با انواع کاشی و سرامیک آشنا شوید

با انواع کاشی و سرامیک آشنا شوید

در تمام سازه‌هایی که ساخته می‌شود از کاشی و سرامیک استفاده می‌شود و غیر ممکن است بنایی ساخته شود و در آن از کاشی و سرامیک استفاده نشود. به دلیل حجم بالای تقاضا برای این محصول تولید آن هم در ابعاد انبوه انجام می‌شود و برای آنکه بتواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد در طراحی آن‌ها از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده شده است. انواع مختلفی از کاشی و سرامیک در بازار موجود است و هر کدام نام مخصوص به خود را دارد. اگر دوست دارید با انواع کاشی و سرامیک آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما بمانید.

کاشی و سرامیک چه کاربردی دارد؟

در بیان انواع کاشی و سرامیک باید بگوییم که یکی از مهمترین متریال به کار رفته در خانه کاشی و سرامیک است که تقریبا در تمام فضای خانه به کار می‌رود. از کاشی و سرامیک در کف اتاق‌ها، دیوار و کف سرویس‌‌های بهداشتی، آشپزخانه و هال و پذیرایی استفاده می‌شود. سرامیک پرسلان، کاشی لعاب‌دار، کاشی موزاییکی، کاشی سفالی و ... از انواع کاشی و سرامیک هستند. در ادامه به معرفی رایج‌ترین و محبوب‌ترین آنها می‌پردازیم.

سرامیک پرسلان چیست؟

به طور کلی کاشی و سرامیک به دو گروه پرسلان و غیر پرسلان تقسیم بندی می‌شوند. مواد تشکیل دهنده این کاشی‌ها با همدیگر متفاوت هستند. در کاشی و سرامیک غیر پرسلانی از خاک رس سفید، قرمز یا قهوه‌ای و مواد معدنی استفاده شده است. در سرامیک پرسلانی هم از این مواد استفاده شده، اما تفاوت در میزان نسبت‌ها است. در سرامیک‌های پرسلانی نسبت خاک رس با سایر مواد یکسان است. به طور معمول در این نوع از کاشی‌ها از فلدسپات استفاده می‌شود. فلدسپات نوعی از کریستال شیشه‌ای است که در سنگ‌های آذرین موجود است.

ویژگی‌های سرامیک پرسلان

مقاومت این سرامیک بسیار بالا است و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. این سرامیک بافت بسیار متراکمی دارد و شامل دانه‌های ریز و صافی در ساختارش می‌باشد. همچنین در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارد. مقاومت شیمیایی بالا، ضد خش بودن، مقاوم در برابر دمای بالا و حریق و دارا بودن طرح و رنگ متنوع از دیگر مزایای این نوع از سرامیک است.

جالب است بدانید که سرامیک‌های پرسلان در انواع پرسلان فول بادی، پرسلان دولایه و پرسلان با لعاب در بازار موجود هستند.

کاشی لعاب‌دار و ویژگی‌های آن

یکی از انواع کاشی و سرامیک کاشی لعاب‌دار است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. کاشی‌های لعابدار در بخش‌های زیادی از سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند. تمیز کردن این کاشی‌ها به دلیل لعابی که دارند بسیار راحت است و از این رو برای سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب اند.

آشنایی با کاشی موزائیکی

کاشی‌های موزائیکی کاشی‌هایی با سایز بسیار کوچک هستند که معمولا به صورت مربع و در اندازه ۵ * ۵ سانتی‌متر در بازار موجود هستند. این کاشی‌ها به دو صورت لعابدار و بدون لعاب عرضه می‌شوند. انواع لعابدار آن از نوع پرسلان هستند و برای محیط‌هایی مانند استخر بسیار پرکاربرد هستند.

معرفی کاشی سفالی

کاشی‌های سفالی همان‌طور که از نامشان پیدا است از خاک رس که ماده اولیه سفال است ساخته شده‌اند. این کاشی‌ها که عموما به رنگ قرمز دیده می‌شوند و بدون لعاب هستند و در دمای بسیار بالایی پخت می‌شوند. البته کاشی سفالی در طرح‌های مختلف و رنگ‌های دیگر هم وجود دارد. پخت در دمای بالا باعث می‌شود تا خلل و فرجی در این کاشی‌ها ایجاد نشود و مقاومت آن‌ها افزایش یابد. ضخامت این نوع از کاشی حدود ۵ سانتی‌متر است که ضخامت بالایی است و معمولا در ابعاد ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند.

کاشی سنگفرش

یکی دیگر از انواع کاشی و سرامیک کاشی سنگفرش است که در ساخت آن از خاک رس قرمز استفاده شده است. مانند کاشی سفالی این کاشی هم در دمای بالا پخته می‌شود و مقاومت بسیار خوبی دارد.

سرامیک براق و مات

انواع مختلفی از سرامیک‌های مات و براق در بازار موجود است و شما می‌توانید مطابق با سلیقه خود برای خرید این سرامیک‌ها اقدام کنید. شما می‌توانید از ترکیب سرامیک مات و براق استفاده کنید و طرحی زیبا برای منزل خود ایجاد کنید.

کاشی بدنه سیمانی

روند ساخت این کاشی با دیگر مدل‌ها متفاوت است. برای ساخت کاشی بدنه سیمانی ماده اولیه را در قالب می‌ریزند و بعد از پخت فرصت می‌دهند تا به طور طبیعی خشک شود. رنگ این کاشی با ماده اولیه رنگی شکل می‌گیرد.

کاشی تراورتن برای استفاده در کف

یکی دیگر از انواع کاشی، کاشی تراورتن است که برای کف استفاده می‌شود. تراورتن نوعی سنگ آهک سفید است و زیبایی طبیعی منحصر به فردی دارد. در گذشته از تراورتن در ساخت معابد، حمام و مجسمه استفاده می‌شد و امروزه هم برای نمای خارجی و هم برای نمای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کاشی و سرامیک از نظر درجه بندی کیفیتی

سرامیک‌هایی که برای کف مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای درجه سختی‌های مختلفی هستند. به طور کلی ۵ درجه سختی برای انواع سرامیک‌ها در نظر گرفته شده است.

  • درجه سختی ۱: دارای مقاومت پایین و مناسب برای فضاهای کم رفت و آمد. مناسب برای پوشش دیوار
  • درجه سختی ۲: مقاومت پایین، مناسب برای دیوارپوش حمام و سرویس بهداشتی، برای فضای بیرونی کاربرد ندارد.
  • درجه سختی ۳: لکه پذیری سریع، مناسب برای فضاهای کوچک داخلی مانند اتاق‌خواب‌ها
  • درجه سختی ۴: دارای مقاومت بالا مناسب برای هر فضایی از جمله اتاق، آشپزخانه، راهرو
  • درجه سختی ۵: مقاوم‌ترین مدل کاشی، قیمت و کیفیت بالا، مناسب برای هر مکانی

کلام آخر

در ساخت هر سازه‌ای از کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. از این رو انواع مختلفی از کاشی و سرامیک طراحی و تولید شده است و شما می‌توانید از کاشی و سرامیک مناسب برای هر فضا استفاده نمایید. به طور کلی درجه بندی‌های مختلفی برای کاشی و سرامیک وجود دارد که از درجه یک تا درجه چهار متفاوت است. هر درجه بسته به کیفیتی که دارد دارای قیمت متفاوتی است و از این رو برای خرید دست شما کاملا باز است. سرامیک‌های پرسلان یکی از مقاوم‌ترین سرامیک‌های موجود در بازار هستند و به همین دلیل نسبت به غیر پرسلانی‌ها قیمت بالاتری دارند. با توجه به مطالب بیان شده در مورد انواع کاشی و سرامیک امیدواریم بتوانید با توجه به نیاز خود انتخاب مناسبی انجام دهید.

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)