علت کم بودن فشار آب

علت کم بودن فشار آب

کم بودن فشار آب یکی از مشکلات اساسی به شمارمی‌رود و در انجام کارهای مختلف ایجاد مشکل می‌کند. تمام ما در طول روز بارها و بارها برای انجام امور روزانه از آب استفاده می‌کنیم و حجم و فشار آب در راحتی کارکرد اثر بسیاری دارد. کم بودن فشار آب هنگام شستن ظروف، حمام، نظافت و موادری دیگر مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وقتی فشار آب تنظیم نباشد حجم آب خروجی در واحد زمان بسیار کمتر از حد استاندارد آن است. گاها این مشکل بین همسایگان مشترک است که در این صورت نیاز به تعمیراتی اساسی است اما برخی موارد این امر فقط مشکل یک واحد است و در این صورت نیاز به ریشه یابی و برطرف کردن آن می‌باشد. در برخی موارد افت فشار در تمام خانه است و گاه تنها مربوط به یک محدوده می‌شود به عنوان مثال تنها فشار شیر ظرفشویی آشپزخانه و یا حمام کم است و نیاز به تعمیر دارد.

دلایل کم بودن فشار آب

دلایل مختلفی باعث کم بودن فشار آب می‌شود و هر کدام راه حل خود را دارند. در ادامه چندی از مواردی که علت کم بودن فشار آب هستند را آورده‌ایم و سعی شده راه‌کارهای مفید برای حل این مشکل نیز بیان شود.

رسوب در لوله ها

یکی از مواردی که موجب کاهش سرعت عبور آب می‌شود، رسوبات داخل لوله هاست. در خانه‌های قدیمی داخل لوله‌ها با آهک و مواد معدنی و خاک پر می‌شود و به اصطلاح رسوب می‌گیرد. رسوبات باعث کاهش حجم آب و فشار آب می‌شوند. در این صورت بسته به میزان رسوب و محل آن اقدامات مختلفی انجام می‌گیرد. در برخی موارد لازم است لوله کشی‌های کل ساختمان تعویض شود البته این در صورتی است که خانه و لوله کشی‌ها بسیار قدیمی باشند. گاهی با پاکسازی رسوبات داخلی و استفاده از صافی می‌توان مشکلات را حل کرد. در برخی موارد نیز نیاز به نصب تجهیزاتی مانند پمپ آب می‌باشد.

گرفتگی رسوب تنها شامل لوله‌ها نمی‌شود، بلکه علمک و سردوش و شیرآلات نیز رسوب می‌گیرند و این اتفاق موجب کم شدن حجم آب خروجی از آنها می‌شود. بنابراین نیاز به تمیزکاری و در برخی موارد تعویض آنهاست.

باز نبودن کامل شیر فلکه

اگر قبلا فشار آب خوبی داشته اید و بنابر دلایلی شیر فلکه را باز و بسته کرده‌اید، یا تازه به خانه ‌ای جدید آمده اید و همسایگان شما مشکل عدم تنظیم فشار آب را ندارند و تنها مشکل برای شماست، نگاهی به شیر فلکه بیندازید و از باز بودن کامل آن مطمئن شوید. گاهی این مشکل پیش می‌آید که شیر فلکه اصلی به طول کامل باز نیست و حجم آب ورودی به خانه کم است و فشار آب نیز کم می‌شود.

کم شدن ناگهانی فشار آب

اگر حجم فشار آب به طور ناگهانی کم شده و همسایگان شما نیز چنین مشکلی دارند، نگاهی به منطقه بیندازید. ممکن است لوله آب دچار ترکیدگی شده باشد و یا لوله اصلی در منطقه دچار نشتی باشد. در این صورت با سازمان آب و فاضلاب هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید. به طور معمول در تابستان‌ها به دلیل افزایش مصرف کلی، بیشتر مناطق با افت فشار آب همراه هستند.

استفاده همزمان از انشعابات

در هر خانه‌ای چندین انشعاب برای آب وجود دارد و اگر همزمان از چند انشعاب آب مصرف کنید فشار کلی کاهش می‌یابد. این دقیقا همان اتفاقی است که اکثرا در خانه های قدیمی با آن مواجه می‌شوید و اگر کسی حمام باشد حجم آب آشپزخانه و سرویس بهداشتی به شدت کم می‌شود و بالعکس!

خرابی شیر فشار شکن

یکی دیگر از مواردی که موجب کم شدن فشار آب می‌شود، خرابی در تنظیم کننده فشار آب است. این اتفاق برای طبقات پایین اتفاق می‌افتد و اگر شیر فشار شکن دارید، به آن سری بزنید و آن را بررسی کنید که آیا دچار زنگ زدگی یا شکستگی شده است.

نشتی لوله‌ها

یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش فشار آب و عدم تنظیم فشار آب می‌شود، نشتی از لوله‌هایست. اگر لوله‌ها روکار باشند می‌توان محل نشتی را پیدا کرد. در محل‌های که شک دارید، پارچه ببندید و اگر پارچه بعد از مدتی خیس شد یعنی آنجا نشتی دارد. اما در مورد لوله‌های توکار می‌توانید کنتور آب را چک کنید. به این منظور شیر فلکه را ببندید و به سراغ کنتور بروید، اگر در حال چرخش باشد یعنی لوله‌ها نشتی دارند و نیاز به تعمیر اساسی است.

علت کم بودن فشار آب گرم در پکیج یا آبگرمکن

اگر آب گرم واحد شما دچار کاهش فشار شده لازم است به پکیج یا آبگرمکن واحد خود سری بزنید. علت کم بودن فشار آب گرم در پکیج میتواند رسوبات و گرفتگی در آنها باشد. به این منظور لازم است مخزن آبگرمکن تمیز و سرویس شود.

علت کم بودن فشار آب در طبقات بالا

یکی از موارد رایج در افت فشار آب که البته همیشگی است، کم بودن فشار آب در طبقات بالای آپارتمان‌ها است. البته این مشکل در تمامی آپارتمان‌ها پیش نمی‌آید و تنها در مواردی است که فکری برای آن نشده است. آب در حرکت خود به سمت بالا تحت تاثیر نیروی گرانش قرار میگیرد و فشار آب طبقات بالاتر کم می‌شود. برای حل چنین مشکلی نیاز به نصب مخزن ذخیره آب و یا پمپ آب می‌باشد. به این صورت فشار آب در تمامی طبقات یکسان خواهد بود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)