ترفندهایی ساده برای افزایش کیفیت هوای خانه

ترفندهایی ساده برای افزایش کیفیت هوای خانه

آلودگی هوا موضوعی است که این روزها به شدت افراد را درگیر کرده است. اما آلودگی فقط به هوای بیرون از منزل مربوط نمی‌شود. بلکه هوای داخل منزل هم می‌تواند آلوده باشد و به سلامت افراد درون منزل آسیب برساند. برای این منظور راه‌کارهای زیادی برای افزایش کیفیت هوای خانه وجود دارد که می‌توانید از آن راه‌کارها استفاده نمایید. اگر شما هم دوست دارید کیفیت هوای منزل خود را بهبود ببخشید تا انتهای این مقاله در کنار ما بمانید.

چرا بهبود کیفیت هوای منزل برای سلامتی افراد مهم است؟

اگر کیفیت هوای منزل شما پایین باشد می‌تواند در سلامتی شما تاثیر بدی بگذارد. طبق آماری که از سازمان حفاظت از محیط زیست به دست آمده است بیشتر افراد حدود ۷۰ درصد از زمان خود را در منزل می‌گذرانند. بنابراین تصفیه هوای خانه می‌تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد.

اگر هوای منزل شما تمیز نباشد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوزش گلو، سوزش بینی و سرگیجه به همراه بیاورد. همچنین وجود مواد آلرژی‌زا نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و بروز علائم حساسیت مانند أبریزش بینی و تورم گلو ایجاد نماید.

چطور هوای منزل را تصفیه کنیم؟

شاید اولین راهی که برای تصفیه هوا به ذهن شما برسد استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده هوا باشد. کارشناسان معتقد هستند که شما اگر هوای خانه خود را فیلتر کنید، هوای تازه وارد محیط خانه خود نمایید و رطوبت موجود در هوای منزل را کنترل کنید می‌توانید افزایش کیفیت هوای خانه را انجام دهید.

راه‌کارهایی برای تصفیه هوای خانه

برای تصفیه هوای خانه بهتر است آلاینده‌های هوا را حذف کنید. برای این کار باید هر چیزی که باعث افت کیفیت هوای منزل می‌‌شود را از منزل خارج کنید. مثلا مواد شیمیایی مانند رنگ یا هر ماده شیمیایی دیگری را از منزل خارج کرده و در محیط‌هایی مانند انباری یا فضای باز مانند بالکن قرار دهید.

هوای تازه می‌تواند بهترین گزینه برای بهبود هوای منزل شما باشد. بهتر است ساعاتی از روز پنجره‌ها را باز کنید تا هوا  در منزل به جریان بیفتد.

سعی کنید دمای منزل خود را در حد تعادل نگه دارید و اگر این کار برای شما سخت است، از ترموستات استفاده کنید.

هوای دستشویی و حمام باید به نوعی عوض شود. اگر سرویس بهداشتی شما پنجره دارد که بسیار عالی است. شما می‌توانید با باز گذاشتن پنجره هوای آن را تغییر دهید. اگر پنجره ندارد با استفاده از روشن کردن فن اقدام به تصفیه هوای سرویس بهداشتی نمایید.

میزان رطوبت هوای منزل خود را کنترل کنید و آن را در حد تعادل نگه دارید.

اگر بدن شما نسبت به مواد مختلف واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد بهتر است از مواد معطر در منزل استفاده نکنید. همچنین استفاده از مواد تمیز کننده مانند وایتکس که بوی تندی دارد را محدود کنید و در صورت استفاده حتما درب و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای منزل عوض شود.

چک کردن کانال‌های کولر نیز می‌تواند در بهبود تصفیه هوای خانه موثر واقع شود. شما می‌توانید در فصل‌هایی که از کانل‌ها استفاده نمی‌کنید آن‌ها را بپوشانید تا گرد و خاک وارد فضا نشود.

بررسی هود آشپزخانه نیز موضوع مهمی است. هود می‌تواند بوی غذا و سرخ کردنی را از فضا خارج کند و نقش بسیار موثری در بهبود هوای منزل داشته باشد.

نظافت کف منزل و قالی‌ها نیز می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوای منزل شود. اگر گرد و خاک موجود در کف خانه و وسایل را پاک کنید هوای تمیز‌تری برای تنفس خواهید داشت.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای افزایش کیفیت هوای خانه

یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن هوایی پاک در منزل استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی است. اگر از دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌کنید از فیلترهای هوای باکیفیت استفاده نمایید. ذرات کوچک معلق در هوا به درون فیلترهای دستگاه تصفیه هوا می‌روند و به دام می‌افتند. سپس بعد از گذشت مدتی باعث کاهش عملکرد فیلتر خواهند شد. بنابراین ضروری است که حتما هر ماه فیلتر را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

نقش گیاهان آپارتمانی در بهبود کیفیت هوای منزل

گیاهان آپارتمانی نقش بسیار زیادی در افزایش کیفیت هوای خانه دارند. از این رو تهیه این گیاهان هم در بهبود کیفیت هوا نقش بسیار مفیدی دارد و هم می‌تواند در افزایش زیبایی منزل نقش بسیار خوبی ایفا کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)