علت سفت شدن شیر اهرمی

علت سفت شدن شیر اهرمی

شیرآلات اهرمی یکی از شیرالات رایج و مورد استفاده در ساختمان‌ها می‌باشد. شیرهای اهرمی کیفیت بالایی دارند و استفاده از آنها نیز بسیار آسان هست و طراحی و ساختار آنها نیز زیبا و مدرن می‌باشد و همین دلایل نیز باعث شده در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها از آنها استفاده شود. بسیای از افراد با این مشکل مواجه شده‌اند که اهرم شیرآلات چندی پس از نصب سفت شده و کار با آن به راحتی روزهای اول نیست. اما علت سفت شدن شیر اهرمی چیست و چگونه میتوان آن را تعمیر کرد؟ قبل از آنکه به بررسی علت سفت شدن شیر اهرمی بپردازیم، نگاهی به ساختار این شیر می‌اندازیم.

شیرآلات بهداشتی

شیرآلاتی که در ساختمان‌ها بکار میروند را میتوان بطور کلی به دو دسته تقسیم کرد، شیر اهرمی با مغزی توپی، شیر اهرمی کارتریج دار، نحوه طراحی و تولید هرکدام از این شیرها متفاوت هست و هنگام تعمیر نیز لازم هست به نوع شیر دقت کنیم تا مشکل را به درستی برطرف کنیم.

شیرآلات اهرمی دو دسته

 

سفت شدن شیر اهرمی

حال که با ساختار شیرآلات اهرمی به صورت مختصر آشنا شدیم، به بررسی علت سفت شدن شیر اهرمی می‌پردازیم. عوامل مختلفی باعث این اتفاق می‌شود و برای رفع آن نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد. از علل سفت شدن اهرم شیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • - جرم گرفتن مغزی
  • - فرسوده شدن واشر
  • - جرم گرفتن کارتریج
  • - خرابی کارتریج
  • - سفت شدن مهره کارتریج

در بسیاری از موارد رسوب مواد معدنی داخل آب باعث سفت شدن شیرهای اهرمی شوند و اطراف کارتریج رسوب آب شکل میگیرد و به مرور زمان ضخیم می‌شود. بنابراین لازم است تا کارتریج را تمیز کنیم. اگر کارتریج یا مغزی دچار جرم گرفتگی شده باشند میتوان آن را تمیز کرد و مجدد وصل کرد. در مواردی که رسوب و جرم، موجب خرابی و فرسودگی نیز شده است لازم است آنها را تعویض کنیم. اما چگونه علت مشکل را متوجه شویم؟ برای مشخص شدن علت مشکل نیاز به باز کردن شیر آب می‌باشد.

1- قبل از اقدام برای تعمیر یا تعویض شیر های آب باید به سراغ شیر های اصلی جریان آب بروید. اگر در پشت این شیر ها قادر هستید آب را قطع کنید که این کار را انجام دهید و اگر نه بهتر است جریان اصلی یا ورودی اصلی آب را با شیر فلکه قطع کنید.

 2- برای باز کردن دسته اهرمی، درپوش پلاستیکی شیر اهرمی که معمولا به رنگ قرمز و آبی می‌باشد را بردارید. در زیر این درپوش یک پیچ قرار دارد. با استفاده از آلن پیچ را باز کنید. با چرخاندن آلن ۲.۵ به سمت چپ پیچ باز می‌شود.

3- پس از برداشتن دسته اهرمی با یک روکش حلقه‌ای روبرو می‌شوید. آن را نیز بردارید. در صورتی که چرب و یا خیس هست ابتدا آن را تمیز کنید و سپس آن را بردارید. در زیر روکش مهره کارتریج قرار دارد. آن را بردارید و کارتریج را درآورید. برای باز کردن آن ها هم باید از آچار فرانسه و یا آچار ها مشابه کمک بگیرید.

 

 اگر کمی رسوب اطراف کارتریج باشد لازم است آن را تمیز کنید. اما اگر خراب شده باشد لازم است کارتریج  را تعویض کنید.

اما اگر رسوبی اطراف آن نیست باید مهره کارتریج را باز کنید و آن را مجدد با فشار مناسب که نه شل باشد و نه سفت ببندید. برای تنظیم مهره کارتریج از ترک متر(Tork meter) نیز میتوانید استفاده کنید تا فشار لازم را اعمال کند.

تمیز کردن کارتریج شیرآلات اهرمی

 بعد از باز کردن شیر و خارج کردن آن، با استفاده از سرکه و مسواک آن را تمیز کنید. اگر رسوبات سفت شده‌اند آن را داخل مخلوط آب و سرکه بندازید و سپس آن را تمیز کنید. اما در صورتی رسوب بیش از حد باشد و یا کارتریج خراب شده باشد نیاز به تعویض کارتریج شیر اهرمی می‌باشد. طبق راهنمایی تعویض کارتریج شیر اهرمی آن را تعویض نمایید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)