ترفندهایی برای تمیز کردن آشپزخانه

ترفندهایی برای تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن خانه به خصوص آشپزخانه از جمله کارهای سخت و طاقت فرسای خانه داری است و هم نمیتوان آن را در زمان کم و به راحتی انجام داد و هم نمیتوان آن را پشت گوش انداخت و به زمان دیگری سپرد. تمیز بودن آشپزخانه برای زنان خانه اهمیت بالایی دارد. زمانی که خودتان مشغول کار در خانه و پخت و پز هستید، داشتن آشپزخانه تمیز و مرتب میتواند احساس رضایت و آرامش به شما دهد و زمانی که مهمان دارید نیز، اشپزخانه تمیز و مرتب نشانه کدبانو بودن شما و تمیزی کل خانه می‌شود. از طرفی دیگر از آنجایی که آشپزخانه محل پخت و پز و سرو غذاست، تمیزی و نظافت آن ارتباط مستقیمی با سلامت خانواده نیز دارد. اما چگونه میتوان آشپزخانه را به آشپزخانه ای تمیز و مرتب تبدیل کرد و تمام گوشه و کنارهای آن را تمیز کرد و فضایی آلوده به جا نگذاشت؟ در اینجاست که ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه به کمک شما میآیند و با دانستن و به کار گرفتن آنها میتوانید همواره آشپزخانه ای تمیز و پاکیزه و درخشان داشته باشید.

مرتب بودن فضای داخل کابینت ها

شاید در نگاه اول مرتب بودن فضای داخلی کابینت ها ربطی به تمیزی آشپزخانه نداشته باشد. اما اگر در آشپزخانه شما هر وسیله ای جای مخصوص به خود را داشته باشد و داخل کابینت ها مرتب باشند، راحتتر و سریع تر میتوانید تمام وسایل را داخل کابینت جای دهید. زیرا نیازی نیز به دنبال جای خالی بگردید. این موضوع در مورد داشتن فضایی برای قرار دادن اسپری و مواد تمیز کننده بیشتر به چشم میخورد. به این منظور میتوانید از قفسه هایی که به درب کابینت میچسبند استفاده کنید.

تمیز کردن تمام قسمت های آشپزخانه

در فواصل زمانی مشخصی تمام قسمت های آشپزخانه، حتی نواحی به ظاهر تمیز را تمیز کنید. به این صورت آشپزخانه شما هیچ وقت بیش از حد کثیف نمیشود. از جمله قسمت هایی که به ظاهر تمیز به نظر میرسند میتوان به پشت یخچال، لبه بالایی کابینت ها، زیر کابینت، بالای هود و پرده کرکره های آشپزخانه اشاره کرد.

تمیز کردن پرده کرکره

برای تمیز کردن پرده کرکره ها، به مقدار مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و یک دستمال پارچه ای را داخل آن قرار دهید. دستمال را فشار دهید تا فقط مرطوب باشد و آب از آن نچکد. دستمال را به دو طرف یک ابنر بپیچانید و به وسیله آن دو طرف پرده کرکره را تمیز کنید. ترکیب آب و سرکه باعث میشود گرد و غبار دیرتر به آن بچسبد و بهتر تمیز شود.

در صورت امکان پنجره ها را نیز تمیز کنید. از آنجایی که پنجره منبع تامین نور طبیعی آشپزخانه هست، تمیزی آن تاثیر شگرفی بر تمیزی آشپزخانه دارد. برای درخشان تر شدن پنجره ها میتوانید از چند قطره مایع ظرفشویی یا جلا دهنده ماشین ظرف شویی استفاده کنید.

تمیز کردن اسفنج و اسکاچ ظرفشویی

اسنفج و اسکاچ ظرفشویی که برای تمیز کردن ظروف و آشپزخانه به کار میرود، یکی از آلوده ترین وسایل آشپزخانه هست. شاید فکر کنید به دلیل آنکه اسکاچ ظرفشویی همواره با آب و کف در ارتباط هست و برای تمیز کردن وسایل از آن استفاده می‌شود، وسیله ای تمیز هست، اما اینگونه نیست. وجود رطوبت و باقی مانده مواد غذایی در اسفنج و اسکاچ فضایی مناسب و فوق العاده را برای رشد باکتری ها به وجود میآورد. اگر زمان طولانی از اسکاچ ثابتی استفاده کنید، در حفره آن باکتریهایی آلوده و خطرناک مانند ای کولی، سالمونلا و پاتوژن ها شروع به رشد و تکثیر میکنند.  اسکاچ ها نیز دارای عمر مفیدی هستند و لازم است هر دو هفته یکبار عوض شوند.

برای تمیز کردن اسفنج میتوانید آن را در داخل یک کاسه آب و آبلیمو قرار دهید و به مدت یک دقیقه داخل مایکروفر بگذارید. با اینکار بیش از ۹۵ درصد باکتری ها از بین میروند.

 

تمیز کردن قهوه ساز

بسیاری از موردم بر این باوراند که قهوه ساز یا چای ساز نیازی به تمیز کردن ندارد و وجود دمای بالا آن را همیشه تمیز نگه میدارد. اما بهتر است هر ۳ تا ۶ ماه یکبار این وسایل را نیز کاملا تمیز کنید. برای تمیز کردن قهوه ساز از سرکه سفید و آب استفاده کنید. نحوه تمیز کردن آن به نوع قهوه ساز شما نیز بستگی دارد. اما به طور کلی میتوانید مقدار کمی سرکه را با آب مخلوط کرده و در مخزن بریزید و قهوه ساز را روشن کنید. برای از بین رفتن بوی سرکه نیز، چند مرتبه با آب این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن ماشین لباس شویی

 ماشین لباس شویی نیز از جمله مکان های مورد علاقه و امن باکتری ها می‌باشد. به همین دلیل لازم است هر چند وقت یکبار داخ بماشین لباس شویی را ضد عفونی کرد. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی میتوانید از سرکه و جوش شیرین و یا پودرهای جرم گیر استفاده کنید. برای اطلاع از تمامی راهکارها و مراحل، نگاهی به مقاله تمیز کردن ماشین لباسشویی بیندازید و راهکار مناسب و به صرفه خود را انتخاب کنید.

از بین بردن لکه روغن

فرض کنید تمام آشپزخانه خود را برق انداخته اید و تنها چند لکه روغن بر روی کانتر یا روی گاز و میز وجود دارد که به راحتی هم پاک نمیشود. این چند لکه میتواند کل کار شما را زیر سوال ببرد.

برای پاک کردن لکه روغن از روی سطوح به مخلوط ۴ به ۱ الکل و نمک نیاز دارید. این مخلوط را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید. اگر لکه قدیمی است تا زمان خشک شدن مخلوط الکل و نمک صبر کنید. سپس با استفاده از جاروبرقی آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که الکل برای استفاده روی کابینت و سطوح حساس مناسب نیست، در این صورت به جای الکل میتوانید از سرکه سفید استفاده کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)