چطور هود آشپزخانه خود را تمیز کنیم

چطور هود آشپزخانه خود را تمیز کنیم

هود آشپزخانه وظیفه خارج کردن حرارت، دود، بخار و بوی غذا را برعهده دارد و دقیقا بالای اجاق گاز قرار میگیرد و به همین دلیل در معرض ذرات چربی است و به سرعت چرب و کثیف می‌شود و لازم است به طور مرتب اقدام به تمیز کردن هود آشپزخانه کرد. در ادامه روش‌ها و ترفندهای تمیز کردن هود آشپزخانه را آوریده‌ایم.

چرا باید هود آشپزخانه را تمیز کرد

تمیز کردن وسایل خانه و آشپزخانه یکی از اقدامات مهم و روتین منزل به حساب می‌آيد و هم خانه را زیباتر میکند و حس و حال خانه را بهبود می‌بخشد و هم در سلامت افراد خانواده نقش دارد. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که لزوم تمیز کردن هود آشپزخانه آن هم به طور مرتب و ماهانه چیست؟

هود آشپزخانه از دو بخش تشکیل شده، بخش بیرونی، همان قسمتی که ما میبینیم و بخش داخلی که عملکرد هود را شامل می‌شود. ذرات چربی و خاک و گرد وغبار بر بخش بیرونی هود مینشیند و برای تمیز بودن آشپزخانه می‌تواند به تمیز کردن بخش بیرونی هود بسنده کرد. اما تمیز کردن بخش بیرونی هود کافی نیست.

در بخش داخلی هود فیلتر قرار گرفته و بوی غذا و حرارت و دود از این قسمت خارج می‌شود و در بین حفره‌های فیلتر جای میگیرد. این فضا، فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌هاست. اگر به طولانی بخش داخلی هود آشپزخانه خود را تمیز نکنید، کیفیت عملکرد هود شما کم می‌شود. به عنوان هود دیگر توانایی خارج کردن بوی غذا را ندارد. از طرفی دیگر یکی دیگر از آنجایی که هود نقش تهویه هوا را نیز برعهده دارد، تمیز نکردن آن میتواند بر سلامت افراد خانواده تاثیر گذار باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود هر یک یا دو ماه یکبار هود آشپزخانه‌تان را به طور کامل تمیز کنید و در صورت نیاز فیلتر آن را تعویض کنید.

تمیز کردن بدنه هود

بخش خارجی هود یا بدنه هود در معرض مستقیم آلودگی‌هاست و گردو غبار نیز بروی آن مینشیند. شما میتوانید به صورت هفتگی بدنه هود خود را تمیز کنید تا ظاهر آشپزخانه‌تان تمیز و مرتب باشد. برای تمیز کردن بدنه هود چند روش مختلف وجود دارد. قبل از تمز کردن حتما به جنس هود و هماهنگی ماده انتخابی با جنس هود توجه کنید.

انواع هود

هود‌های آشپزخانه بسته به برند و مدل و عواملی دیگر دارای جنس بدنه متفاوتی هستند. هودها در انواع استیل، پلاستیکی و مسی تولید می‌شوند.

هود استیل یکی از رایجترین هودهاست و مقاومت بالایی نیز دارد. برای تمیز کردرن هود استیل از ترکیبات شیمیایی قوی استفاده نکنید. شوینده‌های دارای تترا مناسب هستند. ترکیب آب و سرکه نیز برای تمیز کردن هود استیل قابل استفاده میباشد.

برای تمیز کردن هود پلاستیکی نیز میتوانید از ترکیب پاک کننده طبیعی استفاده کنید. همچنین میتوانید از اسپری و شوینده‌های سطوح نیز  استفاده کنید.

هود مسی از جمله هودهای نادر به حساب می‌آید. اما اگر هود شما مسی است از تمیز کننده مس برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی

مواد شوینده و اسپری‌های مختلفی در بازار وجود دارند که برای تمیز کردن هود آشپزخانه مناسب هستند. از جمله آنها میتوان به چند منظوره‌ها اشاره کرد. این مواد شوینده و اسپری‌ها برای تمیز کردن بدنه هود مناسب هستند. فقط برای استفاده از آنها حتما به جنس هود خود توجه کنید تا مواد داخل شونده به هود آسیب وارد نکند و برای آن جنس خورده نباشد. قبل از مصرف و شروع بکار نیز راهنمای پشت اسپری را بخوانید.

برای تمیز کردن هود با مواد شوینده آماده، بسته به میزان کثیفی هود ماده شوینده را بروی آن اسپری کنید و با یک دستمال نرم و پارچه‌ای و تمیز آن را پاک کنید.

تمیز کردن با مواد طبیعی

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن بخش خارجی هود، استفاده از تمیزکننده‌های خانگی است. برای از بین بردن چربی‌ها ترکیب سرکه و جوش شیرین یک ترکیب فوق‌العاده کارا و کاملا طبیعی است. یک قاشق جوش شیرین، نصف لیوان سرکه و نصف لیوان آب جوش را با هم ترکیب کنید. مراقب باشید: ترکیب سرکه و جوش شیرین گاز تولید کرده و به فضای بیشتری برای ترکیب شدن نیاز دارد.

محلول را در ظرف اسپری بریزید و روی سطوح اسپری کنید و بعد از چند دقیقه با دستمال تمیز و پارچه‌ای آن را پاک کنید. اگر ظرف اسپری در دسترس ندارید میتوانید پارچه خود را با محلول خیس کرده و بر روی بدنه هود آشپزخانه بکشید.

تمیز کردن شیشه هود

یکی از قسمت‌های بدنه هود شیشه هود میباشد و برای تمیز کردن آن میتوانید از شیشه پاک کن‌ها استفاده کنید تا کاملا تمیز و شفاف شود. توجه داشته باشید هنگام تمیز کردن شیشه هود فشاری روی آن وارد نکنید.

تمیز کردن بخش داخلی هود

بخش داخلی هود آشپزخانه شامل فیلتر، فن، موتور و سایر اجزای آن می‌شود که تنها بخش فیلتر هود نیاز به تمیزکاری دارد. فیلتر هود دارای انواع مختلفی است و شامل فیلتر ذغالی، فیلتر آلومینیومی و فیلتر الیاف میشود. هرکدام از انواع فیلتر هود در مدل‌ خاصی بکار میرود و لازم است نوع فیلتر هود آشپزخانه خود را بدانید.

تمیز کردن فیلتر آلومینیومی

برای تمیز کردن فیلتر هود در اولین قدم نیاز به خارج کردن آن هست. فیلترها معمولا توسط بست، پیچ و یا لبه به بدنه هود متصل شده‌اند. بسته به مدل هود خود فیلتر را باز کنید.

سینک ظرفشویی خود را با آب گرم پر کنید. اگر فیلتر شما کثیف و چرب هست و نیاز به ماده‌ای قویتر دارد داخل آب گرم سرکه و جوش شیرین اضافه کنید. فیلتر آلومینیومی را داخل مخلوط آب گرم و سرکه و جوش شیرین قرار دهید و نیم ساعت تا یک ساعت به آن فرصت دهید. در این مدت میتوانید با اضافه کردن آب داغ همواره دمای محلول را گرم نگه دارید. سپس چند تکان به آن دهید تا جرم‌ها از آن جداشود. در مرحله بعد با کمک یک برس آلودگی‌ها را از سطح فیلتر جدا کنید. برس را به عقب و جلو بکشید تا تمام زوایای فیلتر هود تمیز شود. در آخرین مرحله تمیز کردن فیلتر هود آن را آب بکشید و اجازه دهد تا خشک شود.

  • اگر فیلتر شما به طور کامل در سینک جا نشد، هر نیمه آن را به طور جداگانه تمیز کنید.
  • در محلول آب گرم و سرکه و جوش شیرین میتوانید مقداری مایع ظرفشویی نیز اضافه کنید تا چربی ها راحتتر جدا شوند.

تمیز کردن فیلتر ذغالی

در برخی از مدل‌های هود آشپزخانه به دلیل نداشتن لوله خروجی، از فیلتر ذغالی استفاده می‌شود. فیلتر ذغالی قابلیت تمیز شوندگی و استفاده مجدد را ندارد. هرگز فیلتر ذغالی را نشورید. برای تمیز کردن فیلتر ذغالی هود، لازم است آن را تعویض کنید. زمان تعویض فیلتر ذغالی برخی از برندها و مدل‌ها مشخص هست، ر این صورت در زمان گفته شده برای تعویض فیلتر ذغالی اقدام کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)