بررسی خرابی و نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی

بررسی خرابی و نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی

شیرآلات یکی از اجسام پرکاربرد در هر فضایی به شمار می‌روند و مانند هر کالای دیگری گاهاً به تعمیر نیاز دارند. تعمیر شیرآلات اهرمی باعث می‌شود تا مشکل اصلی برطرف شده و دوباره بتوان از شیرآلات برای مدت طولانی استفاده کرد. البته برای آنکه دست به آچار شد و اقدام به تعمیر شیرآلات کرد، ابتدا باید علت مشکل را پیدا کرد. شیرآلات اهرمی به دلایل مختلفی دچار مشکل می‌شوند و ایراد آنها بیان می‌کند که مشکل از کجا است.

بنابراین در این مقاله از عمرانیاز ابتدا با مشکل‌ها و علت ایجاد و سپس نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی آشنا می‌شویم. هدف ما در این مقاله آن است که به شما کمک کنیم تا با به دست آوردن دانش کافی و در اختیار داشتن ابزار لازم بتوانید شیرآلات محل خود را به راحتی تعمیر کنید.

بررسی علت خرابی شیر اهرمی

شیرآلات اهرمی مدت‌ها است که در هر فضایی به چشم می‌خورند و استفاده از آنها بسیار آسان است. ساختار این شیرآلات با شیرهای پیچی متفاوت است و در آنها از مغزی یا کارتریج (برای اطلاعات بیشتر، مقاله کارتریج شیرآلات چیست؟ را مطالعه کنید!) استفاده شده تا میزان دبی و دمای آب را کنترل کند. اگر شیر اهرامی شما خراب شده ابتدا باید علت مشکل پیش آمده را پیدا کنید.

از جمله خرابی‌های شیر اهرمی عبارتند از:

  • سفت شدن اهرم
  • هرز شدن شیر آب
  • چکه کردن و فشار کم آب

همان طور که گفته شد اولین قدم در تعمیر شیرآلات اهرمی پیدا کردن علت اصلی و دقیق مشکل پیش آمده است خرابی‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد به علت عدم کارکرد درست کارتریج یا مهره شیر و گاهاً شیر پیسوار رخ می‌دهد. بنابراین با تعمیر این قطعات می‌توان مشکل را برطرف کرد. قبل از آنکه به نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی بر اساس مشکل آنها بپردازیم لازم است بگوییم که قبل از اقدام به تعمیر حتماً شیر آب را از شیر فلکه آن ببندید و از قطع بودن جریان آب مطمئن شوید.

خرابی کارتریج و نحوه تعمیر کارتریج شیر اهرمی

یکی از مهم ترین بخش‌های شیرآلات اهرمی کارتریج آن است. این قطعه را می‌توان قلب شیر آلات اهرمی نیز دانست. در واقع کارتریج است که با هر بار باز و بسته شدن اهرم جریان آب را در دمای انتخابی جاری می‌سازد. دلیل بسیاری از خرابی‌های شیرآلات اهرمی خرابی کارتریج است و با تعویض آن می‌توان مشکل را برطرف کرد. به کارتریج مغزی هم گفته می‌شود.

از دلایل نشان دهنده خرابی کارتریج یا مغزی:

  • چکه کردن شیر آب
  • سفت شدن اهرم
  • عدم کنترل دبی یا میزان خروجی آب
  • راحتی باز و بسته شدن شیر
  • خروج آب از زیر دسته اهرمی

بنابراین اگر مشکل شیرآلات شما این موارد است می‌توانید با تعمیر شیرآلات اهرمی و تعویض کارتریج مشکل را به سادگی برطرف کنید.

تعمیر شیرآلات اهرمی

نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی

نحوه تعمیر و تعویض کارتریج

برای تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی:

  • ابتدا لازم است جریان آب را قطع کنید (شیر آب را باز کرده و از قطع بودن جریان آب مطمئن شوید).
  • سپس اهرم را به سمت بالا داده و از پیچی که در زیر پلاک یا زیر دسته قرار گرفته است اهرم را باز کنید (برای باز کردن اهرم نیاز به استفاده از آلن مخصوص دارید).
  • بعد از باز کردن پیچ و درآوردن اهرم قالپاق یا پوشش روی کارتریج را مشاهده می‌کنید؛ آن را نیز باز کرده و مهره کارتریج را با آچار فرانسه باز کنید.
  • حال به راحتی به مغزی یا کارتریج دسترسی دارید. با کمک انبردست آن را بیرون آورده و کارتریج جدید را جایگزاری نمایید.

توجه داشته باشید که کارتریج یا مغزی جدید کاملاً باید همسایز با مدل قبلی باشد و دقیقاً مطابق با کارتریج قدیمی در همان جهت در جای خود قرار گیرد.

برای توضیحات کامل تر در مورد تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

سفت شدن اهرم شیرآلات اهرمی

یکی از مشکلات رایجی که برای شیرآلات اهرمی پیش می‌آید و لازم است برای رفع آن اقدام به تعمیر شیرآلات اهرمی کرد، سفت شدن اهرم است. در این صورت در زمان باز و بسته کردن شیرآلات و انتخاب دمای آب حرکت اهرم به سختی انجام می‌شود.

علت بروز چنین مشکلی رسوب گرفتگی در زیر اهرم و اطراف کارتریج، خرابی کارتریج یا اشکال در تراشکاری است. اگر از ابتدایی که شیر را تهیه کرده‌اید، حرکت آن به سختی انجام می‌شود ممکن است در زمان تراشکاری اشکالی در محل قرارگیری کارتریج وجود داشته باشد؛ اما اگر این مشکل به تازگی رخ داده علت آن رسوب گرفتگی یا خرابی کارتریج یا مغزی است. همچنین دلیل دیگر این اتفاق سفت شدن بیش از حد مهره کارتریج است. برای رفع این مشکل باید شیرآلات اهرمی را باز کرده و نگاهی به کارتریج آن بیندازید.

به این منظور به مانند روش فوق:

  • جریان آب را قطع کنید.
  • اهرم را برداشته درپوش یا قالپاق روی کارتریج را باز کنید.
  • مهره مغزی را باز کرده تا به کارتریج دسترسی پیدا کنید.
  • اگر واشرها مهره و کارتریج با رسوب آب پوشانده شده‌اند، رسوبات را پاک کنید (برای از بین بردن رسوب آب می‌توانید از آب مایع ظرفشویی و سرکه استفاده نمایید).
  • واشرها را هم بررسی کنید و در صورت خرابی آنها را تعویض نمایید.

اگر مشکل برطرف نشده لازم است تا کارتریج را هم تعویض کنید. در صورتی که بعد از تعویض کارتریج و برداشتن رسوبات همچنان حرکت اهرم با سختی انجام می‌شود، میزان سفت بودن مهره کارتریج را هم مورد بررسی قرار دهید. مهره کارتریج نباید بیش از حد سفت بسته شود. بعد از تنظیم کردن مهره به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌گردد. در صورت عدم رفع مشکل از افراد متخصص کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله علت سفت شدن شیر اهرمی را مطالعه کنید.

چگونگی تعمیر شیرآلات اهرمی

هرز شدن شیر آب

هرز شدن شیر آب به معنای بیش از حد روان حرکت کردن اهرم است. در این حالت بعد از باز کردن شیر آب اهرم در جای خود باقی نمی‌ماند و به آرامی بسته می‌شود. علت هرز شدن شیر آب شل بودن مهره کارتریج است. برای رفع این مشکل لازم است بعد از باز کردن اهرم و برداشتن قالپاق مهره کارتریج را کمی سفت کنید.

کم شدن فشار آب در شیرآلات اهرمی

یکی از مواردی که موجب عدم رضایت افراد در زمان استفاده از شیرآلات اهرمی می‌شود کم شدن یا قطع شدن جریان آب است. با تعمیر شیرآلات اهرمی این مشکل را می‌توان برطرف کرد. البته به یاد داشته باشید که اگر علت این مشکل فشار کم آب ساختمان باشد با تعمیر شیر بهبودی رخ نمی‌دهد؛ اما اگر مشکل شیرآلات شما برمی‌گردد می‌توانید آن را رفع کنید.   

در برخی مواقع به علت قرارگیری رسوبات آلودگی‌ها در توری کارتریج یا توری شیر پیسوار میزان فشار آب کم می‌شود یا بعد از باز شدن شیر چند ثانیه تا جریان آب فاصله می‌افتد. برای رفع مشکل باید توری را تمیز کنید به این منظور، سریع آبفشان را باز کنید آن را در محلول آب و سرکه قرار داده و با برس رسوبات را از روی آن پاک کنید. در صورتی که شیر پیسوار شما دارای توری است توری آن را هم تمیز نمایید و سپس در جای خود قرار دهید.

چطور شیرآلات اهرمی را تعمیر کنیم؟

جا به جا بودن آب سرد و گرم

یکی از مشکلاتی که به ندرت پیش می‌آید و می‌توان با تعمیر شیرآلات اهرمی مشکل را برطرف کرد، جابجا بودن آب سرد و گرم است. علت این بستن برعکس شلنگ‌ها است و این مشکل به زمانی برمی‌گردد که اقدام به نصب شیرآلات کرده‌اید. برای برطرف کردن این مشکل جریان آب را ببندید. شلنگ‌های پیسوار را که از یک طرف به شیر پیسوار و از طرف دیگر به شیر اهرمی متصل شده را از یک طرف باز کرده و با هم جابجا کنید. برای این کار می‌توانید یک علامت روی یکی از شلنگ‌ها و شیر پیسواری که به آن متصل است بزنید تا بعد از باز کردن شلنگ‌ها مجدد آنها را اشتباه نبندید.

خرابی شیرآلات اهرمی

شاید برای تان مفید باشد:

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)