما این امر همیشگی نیست. بسته به مدل انتخابی و جنس سینک قیمت سینک نیز متفاوت می‌شود.

مزایا و معایب سینک روکار در یک نگاه

  • نمای ظاهری قدیمی
  • محدودیت در عرض تولیدی سینک
  • طراحی قدیمی و هماهنگ نشدن با دکوراسیون آشپزخانه
  • نصب آسان
  • نگهداری آسان
  • مناسب برای خانه‌هایی با استفاده زیاد از سینک
  • امکان تعویض و جابجای آسان و راحت

مزایا و معایب سینک توکار در یک نگاه

  • تنوع بالا
  • دارای سایزهای مختلف
  • اکسسوری و لوازم جانبی بیشتر
  • نیاز به خشک کردن
  • پاشش آب به اطراف
  • امکان نفوذ آب به زیر کابینت
  • تعویض، جابجای و نصب سخت

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)