علت چکه کردن شیر ظرفشویی

علت چکه کردن شیر ظرفشویی

یکی از اتفاقاتی که افراد گاها با آن روبرو می‌شوند، چکه کردن شیر آب است. چکه کردن شیر ظرفشویی معمولا مدتی پس از نصب اتفاق می‌افتد و به نوعی شیر ظرفشویی اعلام می‌کند که نیاز به تعمیر دارد. صدای چکه کردن شیر آب ظرفشویی صدایی مداوم و تکرار شونده است و علاوه بر ایجاد لکه روی سینک و هدر رفتن آب موجب پرت شدن تمرکز و آرامش مخصوصا در شب می‌شود. اما علت چکه کردن شیر ظرفشویی چیست و چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد.

منظور از چکه کردن آب چیست و چه عواقبی دارد؟

منظور از چکه کردن آب، خروج جریان آب هنگام بسته بودن شیرآلات است که این امر ممکن است قطره قطره و کم باشد و یا به صورت جریانی باریک و مداوم صورت گیرد. چکه کردن آب باعث هدر رفتن آب می‌شود و چون این امر تمام مدت در حال اتفاق افتادن است حجم زیادی از آب هدر می‌رود و در این زمان کم آبی به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به علت وجود مواد محلول و رسوبات در آب، سینک ظرفشویی لک می‌شود و نیاز به تمیز کردن مداوم دارد و زیبایی آن را کم می‌کند. همچنین صدای چکه کردن آن تمرکز و آرامش را برهم می‌زند و به قول معروف روی اعصاب افراد راه می‌رود.

برای رفع چکه کردن آب از شیر ظرفشویی ابتدا باید مشکل را پیدا کرد. تشخیص درست علت چکه کردن باعث می‌شود مسیر درست طی شود و در نهایت مشکل رفع شود. به چند دلیل ممکن است شیر ظرفشویی چکه کند که در اینجا آنها را بیان کرده‌ایم.

پیدا کردن محل چکه کردن

در اولین اقدام دقت کنید که آب از کجا چکه می‌کند. این اتفاق ممکن است از زیر دسته شیرآلات اهرمی، محل اتصال شیر به لوله، کف شیر ظرفشویی، آبریز و یا اطراف آبریز باشد. بسته به اینکه نشتی آب از کجاست، علت چکه کردن فرق می‌کند و مراحل تعمیر آن نیز متفاوت است.

چکه کردن از زیر دسته و خرابی کارتریج

یکی از شایع ترین علت‌های چکه کردن شیر ظرفشویی و روشویی خرابی کارتریج است. کارتریج یکی از قطعات اصلی شیرآلات محسوب می‌شود و عملکرد و کیفیت آن در کیفیت شیر تاثیر مستقیم و شدیدی دارد. در شیرآلات با کیفیت و برندهای شناخته شده مثل شودر و کی‌دبیلو سی از کارتریج سرامیکی با کیفیت بالایی استفاده شده و احتمال خرابی آن بسیار پایین است.

اگر چکه کردن آب از زیر دسته شیر اهرمی و یا به صورت قطره‌ای از آبریز است به احتمال بالا کارتریج دچار مشکل شده است که یا نیاز به سفت کردن دارد و یا نیاز است که کاملا تعویض شود. برای آشنایی با نحوه تعویض کارتریج در اینجا کلیک کنید تا به صورت کامل مراحل انجام را مشاهده کنید.

چکه کردن از محل اتصال علمک به بدنه

اگر محل چکه کردن آب از محل اتصال علمک به بدنه است که در حالت ساده ممکن است علمک شل شده باشد و نیاز به سفت کردن آن باشد. اما در اکثر مواقع مشکل از خرابی اورینگ است. اورینگ یه واشر مکانیکی با مقطه O شکل است که برای آببندی از آن استفاده می‌شود. گاهی واشر اورینگ پوسیده می‌شود و نیاز به تعویض دارد و با تعویض آن مشکل چکه کردن آب حل می‌شود. برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. یک راه حل دایمی که تعویض اورینگ است و دومین راه حل، راه حلی موقت و گذرا است که استفاده از نوار تفلن می‌باشد.

تعویض اورینگ

راه حل اصلی که مشکل نشتی آب از محل اتصال علم به بدنه را برطرف می‌کند، تعویض اورینگ است. اورینگ یا واسطه علم وظیفه هدایت آب از بدنه به علمک را برعهده دارد. برای تعویض این قطعه مراحل زیر را طی کنید.

۱- با استفاده از آچار علمک شیر را باز کنید. در صورتی که علم با مهره متصل شده مهره را نیز باز کرده و علم را آزاد کنید.

۲- اورینگ‌های قدیمی را خارج کرده و اورینگ‌های نو را جایگزین کنید.

۳- مقداری گریس یا روغن جامد روی آن بمالید تا راحتتر در جای خود قرار گیرد.

۴- علمک را در جای خود قرار داده و ببیندید.

استفاده از نوار تفلن

راه کار دیگری که برای رفع چکه کردن آب از اطراف علمک می‌توانید انجام دهید، آببندی موقت با استفاده از نوار تفلن است. این کر شاید مشکل را برای کوتاه مدت برطرف کند اما دوباره با مشکل نشتی آب مواجه خواهید شد. بنابراین از این روش تنها برای رفع سریع و موقت مشکل نستی استفاده کنید. به این منظور با استفاده از آچار پیچ علمک را باز کرده و علم را جدا کنید. اگر علم با یک مهره در جای خود فیکس شده، مهره را شل کرده و علم را برداشته، واسطه علم و اورینگ‌ها در داخل علم قرار دارد و میتوانید به کمک آلن آنها را خارج کنید.

سپس واسطه علم و اورینگ را با نوار تفلن محکم کنید. به این منظور حدود ۱۰ دور نوار تفلن را دور آنها بپیچانید.سپس قطعات را در جای خود قرار داده و آنها را محکم کنید.

.

 

چکه کردن از آبریز

اگر چکه کردن آب از اطراف آبریز یا اطراف علم شیر صورت می‌گیرد که نشان از خرابی واشر پرلاتور است. در این صورت تنها کافیست واشر آن را تعویض کنید. به این منظور بوش پرلاتور یا همان قطعه توری مانند سر آبریز را با دست یا آچار جدا کنید. رسوبات داخلی آن را پاک کرده و واشر پرلاتور را از جای خود خارج کنید و با واشر جدید تعویض کنید. سپس این قطعه را در جای خود محکم کنید. به این صورت مشکل چکه کردن آب از آبریز برطرف می‌شود.

شاید برای تان مفید باشد: تعویض علمک شیر ظرفشویی

چکه کردن آب از بدنه یا علم شیر ظرفشویی

گاهی ممکن از چکه کردن آب از بدنه شیر ظرفشویی صورت گیرد که در اینصورت نشان از وجود سوراخ‌هایی روی بدنه است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، راه چاره‌ای جز تعویض شیر ظرفشویی ندارید. پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز چنین مشکلی به فکر خرید شیرآلاتی با کیفیت از برندی معتبر باشید تا مجدد با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. اگر نشت آب از علم شیرظرفشویی است نیز نیاز است که علم را تعویض کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)