نحوه تعمیر آبکاری شیرآلات

نحوه تعمیر آبکاری شیرآلات

شیرآلات یکی از قطعات و وسایل مهم و ضروری در هر خانه و فضایی هستند و تمیزی و درخشندگی آنها بر زیبایی فضا می‌افزاید. نوع و کیفیت آبکاری شیرآلات بسیار مهم است و این امر بر طول عمر و قیمت آنها تاثیرگذار است. گاه بعد از مدتی استفاده از شیر، آبکاری آن تغییر می‌کند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. اما آیا می‌توان اقدام به تعمیر و آبکاری شیرآلات در منزل کرد؟ اصلا چگونه می‌توان آبکاری شیرآلات دست دوم را تعمیر کرد؟ آیا امکان تعمیر آبکاری شیرآلات در منزل با هزینه پایین وجود دارد؟ این سوالات و سوالاتی از این قبیل از جمله بیشترین سوالات افراد در این زمینه است که در این مطلب از عمرانیاز اقدام به پاسخ دهی به آنها می‌کنیم.

دلایل نیاز به آبکاری شیرآلات دست دوم

اگر به دنبال راه‌های کم هزینه برای به روز کردن تجهیزات خانه باشید، احتمالا به فکر تعمیر وسایل دست دوم به جای جایگزینی آنها با وسایل جدید افتاده‌اید. یکی از وسایلی که می‌توان به تعمیر آن پرداخت شیرآلات هستند. آبکاری شیرآلات دست دوم آسیب دیده است و اگر بتوان آبکاری آنها را تعمیر کرد می‌توان مجدد از آنها استفاده کرد.

در ابتدای امر باید بگوییم کیفیت آبکاری اهمیت بسیاری دارد و هنگام خرید و انتخاب شیرآلات باید به نوع و کیفیت آبکاری آنها توجه کنید. برندهای برتر و شناخته شده از کیفیت آبکاری بالایی برخوردار هستند و خیلی دیر نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. همچنین نحوه نگهداری و استفاده از شیرآلات نیز مهم است. در هنگام استفاده از شیرآلات نباید به آنها فشار و ضربه وارد شود و یا با اجسام سخت به آنها ضربه زد. خشک کردن و تمیز کردن مرتب شیرآلات و استفاده از مواد شوینده مناسب نیز به درخشان ماندن طولانی‌تر آنها کمک بسیاری می‌کند.

علت خرابی آبکاری شیرآلات

شیرآلات یکی از وسایلی هستند که در صورت آسیب دیدن لعاب و آبکاری آنها ظاهری نامناسب پیدا می‌کنند. آبکاری شیرآلات ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت، استفاده از مواد شوینده اسیدی، استفاده از روش‌های تمیزکنندگی اشتباه، ایجاد ضربه و تشکیل رسوب خراب می‌شود. با آبکاری شیرآلات می‌توان شیرآلات قدیمی را آبکاری کرد و مجدد ظاهری نو، درخشان و زیبا به آنها بخشید.

انواع آبکاری

امروزه تنوع شیرآلات بسیار زیاد شده و متناسب با سبک دکوراسیونی از شیرآلات مختلفی استفاده می‌شود. فلزاتی مانند کروم، برنج، مس و نیکل از جمله فلزاتی هستند که برای آبکاری از آنها استفاده می‌شود و قیمتی متفاوت نیز دارند. از بین از فلزات، کروم محبوبترین و بهترین فلز برای آبکاری است. جلوه زیبا، تمیزشوندگی آسان و مقاومت بالا از ویژگی‌های آن است.

آبکاری شیرآلات در منزل

امروزه شاهد تنوع بالای رنگی شیرآلات هستیم و همین امر موجب شده تا برخی از افراد به فکر رنگ آمیزی شیرآلات در منزل بیفتند و بخواهند با تغییر رنگ آبکاری شیرآلات، شیرهای قدیمی خود را نو کنند. اگر این سوال برای شما پیش آمده که آیا امکان آبکاری شیرآلات در منزل وجود دارد یا نه، باید بگوییم پاسخ سوال به نوع شیرآلات شما بستگی دارد.

به طور کلی آبکاری شیرآلات کاری دشوار هست و نیاز به تجهیزات و امکانات خاص دارد و در کارگاه‌ها انجام می‌شود. اگر شیرآلات قدیمی باشند و دارای آبکاری قبلی، نیاز است آبکاری قبلی از بین برود و این کار با اسید شویی انجام می‌شود که امکان انجام آن در منزل وجود ندارد و حتما باید در کارگاه‌ها و توسط متخصصین انجام شود. اما اگر شیرآلات برنجی و بدون آبکاری و اصطلاحاً خام دارید می‌توان در خانه آن را در خانه آبکاری کرد. البته انجام این پروسه سخت و دشوار است.

ترمیم آبکاری شیرآلات در خانه

توجه کنید که ترمیم آبکاری شیرآلات در خانه سخت هست و بازدهی انجام آبکاری صنعتی را ندارد و فقط روی شیرآلات خام قابل انجام است. بنابراین این کار پیشنهاد نمی‌شود و اگر سررشته‌‌ای در این زمینه ندارید بهتر است کار را به کاردان بسپارید.

وسایل مورد نیاز:

  • اسکاچ یا سیم ظرفشویی
  • مایع ظرفشویی
  • آچار
  • دستمال تمیز
  • اسپری پرایمر
  • اسپری رنگ
  • اسپری براق کننده

مراحل کار

در ابتدا شیر را باز کنید و تمام قسمت‌های غیر برنجی مانند واشر و پرلاتور را باز کنید.

حال با سیم ظرفشویی زبر سطح آن را تمیز کنید تا چربی نداشته باشد. در مرحله تمیز کردن تمامی آلودگی ها و یا زنگ زدگی‌ها را پاک کنید تا شیرآلات قدیمی کاملا تمیز و عاری از آلودگی شوند.

سطح شیر را با دستمال مرطوب تمیز کنید و سپس با یک دستمال تمیز بدون پرز آن را خشک کنید. در این مرحله نباید هیچ گونه آلودگی روی شیر باقی بماند.

حال نوبت به استفاده از اسپری پرایمر است. برای استفاده از این اسپری نحوه کار با آن را مطالعه کنید. لازم است اسپری را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید. سپس از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری برروی شیرآلات اسپری کنید. یک لایه نازک و یکنواخت باید کل سطح شیرالات را بپوشاند. حال باید صبر کنید تا پرایمر به خوبی خشک شود. بهتر است ۲۴ ساعت به آن زمان دهید تا کاملا خشک شود. شیرآلات را جایی بگذارید که گرد و خاک روی آن قرار نگیرد. این موضوع اهمیت بسیاری دارد زیرا پرایمر قبل از خشک شدن حالت چسبناک دارد و می‌تواند گرد و غبار را به خود جذب کند.

بعد از خشک شدن پرایمر نوبت به استفاده از اسپری رنگ است. رنگهایی را انتخاب کنید که دیر خشک می‌شوند تا دوام بالاتری داشته باشند. به دوام رنگ نیز توجه کنید، رنگ لاتکسی دوام کمی دارد. میتوانید از رنگ‌های روغنی و آکریلیک استفاده کنید. حال رنگ را به صورت یکدست و یکنواخت بر روی سطح شیر اسپری کنید. لایه رنگ باید کاملا یکدست و نازک و صاف باشد. دو ساعت صبر کنید تا لایه رنگی خشک شود و مجدد این فرایند رنگ کردن را انجام دهید. لازم است چند لایه رنگی روی سطح شیرآلات را بپوشاند که حداقل آن ۴ لایه است و بعد از آن تا رسیدن به رنگ دلخواه این فرایند را تکرار کنید.

پس از خشک شدن کامل لایه‌های رنگی نوبت به اسپری براق کننده میرسد تا هم بر جذابیت ظاهری بیفزاید و هم محافظت بیشتری را انجام دهد. اسپری براق کننده را نیز بادقت و به صورت یکدست روی شیر اسپری کنید. زمان دهید تا ان مرحله نیز خشک شود. به طور کلی می‌توان گفت آبکاری شیرآلات در منزل اقدامی اقتصادی و به صرفه نیست و دلایل مختلفی هم برای آن وجود دارد.

آیا آبکاری شیرآلات دست دوم به صرفه است؟

آبکاری شیرآلات دست دوم از آبکاری اولیه سخت‌تر است و هزینه‌ای بیشتر نیز دارد. همچنین علاوه بر پرداخت هزینه بالا، نمی‌توان انتظار کیفیت آبکاری اولیه را از آن داشت و با کیفیتی پایین تر مواجه خواهید شد. از طرفی دیگر هزینه آبکاری شیرآلات دست دوم بسیار کمتر از خرید شیرآلات نو می‌باشد و به این صورت می‌توان از هزینه‌های کلی کاست. بنابراین انجام این کار به شرایط و تصمیم شما بستگی دارد. به هر حال آبکاری شیرآلات دست دوم در کارگاه‌ها بهتر از انجام این کار در خانه است و می‌تواند محصولی با کیفیت بالاتر را در اختیار شما بگذارد.

ترمیم آبکاری شیرآلات

آبکاری شیرآلات کهنه کاری دشوار اما امکان پذیر است و برای انجام آن نیاز تجهیزات و افراد تخصص دیده می‌باشد. در این فرایند نیاز به وان آبکاری، پرداختگری، استفاده از مواد مخصوص و کوره می‌باشد.

برای این کار ابتدا باید لایه آبکاری اولیه پاک شود تا سطحی خشن و زبر به دست آید که امکان چسبیدن لعاب روی آن وجود داشته باشد. برای اینکار ابتدا لایه قبلی با اسید شویی از بین می‌رود. سپس با دستگاه پرداخت، مرحله پرداختگری انجام شده تا سطح شیر یکدست شود. در مرحله آخر نیز آبکاری مجدد صورت می‌گیرد که در این مرحله نیاز به مواد اولیه مخصوص میباشد و سپس در کوره پخت صورت می‌گیرد.

سخن آخر

یکی از راه‌هایی که می‌توان جایگزین آبکاری شیرآلات در منزل کرد، خرید شیرآلات ارزان قیمت است. امروزه برخی از مدل‌های برندهای معتبر شیرآلات ایرانی قیمت مناسبی دارند و می‌توان با هزینه متناسبی آنها را خریداری کرد. خرید شیرآلات ارزان قیمت در رنگ کروم محصولی با کیفیت و طول عمر بالا را اختیار شما می‌گذارد و به مراتب نسبت به آبکاری شیرآلات در منزل مناسب‌تر و منطقی‌تر است.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)