آموزش نحوه نصب انواع علم دوش حمام (تک کاره و دو کاره)

آموزش نحوه نصب انواع علم دوش حمام  (تک کاره و دو کاره)

علم دوش اصلی ترین جز حمام است و نصب صحیح و درست آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب طریقه نصب علم دوش حمام تک کاره و دو کاره را به طور ساده و با کمک تصویر و فیلم آموزش داده‌ایم و شما میتوانید جهت تعویض و نصب علم دوش اطلاعات کافی کسب کنید.

فیلم نصب دوش دوکاره

در زیر می توانید فیلم نصب دوش دوکاره را مشاهده نمایید:

قبل از نصب علم دوش و شیرآلات

امروزه شیرآلات و دوش‌های مختلفی در بازار موجود میباشد که از نظر قیمت، کیفیت و امکانات با هم متفاوت می‌باشند. برخی از مدل‌ها به صورت روکار و برخی به صورت توکار نصب می‌شوند. در مدل‌های روکار شاهد علم دوش نیز هستیم ولی در مدل‌های توکار به جز سردوش و شیرآلات بقیه موارد داخل دیوار جای میگیرند. برای نصب برخی از مدل‌های دوش به متخصص نیاز است، اما نصب علم دوش نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما میتوانید با صرف وقت و دقت و در نظر گرفتن تمام نکات و مطالعه و مشاهده طریقه نصب علم دوش، خودتان اقدام به نصب کنید.

گام اول: تهیه ابزار لازم

در اولین اقدام لوازم و ابزار لازم را آماده فرمایید.

  • آچار فرانسه یا آچار بزرگ
  • نوار تفلون
  • پیچ گوشی دوسو و چهارسو
  • دریل
  • رول پلاک
  • حوله یا پارچه برای خشک کردن قطرات آب و قرار دادن بین آچار و دوش برای محکم کردن اتصالات و جلوگیری از خط افتادن روی قطعات دوش
  • قطعات مورد نیاز در بسته بندی دوش حمام قرار دارد، آنها را نیز چک کنید.

گام دوم: بستن شیر فلکه حمام یا کنتور

حتما قبل از نصب و یا تعویض شیرالات و علم دوش، جریان آب را قطع کنید تا در صورت بروز خرابی با جریان زیاد آب مواجه نشوید و مشکلات بیشتری پیش نیاید. همچنین برای اطمینان می‌توانید شیر دوش را باز کنید تا آب باقی مانده در لوله خارج شود و از قطع بودن آب نیز مطمئن شوید.

گام سوم:

در صورت نیاز یک مقوای بزرگ یا پارچه روی کف یا وان بیندازید تا در صورتی که وسیله‌ای افتاد وان و یا کف حمام آسیب نبیند و خط نیوفتد. همچنین میتوانید یک تکه پارچه کوچک آماده داشته باشید تا هنگام استفاده از آچار فرانسه آن را روی قطعات دوش قرار دهید تا دوش دچار آسیب نشود.

طریقه نصب علم دوش دوکاره

برای نصب علم دوش دوکاره، ابتدا بسته بندی را باز کرده و قطعات و واشرها را خارج کنید و سپس مانند مراحل زیر برای نصب اقدام کنید:

  1. واشر را داخل مهره سردوش بزرگ قرار دهید. سردوش بزرگ (ثابت) را با فشار دست به اتصال سردوش بزرگ وصل کنید و بعد از قرار گرفتن در جای خود پیچ آن را ببندید. برای بستن پیچ بسته به مدل میتوانید از آلن و یا پیچ گوشتی استفاده کنید.
  2. پایه نگهدارنده دوش کوچک (تلفنی) را از لبه پایینی علم دوش وارد کرده و تا محل مناسب بالا ببرید. در برخی از مدل‌ها یک شستی در کنار پایه نگهدارنده قرار گرفته که با کمک آن می‌توانید پایه را راحتتر حرکت دهید و با رها کردن آن در جای خود ثابت میشود. میتوانید از قبل ارتفاع مناسب برای قرار دادن پایه دوش تلفنی را اندازه بگیرید و علاوت بزنید. البته امکان جابجا کردن آن بعد از نصب نیز وجود دارد و نیاز به حساسیت راجع محل قرار گیری پایه نگهدارنده دوش متحرک نیست.

  3. در صورت داشتن جا صابونی و سایز متعلقات، آنها را نیز مانند پایه دوش متحرک برروی علم دوش سر دهید تا در جای مناسب قرار گیرد.
  4. شیر جهت دهنده را با فشار دست به انتهای علم دوش متصل کنید. دقت کنید جهت دسته شیر درست باشد.

    حال نوبت اتصال دوش حمام به دیوار می‌باشد. برای اتصال به دیوار به طول شلنگ کوتاه دقت کنید تا در فاصله مناسب قرار گیرد.

  5. علم دوش منتاژ شده را بر روی دوار قرار دهید و محل‌های قرار گیری سردوش بزرگ و شیر جهت دهنده، همان محل‌های دارای پیچ و قطعات برنجی که به دیوار متصل می‌شود، را برروی دیواری علامت بزنید.
  6. قطعات برنجی انتهای اتصال سردوش بزرگ و شیر را باز کرده و در محل‌های علاوت زده روی دیوار قرار دهید و مرکز علاوت زده را با دریل سوراخ کنید. برای جلوگیری از خط و خش افتادن روی کاشی میتوانید یک تکه چسب کاغذی را در محل علاوت زده شده قرار دهید. هم علامت از زیر چسب مشخص است و هم اطراف ناحیه با چسب محافظت می‌شود.

  7. رول پلاک را در محل سوراخ شده قرار دهید و قطعات برنجی را با پیچ های موجود برروی دیوار ثابت کنید.

  8. علم دوش را بر روی قطعات علم دوش متصل شده به دیوار متصل و محکم کنید.

  9. شلنگ کوتاه که به شیر جهت دهنده و سوپاپ وصل می‌شود را برداشته و با کمک واشرها آن را به ورودی شیر جهت دهنده و زیر سوپاپ شیر حمام وصل کنید.
  10. شلنگ بلند که از یک طرف به شیر جهت دهنده و از طرف دیگر به دوش تلفنی وصل می‌شود را برداشته و با کمک واشرها به گوشی کوچک و ورودی عقبی شیر جهت دهنده وصل کنید. 

  11. پس از نصب کامل شیر فلکه حمام را باز کرده و شیر دوش را به آرامی باز کنید تا آب جریان یابد و از صحت انجام کار مطمئن شوید. در صورت وجود نشتی اتصالات را با کمک آچار محکم کنید. همچنین میتوانید هنگام نصب اتصالات اصلی را با نوار تفلون عایق کنید.

طریقه نصب علم دوش تک کاره

نحوه نصب علم دوش تک کاره دقیقا مشابه علم دوش دو کاره می‌باشد و تفاوت آنها در نبود دوش کوچک و شیر جهت دهنده میباشد.

مراحل نصب علم دوش تک کاره در ادامه آمده است:

  1. دو قطعه علم دوش را به هم وصل کنید و قطعه محافظ اتصال را بر روی محل اتصال قرار دهید و به کمک اهرم کنارش آن را محکم کنید.
  2. جا صابونی و متعلقات دیگر را از پایین علم دوش وارد کرده و در جای مناسب خود قرار دهید.
  3. اتصالات شیر دوش را جدا کرده و دور آن را با نوار تفلون عایق کاری کنید و در محل ورودی جریان آب قرار دهید. با کمک آچار آن را سفت و محکم کنید.

  4. شیر حمام را در محل خود نصب کنید و آن را محکم کنید.
  5. علم دوش را بر روی قسمت بالایی شیر(محل نصب) قرار دهید و محل پیچ شده و اتصال آن به دیوار را علامت بزنید.
  6. میتوانید بر روی محل علامت گذاری شده را با چشم کاغذی بپوشانید تا هنگام سوراخ کردن و ضربه شدن آسیبی به کاشی وارد نشود.
  7. محل علامت گذاری شده را با دریل سوراخ کرده و رول پلاک را در آن قرار دهید و با کمک پیچ اتصال، علم دوش را به دیوار متصل کنید و آن را کاملا محکم کنید.
  8. سردوش را به بالای علم دوش وصل کنید.

  9. جریان آب را باز کرده و از صحت انجام اتصالات مطمئن شوید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)