راهنمای جامع نصب شیرآلات بهداشتی و ساختمانی

راهنمای جامع نصب شیرآلات بهداشتی و ساختمانی

نصب شیرآلات بهداشتی یکی از مراحل اساسی در بازسازی و تعمیرات ساختمان است و نحوه درست نصب آنها اهمیت بالایی دارد. فرقی نمی‌کند قصد نصب شیرآلات سرویس بهداشتی را دارید یا می‌خواهید شیرظرفشویی را نصب کنید، در هر دو صورت باید این کار به درستی انجام شود.

در این مقاله از عمرانیاز به بررسی نحوه نصب انواع شیرآلات، از جمله شیرآلات روکار و توکار، در بخش‌های مختلف منزل مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

لازم به ذکر است که نصب شیرآلات توکار پیچیدگی بسیار زیادی دارد و بهتر است این کار را به افراد ماهر بسپارید. همچنین نصب شیرآلات توکار در زمان دیوار کشی و لوله‌کشی آغاز می‌شود و بعد از اتمام کار نمی‌توان آنها را نصب کرد. البته در اینجا به نحوه نصب شیرآلات توکار نیز اشاره شده است.

ابزار لازم برای نصب شیرآلات

برای نصب تمامی شیرآلات روکار شما باید ابزار و تجهیزات زیر را به همراه داشته باشید و از آنها استفاده نمایید. همچنین استفاده از تجهیزات ایمنی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر و بدون بروز مشکل کار خود را انجام دهید. تجهیزات ایمنی شامل دستکش محافظ، عینک محافظ و کفش کار می‌باشد. همچنین قبل از شروع کار حتما جریان آب را قطع کنید. برای اطمینان بیشتر می‌تونید شیر فلکه اصلی را ببندید.

ابزار و تجهیزات لازم برای نصب شیرآلات شامل موارد زیر است:

  • آچار فرانسه
  • آچار آلن
  • نوار تفلون
  • واشر
  • دستمال پارچه‌ای
  • سطل
  • شیر پیسوار
  • شلنگ (به طور معمول شلنگ‌ها در بسته‌بندی محصول قرار دارند.)

نحوه جداسازی شیرآلات قدیمی

اگر قصد دارید خرید شیرآلات را دارید و می خواهید شیرآلات خود را تعویض کنید، باید ابتدا شیر قدیمی و قبلی را جدا کنید. مراحل جدا کردن شیرآلات قدیمی را به طور کلی در اینجا بیان می‌کنیم و شما می‌توانید مطابق با آن پیش روید.

برای جدا کردن شیر قدیمی در ابتدا جریان ورودی آب را ببندید. برای این کار می‌توان شیر پیسوار را بست یا جریان اصلی ورودی آب به خانه را ببندید. حتماً از بسته بودن جریان آب اطمینان حاصل کنید. در صورتی که در زمان چک کردن، آب به صورت قطره‌ای از شیر خارج می‌شود بهتر است شیر فلکه اصلی را ببندید.

بستن جریان ورودی آب شیر

در مرحله بعد لازم است شلنگ‌هایی که از زیر شیر به شیر پیسوار متصل شده را جدا کنید. برای این کار از یک آچار فرانسه کمک بگیرید. همچنین بهتر است یک ظرف را در زیر دست خود قرار دهید تا آب باقیمانده در شلنگ‌ها را داخل آن خالی کنید. بعد از جدا کردن شلنگ‌ها از شیر پیسوار به مرحله بعد بروید.

بسته به نوع شیر، شیرآلات یا با چسب آکواریوم و یا با بست به سینک یا روشویی متصل شدند. بنابراین یا چسب آکواریوم را باز کنید و یا بسته زیر شیر را شل نمایید تا شیرآلات از جای خود خارج شود.

باز کردن بست زیر شیرآلات

جدا کردن شیر حمام و شیر توالت

نحوه نصب شیر حمام و شیر توالت متفاوت از شیرآلات روشویی و ظرفشویی است.

برای جدا کردن آنها بعد از بستن جریان آب، قاب متصل شده به دیوار را جدا کرده و با استفاده از آچار فرانسه اتصال را آزاد نمایید.

اگر قصد تغییر سیستم لوله کشی را ندارید، بهتر است داخل لوله‌ها را هم تمیز کنید و جرم و رسوبات را خارج کنید. به این منظور یک سطل بزرگ را در زیر دست خود قرار دهید و شیر آب را کوتاه مدت باز کنید. آب از شیر پیسوار خارج شده و با خود رسوبات و جرم‌ها را خارج می‌کند.

نحوه نصب شیرآلات در انواع مختلف

نحوه نصب شیرآلات قدیمی

کمتر پیش می‌آید که افراد بخواهند شیرآلات قدیمی و دست دوم را نصب کنند، اما اگر بسته به شرایط و نوع طراحی فضای خود قصد دارید از شیرآلات قدیمی استفاده کنید، حتما سالم بودن آن را ارزیابی کنید.

در صورت نیاز مغزی شیر را تعویض کنید تا عمر شیر بیشتر شود. قبل از نصب، حتماً سیستم لوله‌کشی ساختمان را هم بررسی کنید و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، اقدام کنید.

سپس با استفاده از آچار مخصوص، شیر قدیمی را باز کرده و شیر جدید را با رعایت اصول تراز بودن، نصب کنید. مراحل نصب شیرآلات قدیمی مانند شیرآلات روکار است و تنها تفاوت آن در شکل بست‌ها است؛ بنابراین شما می‌توانید مراحل نصب شیرآلات روکار را مطالعه کرده و آن را با مدل شیرآلات خود تطبیق دهید.

نحوه نصب شیرآلات روشویی روکار

نصب شیر روشویی کار پیچیده‌ای نیست و اگر کمی با این گونه کارها آشنایی داشته باشید می‌توانید به راحتی شیر روشویی خود را نصب نمایید.       

اگر شیر روشویی جدید شما دارای دفترچه راهنما است آن را مطالعه نمایید. معمولاً در بسته‌بندی شیرآلات شلنگ‌های مربوطه نیز قرار گرفتند و در برخی از مدل‌ها شلنگ‌ها به زیر شیر متصل شده‌اند و به آنها شیرآلات آسان بند گفته می‌شود.                                  

اگر شیرآلات شما آسان بند هستند کارتان بسیار راحت است و تنها کافیست شلنگ‌ها را از حفره روی روشویی رد کنید و شیر روشویی را در جای خود قرار دهید.

اما اگر شیرآلات به شلنگ‌ها متصل نیستند ابتدا شلنگ‌ها را به زیر شیر روشویی متصل نمایید. شلنگ آب گرم دارای خطوط قرمز رنگ و شلنگ آب سرد ساده می‌باشد. نیاز به استفاده از نوار تفلون در زمان نصب شلنگ‌های پیسوار به زیر شیر نیست؛ فقط کافیست اتصالات را کاملا محکم کنید.

رد کردن شلنگ های شیر از روشویی

بعد از نصب شلنگ‌ها آنها را از محل شیر روشویی رد کرده و شیر را در جای خود قرار دهید.

یک مهره زیربند در بسته‌بندی محصول قرار دارد، این قطعه معمولی پلاستیکی و مثلثی است. علاوه بر این قطعه در بسته‌بندی محصول واشر پلاستیکی و فلزی هم قرار گرفته است و ترتیب نصب آنها در برگه راهنما نوشته شده است.

ابتدا لازم است واشر پلاستیکی سپس واشر فلزی و در نهایت قطعه مثلثی یا مهره را از شلنگ‌های آویزان زیر روشویی رد کنید. شیر را در جای خود نگه دارید و مهره زیربند را محکم کنید.

قرار دادن شیر روی روشویی

سر دیگر شلنگ پیسوار به شیر پیسوار متصل می‌شود. در صورتی که سری شلنگ و شیر پیسوار شما با هم هماهنگ باشند نیازی به استفاده از نوار تفلون نیست و کاملاً اتصالات محکم می‌شود و احتمال نشتی را به صفر می‌رساند. اما در صورت نیاز می‌توانید از نوار تفلون برای جلوگیری از نشتی استفاده کنید. شلنگ‌ها را به شیر پیسوار متصل نمایید. در صورت لزوم لازم است دور شیر روشویی را با چسب آکواریوم بچسبانید البته در مدل‌های جدید شیرآلات به خوبی به سطح فیکس می‌شوند و نیازی به این کار نیست.

اتصال شلنگ پیسوار به شیر پیسوار

شاید برای تان مفید باشد: نصب شیرآلات روشویی

نحوه نصب شیر ظرفشویی

برای نصب شیر ظرفشویی باید به مدل آن توجه کنید. آیا شیر ظرفشویی شما شیر ظرفشویی شاوری است یا از جمله مدل‌های شیر ظرفشویی دو منظوره می‌باشد.

در صورتی که شیر ظرفشویی قدیمی خود را هنوز جدا نکرده‌اید ابتدا باید شیر ظرفشویی قبلی را جدا نمایید. در مرحله بعد حتماً ابزار و لوازم مورد نیاز را که در بالا به آنها اشاره شده را آماده نمایید. همچنین بهتر است دفترچه یا برگه راهنمای موجود در بسته‌بندی شیر ظرفشویی جدیدتان را مطالعه نمایید.

شاید برای تان مفید باشد: نصب شیر ظرفشویی

نصب شیرظرفشویی شاوری

اگر شیر ظرفشویی شما آسان بند است شلنگ ها به آن متصل هستند. اما اگر از گروه شیرآلات آسان بند نیست لازم است ابتدا شلنگ‌های پیسوار را به انتهای شیر وصل کنید. دقت کنید که شلنگ آب سرد و گرم را در جای درست خود قرار دهید. در شیرآلات جدید تمامی وسایل لازم برای نصب از جمله واشر، بست و وزنه برای شیرآلات شاوری در جعبه محصول قرار دارد.

بعد از آنکه شلنگ‌های آب سرد و گرم را به انتهای شیر ظرفشویی وصل کردید، یک بار واشر و مهره زیربند را از شلنگ‌ها عبور دهید. نمی‌توان تمام شلنگ‌ها را به یکباره از حلقه یا بست رد کرد بنابراین باید ترتیب رد کردن آنها را به حافظه بسپارید.

اجزای شیر

بعد از آن شلنگ‌ها را از حفره روی سینک رد کرده و شیر را در جای درست خود قرار دهید. می‌توانید از فرد دیگری کمک بگیرید تا شیر را در جای درست نگه دارد زیرا بعد از سفت شدن امکان جابجایی آن وجود ندارد.

قرار دادن شیر ظرفشویی روی سینک

بعد از آن از زیر سینک واشر پلاستیکی واشر فلزی حلقه زیربند را به ترتیبی که قبلاً تست کرده‌اید از داخل شلنگ‌ها رد کنید. با کمک آچار مهره زیربند یا پیچ حلقه‌ای را کاملاً محکم نمایید.

قرار دادن بست شیر ظرفشویی

محکم کردن بست زیر شیر ظرفشویی

حال نوبت به اتصال شلنگ‌ها می‌رسد. شلنگ دارای خط های قرمز برای آب گرم و شلنگ با خط‌های آبی برای آب سرد است. هر یک از شلنگ‌ها را به شیر پیسوار مربوط به خود متصل نمایید. اتصالات را چک کنید تا به خوبی محکم شوند و نشتی وجود نداشته باشد.            

بستن شلنگ های شیر ظرفشویی

شیرآلات شاوری دارای یک شلنگ هستند که به شستشوی راحت ظروف بزرگ و اطراف سینک کمک می‌کند. این شلنگ هم در زمان اتصال شلنگ‌های پیسوار به انتهای شیر وصل شده است و در حال حاضر در زیر سینک آویزان می‌باشد.

یک وزنه هم در جعبه محصول وجود دارد که باید به بخش پایینی شلنگ متصل شود. وزنه کمک می‌کند تا بعد از رها کردن شیر شاوری شیر به جای درست خود برگردد. وزنه معمولاً در وسط شلنگ قرار می‌گیرد، اما اگر بعد از رها کردن شیر، سر شیر به محل درست خود برنگشت جای وزنه را کمی تغییر دهید.

قرار دادن وزنه به بخش پایینی شلنگ شیر ظرفشویی شاوری

نصب شیر ظرفشویی شلنگ دار

شاید برای تان مفید باشد:

نحوه نصب شیر ظرفشویی دو منظوره

یکی دیگر از مدل‌های شیر ظرفشویی مدل دو منظوره می‌باشد و برای نصب این مدل شیرآلات باید مراحل زیر را طی کنید.

نصب شیر ظرفشویی دو منظوره

ابتدا برگه راهنما را مطالعه نمایید و محتویات داخل جعبه محصول را بررسی کنید.

شیرآلات دو منظوره معمولاً به صورت آسان بند ارائه می‌شوند. اگر آسان‌بند نیست، همان طور که بالا گفته شد، شلنگ‌ها را به زیر شیر متصل کنید و آنها را از حفره سینک عبور دهید.

سپس لازم است از زیر سینک ابتدا واشر پلاستیکی واشر فلزی و سپس مهره زیربند را از روی شلنگ ها عبور داده و به زیر سینک متصل کنید. بعد از آن شلنگ‌های پیسوار را به شیر پیسوار متصل کنید. هر شلنگ را باید به شیر پیسوار همرنگ خود وصل نمایید. برای جلوگیری از نشتی می‌توانید از نوار تفلون هم استفاده کنید. اتصال شلنگ به شیر پیسوار نباید بیش از حد سفت شود. بلکه محکم کردن آن در حدی که نشتی نداشته باشد کافیست.

در نهایت نوبت به وصل کردن شلنگ شیر دوم، یا شیر آب تصفیه می‌رسد. شلنگ آب تصفیه نازک‌تر از بقیه است و باید آن را به دستگاه تصفیه آب وصل کنید.

اتصالات شیر ظرفشویی

نحوه نصب شیرآلات توالت و حمام

شیر حمام، توالت ایرانی و توالت فرنگی به مانند هم نصب می‌شوند و تنها تفاوت آنها ارتفاع نصب است. ارتفاع نصب شیرآلات برای توالت ایرانی ۳۰ و فرنگی ۶۰ سانتی‌متر از کف کار شده می‌باشد. همچنین ارتفاع نصب شیر حمام بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر از کف می‌باشد.

نصب شیرآلات توالت و حمام

در زمان لوله کشی محل قرارگیری شیرآلات حمام و توالت مشخص شده است. برای نصب کافیست مراحل گفته شده را طی کنید.

دو پیچ تنظیم و اتصال به لوله اصلی در پشت شیرآلات حمام و توالت قرار گرفته است. این پیچ‌ها به لوله‌های اصلی قرار گرفته روی دیوار متصل می‌شوند. با کمک آچار فرانسه این پیچ‌ها را به لوله‌های اصلی روی دیوار نصب کنید. می‌توانید با استفاده از نوار تفلون آنها را آب بندی هم نمایید.

توجه کنید که اتصالات را بیش از حد سفت نکنید. این کار باعث می‌شود در صورت نیاز نتواند آنها را به خوبی جدا کنید. بعد از آن لازم است کاور روی شیرآلات را نصب کنید. این کاور دایره‌ای شکل روی محل اتصال قرار می‌گیرد باعث زیباتر شدن اتصال شیر به دیوار می‌شود.   

پیچ های تنظیم و اتصال به لوله اصلی شیرهای توالت و حمام

نوار تفلون زدن پیچ تنظیم

نصب پیچ های تنظیم و اتصال به لوله اصلی شیرهای توالت و حمام

قرار دادن شیر توالت و حمام

بعد از آن، برای شیر توالت، لازم است شلنگ توالت را به زیر شیر متصل کنید. برای شیر حمام نیز لازم است شلنگ دوش را به زیر شیر وصل نمایید. در نهایت جریان آب را باز کنید و اتصالات را بررسی نمایید.

نصب شیرآلات توکار

نصب شیرآلات توکار پیچیده‌تر از شیرآلات روکار می‌باشد. به همین دلیل بهتر است نصب شیرآلات توکار را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

شاید برای تان مفید باشد:

نصب شیرآلات توکار روشویی

برای نصب شیرآلات توکار در ابتدا لازم است محل نصب را مشخص کنید. از آنجایی که بخش اصلی شیرآلات توکار در داخل دیوار قرار می‌گیرد و فقط آبریز و اهرم روی دیوار نصب می‌شوند، باید محل لوله کشی، محل قرارگیری باکس اصلی را از قبل مشخص کنید. به یاد داشته باشید که در زمان تنظیم و تعیین ارتفاع نصب، ارتفاع کاشی کاری کف را نیز محاسبه کنید.

نصب شیرآلات توکار روشویی

بعد از تعیین محل قرارگیری باکس، لوله کشی انجام می‌شود. لوله‌های ورودی و خروجی به باکس اصلی متصل می‌شوند. محل قرارگیری باکس اصلی شیر توکار را روی دیوار مشخص کنید و محل پیچ‌های آن را با مداد روی دیوار علامت بزنید. با استفاده از دریل و مته محل‌ها را سوراخ کرده و باکس اصلی را به دیوار متصل کنید. لوله‌های آب را به محل خود متصل کنید برای جلوگیری از نشتی و محکم کاری می‌توانید از نوار تفلون هم استفاده کنید.

پوشش پلاستیکی روی باکس را قرار داده و برای چک کردن اتصالات ۴۸ ساعت جریان آب را باز کنید و اطمینان یابید که هیچ نشتی وجود ندارد. بعد از آن می‌توانید دیوارکشی را انجام دهید. بعد از دیوارکشی پوشش پلاستیکی باکس اصلی که از دیوار بیرون آمده را با کاتر جدا کنید.

بریدن پوشش باکس اصلی شیر توکار

قاب پلاستیکی و فلزی شیر روشویی توکار را روی باکس نصب کرده، سپس اهرام و آبریز را با استفاده از آلن‌های مخصوص محکم نمایید. با کمک چسب آکواریوم دورتادور قاب اصلی را به دیوار بچسبانید تا هم اتصالات کامل شود و هم آب بندی انجام گیرد. محل قرارگیری اهرم در مدل‌های مختلف متفاوت است و باید بسته به مدل شیرآلات روشویی خود آن را نصب نمایید.

قرار دادن قاب شیر توکار

قرار دادن روپوش شیرآلات توکار

محکم کردن اتصالات شیر توکار

بستن اتصالات شیر توکار

نصب شیر ظرفشویی توکار

برای نصب شیر ظرفشویی توکار ابتدا لازم است محل نصب آن را مشخص کنید. به این منظور لازم است به محل نصب سینک توجه کنید و فاصله ۲۰ سانتی بالای آن را برای نصب شیر آشپزخانه در نظر بگیرید. این فاصله می‌توان بسته به مدل شیرآلات کمی تغییر کند. محل قرارگیری باکس اصلی را مشخص کرده و با استفاده از دریل و رولپلاک باکس را به دیوار محکم نمایید.

لوله کشی‌ها ها را انجام داده و لوله‌ها را به باکس اصلی شیرآلات توکار متصل کنید. بعد از اتمام لوله‌کشی‌ها ۴۸ ساعت جریان آب را باز کرده و صبر کنید. در این مدت تمامی اتصالات را چک کنید تا هیچگونه نشتی وجود نداشته باشد. سپس نوبت به دیوارکشی می‌رسد و بعد از آن باید شیرآلات را روی دیوار نصب کرد.

نصب شیر ظرفشویی توکار

نحوه نصب شیرآلات توکار توالت

همانطور که گفته شد نصب شیرالات توکار پیچیدگی خاص خود را دارند و باید به درستی نصب شوند. برای نصب شیر توالت در ابتدا باید ارتفاع و محل نصب مشخص کرد. شیر توالت ایرانی در ارتفاع ۳۰ سانتی‌متری و شیر توالت فرنگی در ارتفاع ۶۰ سانتی‌متری از کف کار شده قرار می‌گیرد. برای نصب شیرآلات توکار لازم از ارتفاع کاشی کاری کف را نیز در نظر بگیرید.

نحوه نصب شیرآلات توکار توالت

بعد از تعیین محل نصب، لوله کشی‌های اولیه انجام شده و باکس اصلی در محل تعیین شدن نصب می‌گردد.

باکس اصلی به وسیله پیچ به دیوار محکم می‌شود.

لوله‌های آب سرد و گرم به این باکس متصل می‌شوند. برای نصب بهتر می‌توانید از نوار تفلون هم در محل اتصالات لوله به باکس استفاده کنید. از کنار باکس اصلی اهرم، یک لوله به سمت شلنگ توالت کشیده می‌شود. شلنگ توالت در فاصله ۱۵ سانتی‌متری از اهرم جای می‌گیرد.

بعد از آن یک پوشش پلاستیکی روی هر دو باکس قرار گرفته و دیوارکشی انجام می‌گردد. بعد از دیوارکشی پوشش پلاستیکی با کاتر جدا شده و شیر توالت توکار روی آن قرار می‌گیرد. شلنگ هم در زیر قاب خود قرار می‌گیرد. برای محکم کردن اتصالات باید از آلن مخصوص استفاده نمایید. در برخی مدل‌ها اهرم و شلنگ روی یک قاب قرار دارند و نیازی به جدا کردن آنها نیست.

نصب شیرآلات توکار توالت

نصب شیر توکار حمام

نصب شیرآلات حمام توکار کمی پیچیده‌تر از مدل‌های دیگر است. فرایند محل نصب، ارتفاع نصب، لوله کشی و نصب باکس اصلی به مانند دیگر مدل‌های شیرآلات انجام می‌گردد. در برخی از مدل‌های شیرآلات حمام که دارای ماساژور هستند اتصالات پیچیده‌تر است و از باکس اصلی لوله‌هایی به سمت ماساژورها نیز کشیده می‌شود. همچنین یک لوله آب از باکس به سمت دوش کشیده می‌شود. شیرآلات توکار حمام دارای چهارچوب هستند تا این اتصالات به درستی در محل خود قرار بگیرند و در طول زمان از جای خود خارج نشود.

ارتفاع نصب شیرآلات حمام

لوله های شیرآلات حمام

چگونگی نصب شیر توکار حمام

بعد از آن در نهایت دیوارکشی انجام شده و بخش بیرونی شیرآلات هم نصب می‌گردد. نصب بخش بیرونی شیر حمام به مانند شیر توالت توکار است.

 نصب بخش بیرونی شیر حمام توکار

 محکم کردن اتصالات شیر حمام

بعد از نصب شیر حمام نوبت به نصب سردوش می‌رسد. محل سردوش از قبل مشخص شده و لوله اولیه برای آن کشیده شده است. علاوه بر لوله آب برای نصب سردوش توکار لازم از یک میله نگهدارنده نصب گردد این میله بسته به محل دوش از داخل سقف یا دیوارهای مقابل عبور می‌کند. سر دوش بر روی این میله قرار می‌گیرد. و به واسطه سقف کاذب پوشیده می‌شود.

لوله کشی دوش حمام توکار

در صورتی که دوش انتخابی شما دارای ماساژورهای دیواری هم است لازم است ماساژورها را در محل‌های خود نصب نمایید. برای نصب آنها به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. زیرا تعداد و مدل ماساژورها بسته به مدل دوش متفاوت می‌باشد.

اجزای شیرآلات حمام

آموزش نصب شیرآلات توکار حمام

شاید برای تان مفید باشد:

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)