ارتفاع نصب شیرآلات

ارتفاع نصب شیرآلات

اگر در حال بازسازی یا ساخت فضای سرویس بهداشتی هستید یکی از مواردی که باید به آن توجه بسیاری کنید، ارتفاع نصب شیرآلات است. برای نصب شیرآلات ارتفاع استانداردی در نظر گرفته شده و در قالب یک جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی در اختیار افراد قرار گرفته است. نصب شیرآلات در ارتفاع مناسب اهمیت بسیار دارد و اگر شیرآلات در ارتفاع اشتباهی قرار بگیرند، افراد نمی‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند و همچنین مشکلاتی برای نگهداری و تعمیر آنها نیز ایجاد می‌شود. در ادامه با عمرانیاز همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار در ارتفاع نصب شیرآلات

ارتفاع مناسب نصب بسته به نوع شیرآلات و توکار یا روکار بودن آن تعیین می‌شود. همچنین شما می‌توانید در هنگام نصب به شرایط و محدوده قدی افرادی که قرار است از آن فضا استفاده کنند نیز دقت کنید. به عنوان مثال اگر قصد نصب شیرآلات برای کودکان را دارید، باید ارتفاع کمتری را در نظر بگیرید.

در اینجا ما به ارتفاع استاندارد اشاره می‌کنیم و موارد خاص مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

ارتفاع نصب انواع شیرآلات بهداشتی

شیرآلات بهداشتی شامل شیر توالت، شیر روشویی، شیر دوش حمام، شیر آشپزخانه یا شیر ظرفشویی و علم دوش می‌شود و ارتفاع نصب هر کدام متفاوت است.

ارتفاع نصب شیر روشویی

ارتفاع نصب شیر روشویی

ارتفاع نصب شیر روشویی

در هنگام نصب شیر روشویی، در نظر گرفتن ارتفاع نصب شیرآلات از پیچیدگی کمتری برخوردار است به خصوص اگر شیر به صورت روکار در نظر گرفته شده باشد. شیرآلات روشویی در دو نوع شیر روشویی پایه بلند و کوتاه ارائه می‌شوند و انتخاب بین این دو مدل بسته به سلیقه مشتری و نوع سنگ روشویی می‌باشد.

برخی از مدل‌های روشویی را تنها با شیرآلات پایه بلند می‌توان مورد استفاده قرار داد. از آنجایی که این شیرآلات بر روی روشویی نصب می‌شوند، لازم است به ارتفاع نصب روشویی دقت کرد.

روشویی‌های پایه‌دار دارای ارتفاع ثابتی هستند و از سطح زمین تا ارتفاع ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متری بالا می‌آیند و روی آن شیر روشویی نصب می‌شود.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کنید قرارگیری درست سیفون خروجی و لوله فاضلاب است. در مورد روشویی کابینتی بدون پایه کمی تفاوت وجود دارد؛ در ابتدا باید کابینت روشویی در ارتفاع مناسب نصب شود. در این هنگام نیز باید دقت کرد که لوله فاضلاب در محل درست خود قرار بگیرد. لوله فاضلاب معمولاً در ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متری از کف قرار دارد و لازم است بعد از نصب شیرآلات، سیفون خروجی با لوله به فاضلاب متصل شود. ارتفاع نصب شیرآلات روی روشویی کابینتی بدون پایه نسبتا مانند روشویی کابینتی پایه دار می‌باشد و حدوداً در ارتفاع ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متری نصب می‌شود.

ارتفاع نصب شیر روشویی توکار

ارتفاع نصب شیر روشویی توکار

ارتفاع نصب شیر روشویی توکار

نصب شیرآلات توکار متفاوت از شیرآلات روکار است و از پیچیدگی بیشتری برخوردار می‌باشد‌. اهمیت اندازه‌گیری ارتفاع نصب شیرآلات توکار به زمان نصب برمی‌گردد؛ زیرا ارتفاع و محل نصب این شیرآلات قبل از آن که کار دیوار کشی تمام شود مشخص می‌شود و اگر اشتباهی رخ دهد جای اصلاح نیست.

به طور استاندارد شیرآلات توکار در ارتفاع تا ۱۱۰ سانتی‌متری از کف قرار می‌گیرد. در زمان نصب و لوله کشی باید دقت شود که بدنه خروجی آبریز شیر روشویی دقیقاً در بالای سیفون روشویی قرار گیرد. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت بدنه خروجی شیرآلات توکار باید ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از سطح روشویی بالاتر باشد. از آنجایی که ارتفاع استاندارد نصب کابینت روشویی ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر از کف است، شیرآلات روشویی توکار در ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۱۰ قرار می‌گیرند. اگر مدل شیرآلات توکار به شکلی است که خروجی آبریز از بدنه مرکزی ( اهرم کنترل) مجزا باشد، باید هر دو در یک راستا نصب شوند. در بیشتر مدل‌ها اهرم کنترل و خروجی آبریز بر روی یک صفحه قرار دارند و در کنار هم نصب می‌شوند.

ارتفاع نصب شیر آفتابه

به شیرآلات توالت‌ ایرانی، شیر آفتابه‌ای گفته می‌شود. ارتفاع نصب شیرآلات توالت ایرانی پایین‌تر از توالت فرنگی است. تعیین ارتفاع محل نصب شیرآلات در زمان لوله کشی باید طوری در نظر گرفته شود که بعد از اتمام کف سازی شیر در ارتفاع شیرآلات از کف برابر ۳۰ سانتی متر باشد. این ارتفاع قبل از اتمام کف سازی معمولا ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

ارتفاع نصب شیرآلات توالت فرنگی

ارتفاع نصب شیرآلات توالت فرنگی

ارتفاع استاندارد تعیین شده برای شیر توالت سرویس‌های فرنگی ارتفاع ۵۵ سانتی متری از کف می‌باشد‌ .در اینجا منظور از کف، کف تمام شده است. محل نصب قلاب شلنگ نیز ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از شیر می‌باشد. البته از آنجایی که برای نصب قلاب نیازی به پیش سازی نیست و بعد از نصب شیر می‌توانید با سوراخ کردن دیوار به وسیله دریل قلاب را نصب کنید، تعیین ارتفاع قلاب در زمان لوله کشی اهمیتی ندارد. نکته مهم دیگری که برای نصب شیرآلات توالت فرنگی باید به آن توجه کنید، فاصله محل نصب از توالت فرنگی است. فاصله شیر تا توالت فرنگی باید به نحوی باشد که افراد به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی توکار

ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی توکار

نحوه نصب شیر توالت فرنگی توکار با روکار متفاوت است اما ارتفاع نصب آنها یکسان است. شیرآلات توکار نیز در ارتفاع ۵۵ سانتی متری از کف (بعد از کف سازی) قرار می‌گیرند. ارتفاع استاندارد نصب در جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی توکار هم مشخص شده است و برابر با اندازه‌های بیان شده می‌باشد.

ارتفاع نصب شیر حمام

ارتفاع نصب شیر حمام

تعیین ارتفاع نصب شیرآلات حمام نیز بسیار مهم است و باید در زمان نصب به متوسط قد افراد خانواده دقت شود. به طور معمول شیر حمام در ارتفاع ۹۰ سانتی متر تا یک متری از کف نصب می‌شود و روی آن علم و سردوش قرار می‌گیرد. سردوش در ارتفاع ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی متری از کف نصب می‌شود.

اگر قصد نصب شیر مخلوط وان حمام را دارید باید آن را در ارتفاع ۷۰ سانتی‌متری از کف نصب کنید.

ارتفاع نصب شیرآلات توکار حمام

ارتفاع نصب شیرآلات توکار حمام

ارتفاع نصب شیرآلات توکار حمام نیز مشابه شیرآلات روکار می‌باشد و تفاوت در نحوه نصب آنها است. برخی از مدل دوش‌های توکار چند تکیه بوده و دارای ماساژور نیز می‌باشند. ارتفاع و محل نصب ماساژورها بسته به نوع مدل و تعداد آنها متفاوت است. به طور معمول بین شیر حمام تا سر دوش نصب می‌شوند. گاها می‌تون آنها را در دیوار کناری هم نصب کرد تا آب از پهلو پاشیده شود.

ارتفاع نصب شیر ظرفشویی

ارتفاع نصب شیر ظرفشویی

ارتفاع نصب شیر ظرفشویی

ارتفاع نصب شیرآلات آشپزخانه یا ظرفشویی نیز مشخص است و به نوع متریال و ارتفاع سینک و کابینت بستگی دارد. از آنجایی که شیر ظرفشویی روی سینک قرار می‌گیرد محل و ارتفاع نصب آن در مدل های روکار کاملا مشخص می‌باشد. در مورد شیرآلات توکار نیز محل نصب مشخص است و باید بالای سینک نصب شود. بنابراین آماده بودن نقشه نهایی کابینت‌ها و محل قرارگیری سینک در زمان لوله کشی حائز اهمیت است.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)