توالت فرنگی مناسب برای سالمندان و معلولین

توالت فرنگی مناسب برای سالمندان و معلولین

وقتی انسان پا به سن میگذارد و وارد دوره پیری و سالمندی می‌شود و یا دچار معلولیت است، با مشکلاتی روبروست که می تواند زندگی اش را تحت تاثیر قرار دهد. اما این موضوع نباید باعث شود تا از زندگی لذت نبرد و یا همواره زانوی غم بغل گرفت، بلکه لازم هست برای حل این مشلات کوچک و بزرگ دست به کار شویم و به کمک پیشرفت تکنولوژی و لوازم موجود منازل را به نحوی طراحی کنیم تا سالمندان و معلولین به راحتی بتوانند در آن زندگی کنند و محیطی امن و راحت و دلنشین داشته باشند. یکی از مشکلاتی که با کهولت سن و یا بیماری به وجود میآید، نداشتن تعادل و یا عدم توانایی در نشستن و بلند شدن است. این مشکل در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی بیشتر از سایر موارد افراد سالمند را آزار میدهد و وسیله ای برای بلند شدن سالمندان از روی توالت فرنگی یکی از نیازهای آنها به شمار می رود. اما خوشبختانه امروزه با در نظر گرفتن نیاز این افراد می توان سرویس بهداشتی را متناسب با نیاز و سلامت جسمانی فرد طراحی کرد و با نصب توالت فرنگی مناسب سالمندان و معلولین و استفاده از وسایل توانبخشی و کمکی فضایی امن و راحت را برای این عزیزان ایجاد کرد.

استفاده از توالت فرنگی مخصوص سالمندان

افراد سالمند به دلیل مشکلات و آسیب های وارد شده به پا و کمر آنها نمیتوانند از سرویس بهداشتی ایرانی استفاده کنند و لازم است برای آنها سرویس فرنگی ثابت در نظر گرفت. اگر منزل شما فاقد توالت فرنگی است به شما پیشنهاد میکنیم به فکر تهیه و نصب یک توالت فرنگی با ارتفاع مناسب باشید. استفاده از صندلی توالت فرنگی به دلیل استحکام کم توصیه نمی‌شود.

در بین انواع توالت فرنگی، عامل تاثیر گذاری که آن را برای سالمندان مناسب می‌کند، ارتفاع توالت فرنگی است. ارتفاع توالت فرنگی به طور استاندارد بین ۴۰ تا ۴۲ سانتیمتر میباشد و در برخی از مدلها تا ۴۳ سانتی متر افزایش یافته است. ارتفاع توالت فرنگی باید متناسب با قد فرد سالمند در نظر گرفته شود، اما به طور کلی توالت فرنگی با ارتفاع بیشتر، بلند شدن را برای افراد آسانتر میکند. شما میتوانید در سایت عمرانیاز انواع توالت فرنگی را بررسی و مقایسه کنید و بسته به نیاز و قیمت، مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

توالت فرنگی وال هنگ مناسب برای سالمندان و معلولین

توالت فرنگی دیواری یا وال هنگ، نسل جدید توالت های فرنگی است و برروی دیوار نصب می‌شود و فاقد پایه بر روی زمین هستند. یکی از محاسن این توالت فرنگی امکان تغییر ارتفاع نصب آن می‌باشد. شما میتوانید توالت فرنگی وال هنگ را در فاصله ۳۵ تا ۶۵ سانتی متری نصب کنید. برای نصب توالت فرنگی وال هنگ به وزن قابل تحمل، وضعیت دیوار و قابلیت نصب توالت روی آن و راحتی استفاده از آن برای  سالمند توجه کنید.

استفاده از ارتفاع دهنده توالت فرنگی

اگر امکان تغییر توالت فرنگی با ارتفاع بیشتر را ندارید، میتوانید از ارتفاع دهنده توالت فرنگی استفاده کنید. ارتفاع دهنده توالت فرنگی یک وسیله پلاستیکی با ارتفاع حدود ۱۰ سانتی است و بر روی نشیمن توالت فرنگی جای میگیرد و ارتفاع آن را بیشتر میکند. برخی از مدلهای ارتفاع دهنده توالت فرنگی دارای دستگیره نیز هستند و امکان جداکردن دستگیره آن نیز وجود دارد.

استفاده از دستگیره های کمکی

برای راحتر بلند شدن بیماران، افراد سالمند، افرادی که مشکل زانو و کمر دارند، معلولین و افرادی که هنگام بلند شدن با مشکلاتی مانند سرگیجه یا سیاه شدن چشم مواجه می‌شوند میتوانید از دستگیره های کمکی استفاده کنید. این دستیگره های کمکی در کنار توالت فرنگی و بروی دیوار نصب می‌شوند و فرد میتواند با گرفتن آنها و انداختن وزن روی دستگیره از روی نشیمن توالت فرنگی بلند شود.  در برخی از مدل ها دستگیره کمکی به صورت چارچوبی طراحی شده و روی توالت فرنگی جای میگیرد و برای فضایی که توالت در کنار دیوار نصب نشده مناسب می‌باشد.

استفاده از نوار شبرنگ توالت

بعد از تنظیم ارتفاع توالت فرنگی و مناسب سازی آن برای بلند شدن، لازم است سایز موارد را نیز در نظر بگیریم تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. یکی از مشکلاتی که سالمندان هنگام استفاده از توالت فرنگی دارند، خطای دید است. گاها اتفاق میافتد به دلیل همرنگ بودن توالت فرنگی و دیوار و کف، خطای دید رخ دهد. برای جلوگیری از این مورد می‌توانید از نوار شبرنگ توالت فرنگی استفاده کنید و تفاوت رنگی ایجاد کنید.

استفاده از تشک توالت فرنگی

یکی دیگر از مواردی که برای مناسب سازی توالت فرنگی برای سالمندان باید به آن توجه شود، نشیمن توالت می‌باشد. استفاده از رویه توالت فرنگی، تشک توالت فرنگی و یا بالشتک توالت فرنگی یکی از راهکارهای آسان و کم هزینه میباشد. این بالشتک های توالت فرنگی بر روی نشیمن آن قرار میگیرند و نشیمن توالت را نرم میکنند. به این صورت افراد سالمند با سفتی و یا سردی نشیمن توالت مشکلی نخواهند داشت.

توالت فرنگی مناسب معلولین

از جمله مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از توالت فرنگی برای سالمندان و یا معلولین پیش آید، باز و بسته کردن درب توالت میباشد. شما میتوانید برای حل این مشکل از توالت های بدون درب کاوری استفاده کنید، و یا از توالت فرنگی با درب تمام اتوماتیک که به وسیله سنسور چشمی باز و بسته می‌شود استفاده کنید. در توالت فرنگی های مدرن و جدید علاوه بر درب اتوماتیک شاهد امکانات بیشتری مثل گرمکن نشیمن، نازل شستشو، فلاش خودکار و خشک کن نیز هستیم.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)