معرفی انواع هود آشپزخانه

معرفی انواع هود آشپزخانه

اولین هود آشپزخانه

اولین هود و تهویه آشپزخانه در سال 1937 میلادی در شهر دالاس توسط آقای venta hood  (ونتا هود) اختراع شد.





 

اولین تولید کننده هود در ایران

هود کن در سال ۱۳۶۲ با هدف تامین نیازهای آشپزخانه ایرانی، برای اولین بار در ایران محصول جدیدی را که متناسب با سلایق ایرانی بود تولید نمود که از این محصول با نام هود یاد شده است.

 هود آشپزخانه، دستگاهی است که دارای فن مکانیکی در بالای صفحه اجاق گاز نصب می شود که با تخلیه و تصفیه هوای محیط، گرما، دود، بو، چربی‌های موجود در محیط آشپزخانه و هر آلاینده‌ای که ناشی از پخت پز است را از بین می برد.
در طی سال‌ها، تغییرات گسترده تکنولوژی موجب تغییر در سبک و ساختار انواع لوازم آشپزخانه از جمله هود شده است.

 

انواع هود آشپزخانه

هودهای خانگی در انواع مختلف مورب، شومینه ای، مخفی، زیرکابینتی، جزیره ای، دودکش، بدون دودکش و آسانسوری در کارخانه های مختلف تولید و به بازار عرضه شده اند.

هود مورب

یکی از پرفروش‌ترین هودهای بازار، هود مورب است که با زاویه 45 درجه نسبت به اجاق گاز قرار میگیرد. کارکرد قسمت‌های مختلف هود، بسته به مدل آن از طریق ریموت کنترل، صفحه لمسی و یا دکمه مکانیکی امکان پذیر می‌باشد. نمای ظاهری هودهای مورب شیشه، استیل یا ترکیب شیشه استیل است. هود مورب مجهز به فیلتر آلومینیومی قابل شستشو است.

هود شومینه‌ای

هود شومینه‌ای برروی دیوار نصب میشود که غالبا از جنس استیل یا ترکیب استیل و شیشه است. از آن‌جایی که صفحه مکش هود شومینه‌ای کاملا روی اجاق گاز قرار میگیرد مکش بسیار مناسبی دارد. این مدل هود معمولا مجهز به فیلتر آلومینیومی قابل شستشو و سیستم تشخصی زمان شستشو و تعویض فیلتر است.



هود مخفی
 این هود کامل زیر کابینت شما قرار میگیرد و هیچ نمایی از آن دیده نمیشود. مهم ترین ویژگی هودهای مخفی این است که فضای زیادی را در بالای اجاق گاز شما اشغال نمیکند.




هود زیر کابینت

هود زیرکابینتی یکی از قدیمی ترین و اولین هودهای تولید شده است که موتوری مانند هواکش و فیلتر آن از جنس پشم شیشه است. مزیت هودهای کلاسیک یا همان زیر کابینتی قیمت مناسب و هزینه نگهداری کم است.


هود جزیره‌ای

هود جزیره از لحاظ ظاهری زیبا و فانتزی در غالب مکعب، استوانه و کره است. هودهای جزیره‌ای فانتزی بیشتر جنبه لوکس دارند مناسب آشپزخانه‌های که پخت پز زیاد انجام می‌شود نیست. البته در مدل‌های که صفحه مکش کوچک نیست می‌توان همان کارایی هود مورب را از جزیره داشت. هودهای جزیره‌ای مناسب آشپزخانه های است که گاز در مرکز آشپزخانه نصب شده. تفاوت هودهای شومینه‌ای و جزیره‌ای در این است که به جای متصل شدن به دیوار به سقف متصل میشوند.




هود آسانسوری

 این مدل هود به هودهای توکار نیز معروف هستند. دکمه ای برای بالا و پایین بردن هود تعبیه شده که قابل تنظیم است به همین دلیل این هود را هود آسانسوری نامیده اند. موتور این هود در بیرون آشپزخانه نصب میشود که صدای کمتری را تولید میکند.


قطعات تشکیل دهنده هود:

1. انواع فیلترهای هود

1-1. فیلتر متالیک یا فیلتر فلزی: این فیلتر شبکه‌ای مشبک از جنس آلومینیوم یا استیل ضد خش است که چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. فیلتر آلومینیومی قابلیت تعویض ندارد ولی به راحتی می توانید فیلتر را از زیر هود جدا و آن را تمیز کنید. جهت مکش بهتر هود، لازم است فیلترهای آلومینیوم را بصورت ماهیانه با آب جوش و مایع ظرفشویی و برس پلاستیکی شسته شود.

 2-1. فیلتر ذغالی: فیلتر ذغالی علاوه بر حذف روغن، بوگیر هم بوده و راندامان آن از آلومینیومی بیشتر است. عمر مفید فیلتر ذغالی بین یک تا دو سال است و قابلیت شستشو ندارد  ولی اگر همراه با فیلتر متالیک که طول عمر بالای دارد استفاده شود بسیار پر کاربرد است.
3-1. فیلتر الیافی: دود و چربی محیط را جذب می کند اما قابلیت شسشت شو را ندارد و هر یک سال یکبار باید این فلیتر را تعویض کرد. این نوع فیلترها معمولا برای هودهای زیر کابینتی کاربرد دارند.

2. انواع لامپ‌های هود

 2-1.هالوژن: اولین لامپ‌های استفاده شده در هودها که  روشنایی و طول عمر کمتری نسبت به بقیه دارد.

2-2. ال ای دی: نسبت به هالوژن‌ها هم نور بهتر و هم روشنایی بیشتری دارد.

2-3. اس ام دی: این مدل از لامپ‌ها از دو گروه بالا از نظر عمر و روشنایی بهتر هستند.

 3. کلید تنظیم کننده دورموتور

میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی محیط آشپزخانه تنظیم می‌شود. هودها دارای سه سرعت متفاوت هستند.

4. موتور هود

مهمترین اصل در خرید هود آشپزخانه قدرت موتور است. موتور خوب برای هود آشپزخانه موتوری است که بیشترین مکش را دارد و واحد آن متر مکعب بر ساعت است. هرچه این عدد بیشتر باشد قدرت موتور هود بهتر است، اما محدودیتی هم برای این قضیه وجود دارد و اینکه غالبا مکش هود آشپزخانه های خانگی به بالای 1100 مترمکعب بر ساعت نمیرسید چون صدای موتور هود تا حدودی به مکش آن بستگی دارد در نتیجه هود خوب حدودا بین 700 تا 800 متر مکعب مکش داشته باشد کفایت می‌کند. 

انواع موتور هود

هودهای موتور فلزی: جنس بدنه موتور و پروانه حلزونی شکل فلزی است که بر اثر حرارت و گذرزمان پروانه‌های فلزی شکل ظاهری خود را حفظ کرده و از حالت استاندارخود خارج نمی شود. به همین دلیل موتورهای فلزی نسبت به موتورهای پلاستیکی با کیفیت‌تر هستند.

هودهای موتور پلاستیکی: جنس بدنه موتور فلزی اما با پروانه حلزونی پلاستیکی که از جنس کربو است. این موتورها در برابر حرارت  کاملا نسوز بوده و با گذر زمان  تغییر شکل نمی دهند. خصوصیت بارز این نوع موتورها مقرون به صرفه بودن است.

5. فن

فن در داخل هود قرار دارد که برای مکش بخار استفاده می شود. که این سیستم باعث ازاد سازی بیشتر گرما و مواد چرب در خارج از منزل می شود.

6. پنل کنترل و ریموت

این وسیله برای سهولت هر چه تمام تر مصرف کننده طراحی شده است. که به راحتی میزان دور موتور، روشنایی و موتور را روشن و یا از راه دور کنترل کرد.

چند توصیه برای خرید هود مناسب:
۱- به دنبال هودی باشید  که به طور کامل اجاق گاز شما را پوشش دهد
۲- میزان صدای هود در محدوده 53 تا 63 دسیبل باشد صدای نرمالی برای هود آشپزخانه محسوب می گردد.
۳- تطابق خروجی هود با خروجی آشپزخانه  است که در صورت عدم تطابق خروجی هواکش با کانال خروج هود، فضای خالی ایجاد شده سبب ایجاد صدای اضافه در هود میگردد و همچنین ممکن است خروج هوای آلوده به طور کامل صورت نگیرد.
۴- هودی مناسب با فضای خالی به اندازه ی زیر آن تهیه کنید.
۵- فیلتر هود از جنس آلومینیوم و قابل شستشو با دست و ماشین ظرفشویی باشد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)