پرلاتور چیست و چه کاربردی دارد

پرلاتور چیست و چه کاربردی دارد

اگر به قسمت آبریز شیرآلات نگاه کرده‌ باشید، قطعه‌ای کوچک و مشبک فلزی یا پلاستیکی را مشاهده کرده‌اید، این قطعه کوچک پرلاتور نام دارد. پرلاتور شیر، آب را با جریان هوا ترکیب میکند و جریان آب را نرم و قابل استفاده میکند. پرلاتور بر روی تمامی شیرآلات از جمله آبریز شیردوش، شیر ظرفشویی، شلنگ توالت و شیر روشویی نصب می‌شود. اگر از شیرآلات فاقد پرلاتور یا سرشیر کاهنده مصرف آب استفاده کرده‌ باشید، اهمیت استفاده از آن را میدانید و هرگز تمایل به استفاده از شیرآلات بدون پرلاتور ندارید.

معنی پرلاتور

کلمه پرلاتور به معنی سرشیر کاهنده مصرف آب است. این کلمه انگلیسی از واژه pearl گرفته شده که به معنی مروارید است و در اینجا منظور ایجاد جریان آبی مروارید مانند است.

ساختار و کاربرد پرلاتور

پرلاتور شیر یک چند لایه شبکه مشبک است و در آن تعداد بسیار زیادی سوراخ در کنار هم با یک دیواره ظریف قرار گرفته‌اند. آب جاری شده از لوله از پرلاتور شیر خارج می‌شود و هنگام عبور از پرلاتور به رشته‌های باریک آب تبدیل شده و با هوا ترکیب می‌شود. ترکیب شدن آب با هوا موجب نظم بیشتر جریان، ایجاد جریانی ثابت، لطیف و نرم شدن جریان آب، عدم پاشش و ایجاد فشار مطلوب می‌شود.

به دلیل ترکیب شده آب و هوا و ایجاد جریانی ثابت و پایدار و لطیف، از پاشیده شدن آب خبری نیست و کارکردن با آن آسانتر است. همچنین ترکیب آب و هوا باعث کاهش مصرف آب تا ۵۰ درصد نیز می‌شود و به همین دلیل به آن کاهنده مصرف آب یا پرلاتور کاهنده نیز می‌گویند.

انواع پرلاتور

پرلاتورها اناوع مختلفی دارند و شما میتوانید هر کدام از آنها را برروی شیرآلات خود نصب کنید. هر کدام از پرلاتورهای کاهنده تاثیر متفاوت بر روی جریان آب میگذارند. در ادامه چندی از رایجترین پرلاتورها را معرفی کرده‌ایم.

  • پرلاتور هوا دهنده
  • پرلاتور لمینار
  • پرلاتور اسپری کننده
  • پرلاتور میکادو
  • پرلاتور ضد رسوب
  • پرلاتور سکه‌ای

پرلاتور هوا دهنده

این مدل از پرلاتور کاهنده، جریانی لطیف، نرم و سبک ایجاد میکند. پرلاتور هوا دهنده (Aerated stream) آب و هوا را به نوعی با هم ترکیب میکند که آب با حجم زیاد، کاملا سبک و نرم جاری شود و حس فوق العاده ای را روی پوست ایجاد کند. یکی دیگر از مشخصات و ویژگی‌های استفاده از این مدل پرلاتور شیر، ایجاد جریان آبی سفید رنگ است. در وافع به دلیل مخلوط شدن با حجم بالایی از هوا، آب به رنگ سفیدتری در می‌آید.

پرلاتور لمینار

یکی دیگر از مدل‌های آبفشان، پرلاتور لمینار(Laminar stream) میباشد. این مدل پرلاتور برای امکانی که به جریان و فشار آب بالایی نیاز است و یا اماکنی که فشار آب کمی دارند مناسب است. در این مدل شاهد ترکیب و مخلوط شدن آب و هوا نیستیم، بلکه جریان آب بدون ترکیب با هوا و به طور مستقیم کنترل می‌شود.

پرلاتور اسپری کننده

پرلاتور اسپری کننده که به آن spray system نیز می‌گویند، آب را اسپری میکند. منظور از اسپری کردن، خروج آب به صورت پراکنده در یک محدوده مشخص و به مانند دوش، و نه پاشش آب، میباشد.

پرلاتور میکادو

احتمالا در فضاهایی خاص، جریان آب طرح دار را دیده‌اید. جاری شدن آب به صورت چهارخانه و با طرحی زیبا کار پرلاتور میکادو است. طراحی و ساختار پرلاتور میکادو به گونه‌ای است که آب هنگام خروج از سرشیر، طرح زیبا و خاصی به خود می‌گیرد. این پرلاتور برای فضاهای خاص و دکوراسیون‌های مدرن مناسب می‌باشد.

پرلاتور ضد رسوب

رسوب آب در حفره‌های پرلاتور قرار میگیرد و لازم به تمیز کردن آن است. اگر رسوب آب منطقه بالا باشد، گرفتگی پرلاتور و تعداد دفعاتی که نیاز به تعویض و تمیز کردن دارد بیشتر می‌شود. پرلاتور ضد رسوب برای چنین مناطقی مناسب است. در این مدل پرلاتور شیر، از توری پلاستیکی و منعطف استفاده شده که با هر بار باز و بسته شدن و تغییر فشار آب، به سادگی تمیز می‌شود. همچنین میتوان با چرخش دست بر روی آن، به راحتی رسوب به جا مانده را جدا کرد.

پرلاتور سکه‌ای

برای افرادی که فنی و آچار به دست نیستند و دسترسی به آچار و ابزار ندارند، پرلاتور سکه‌ای مناسب‌ترین پرلاتور است. برای باز کردن پ تمیز کردن پرلاتور سکه‌ای، تنها به یک سکه یا کلید نیاز دارید. در میانه از پرلاتور یک شیار طراحی شده و با قرار دادن کلید و یا سکه را در بین شیار به راحتی میتوانید پرلاتور را باز کنید.

کاربرد پرلاتور

همان طور که گفته شد، پرلاتور شیر مزایای بسیاری دارد. یکی از مهم ترین مزایاهای آن هدایت منظم جریان آب است. پرلاتور میتواند آب را به شکلی منظم جاری کند و به موجب آن خبری از پاشیده شدن آب به اطراف و خیس شدن اطراف و لباس‌ها نیست. از دیگر کاربردهای آن میتوان به ایجاد جریانی ثابت و پایدار اشاره کرد. با استفاده از پرلاتور شما همواره جریانی با حجم و فشار مشخص را در اختیار دارید و آب به شکل زیبا ونرم جریان میابد.

از دیگر ویژگی‌ها و کاربرد مهم این قطعه کوچک، میتواند به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب اشاره کرد. به دلیل ترکیب آب و هوا، نرم و سبک شدن آب و منظم بودن آب، میزان مصرف آب بسیار کاهش می‌یابد و به همین دلیل است که این قطعه را با نام پرلاتور کاهنده نیز میشناسند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)