آموزش نصب شیرآلات روشویی

آموزش نصب شیرآلات روشویی

خرید شیر روشویی شکیل و کاربردی بر زیبایی سرویس بهداشتی شما می‌افزاید و ظاهر سرویس بهداشتی را کامل می‌کند. در اینجا قصد داریم با آموزش نصب شیرآلات روشویی به شما کمک کنم تا بتوانید شیرآلات انتخابی خود را به راحتی نصب کنید. البته اگر دانش فنی کمی دارید، پیشنهاد می‌شود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا کار به درستی انجام شود و مشکلی در آینده برای تان پیش نیاید. نصب شیرآلات روشویی ممکن است در نگاه اول دلهره‌آور و سخت به نظر برسد، اما اگر به کارهای این چنینی علاقمند هستید با کمی صبر و حوصله و با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید به راحتی این کار را خودتان انجام دهید. با عمرانیاز همراه باشید.

انواع شیر روشویی که می توانید نصب کنید!

اولین چیزی که باید در زمان آموزش نصب شیرآلات روشویی به آن توجه شود، مدل شیرآلات است. بعضی از مدل‌های شیرآلات توکار و بعضی از آنها هم شیرآلات روکار هستند. نحوه نصب هر یک با هم متفاوت است و در ادامه جداگانه به آن پرداخته می‌شود. همچنین لازم است به این موضوع توجه کنید که قبل از نصب شیرآلات روشویی جدید باید لوله کشی ها انجام شده باشد و روشویی هم نصب شده باشد. به طور معمول نصب شیرآلات روشویی توکار در زمان تکمیل ساخت انجام می‌شود زیرا مراحل نصب آن پیچیده و سخت است.

برای نصب شیرآلات توکار به مقاله جامع ما در این موضوع مراجعه کنید.

ما در مقاله ای دیگر، در یک راهنمای جامع، به آموزش نصب شیرآلات پرداخته ایم.

لوازم مورد نیاز برای نصب شیر روشویی

قبل از آنکه اقدام به نصب شیرآلات روشویی کنید لازم است دفترچه راهنمای نصب را مطالعه کنید و لوازم مورد نیاز را آماده نمایید:

  • شیر روشویی جدید
  • آچار فرانسه
  • آچار آلن
  • نوار تفلون
  • واشر
  • سطل
  • دستمال
  • دستکش محافظ

مراحل نصب شیرآلات روشویی روکار

شیرآلات قدیمی را جدا کنید!

اگر قصد دارید شیرآلات روشویی جدید را جایگزین مدل قبلی خود کنید در ابتدا لازم است شیر قبلی را جدا نمایید. اما اگر شیر روشویی نصب نشده، این مرحله را سپری کردید.

نکته بسیار مهمی که باید در زمان نصب شیر روشویی به آن توجه کنید، بستن جریان آب است. پس در اولین قدم و قبل از هر اقدامی شیرهای اصلی آب را ببندید. قبل از شروع، شیر آب اصلی را ببندید تا از نشت آب جلوگیری کنید و هنگام باز کردن شلنگ ها آب جاری نشود.

به یاد داشته باشید که برای جدا کردن شیر قدیمی باید شلنگ‌های آب سرد و گرم را هم جدا کرد و همیشه مقداری آب در داخل شلنگ باقی مانده است. بنابراین از یک سطل برای جمع‌آوری آب باقیمانده در لوله‌ها و شلنگ استفاده کنید. سطل را در زیر دست خود قرار داده و سپس باز کردن شلنگ‌ها و اتصالات را آغاز نمایید.

ابتدا شلنگ‌ها را از شیر پیسوار باز کنید. سپس با استفاده از آچار فرانسه، مهره‌های اتصال شیرآلات را از زیر روشویی شل کنید و یک به یک آن از از حلقه بیرون آورید. بعد از جدا کردن اتصالات شیر روشویی آزاد می‌شود. سپس شیرآلات را به آرامی از محل خود جدا کنید.

مراحل آموزش نصب شیرآلات روشویی

تمیز کردن مسیر لوله کشی و خروج رسوبات

یکی از مواردی که بهتر است در زمان نصب شیرآلات روشویی به آن توجه شود خارج کردن رسوبات احتمالی موجود در لوله‌ها است. برای کار درپوش‌های لوله کشی آب سرد و گرم را باز کنید و جریان آب را به صورت لحظه‌ای برقرار نمایید. حتماً یک سطر را در زیر لوله‌ها قرار دهید تا آب داخل آن بریزد. با باز کردن جریان آب رسوبات و سنگریزه‌ها از داخل لوله خارج شده در آینده با فشار کم آب مواجه نمی‌شود. تمامی اتصالات را با آچار فرانسه محکم کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله چگونه رسوب شیرآلات را پاک کنیم؟ را طالعه کنید.

تمیز کردن سطح روشویی

محل نصب شیرآلات جدید روشویی باید کاملاً تمیز باشد. با یک دستمال تمیز و بدون پرز سطح روشویی را تمیز کنید تا هیچگونه جرمی روی آن نماند. اگر رسوب روی سطح روشویی باقی مانده باشد نصب شیرآلات روشویی به خوبی انجام نمی‌شود.

روشویی بدون شیر با رسوبات شیر قبلی

بستن شلنگ پیسوار

برای نصب شیر روشویی جدید، لازم است شلنگ ها را به شیر وصل کنید. در جعبه شیر روشویی جدید راهنمای آموزش نصب شیرآلات روشویی به همراه اتصالات لازم و شلنگ‌ها قرار دارد. به منظور شلنگ را از جعبه خارج کنید و آنها را به شیر متصل نمایید.

در زمان اتصال شلنگ نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، ورودی آب سرد و گرم است. شلنگ آب گرم با خطوط قرمز و شلنگ آب سرد با خطوط آبی مشخص شده و می‌تواند به راحتی هر یک را در جای درست خود نصب نمایید. برای نصب شلنگ‌های پیسوار به زیر شیر نیازی به استفاده از نوار تفلون نیست. اتصالات کاملاً محکم هستند و امکان نشتی وجود ندارد.

یک پیچ زیربند در جعبه قرار دارد که در نهایت از شلنگ‌ها عبور کرده و با کمک یک واشر در زیر شیر پیچ می‌شود.

آموزش نصب شیرآلات روشویی

آموزش نصب شیرآلات روشویی به زبان ساده

قرار دادن شیر روشویی

در مرحله بعدی آموزش نصب شیرآلات روشویی، نوبت به رد کردن شلنگ‌ها از سوراخ روشویی و جا دهی شیر می‌رسد. بعد از آنکه اتصالات را به شیر روشویی متصل کردید، شلنگ‌ها را از سوراخ روشویی عبور دهید و شیر را در جای خود قرار دهید. با استفاده مهره زیربند شیر را در جای خود محکم کنید. در برخی از مدل‌های قطعه پلاستیکی مثلثی هم قرار دارد که به تثبیت بهتر شیر ظرفشویی کمک می‌کند و برای نصب شیر روشویی کاربردی ندارد. مراحل قرارگیری واشر و این قطعات در راهنمای نصب بر اساس مدل شیر نوشته شده است.

اجزای شیر روشویی

توجه کنید که بعد از محکم کردن مهره زیر بند امکان جابجایی شیر وجود ندارد بنابراین آن را در جای درست قرار دهید.

وارد کردن شلنگ شیر روشویی درون سوراخ روشویی

بست زیر شیر روشویی

اتصال شلنگ‌ها به شیر پیسوار

شلنگ‌های آب سرد و گرم را که در زیر شیر روشویی نصب کرده‌اید و در حال حاضر در زیر روشویی آویزان هستند را به شیرهای پیسوار که روی دیوار قرار دارند متصل کنید. در زمان اتصال لنگ‌ها را با دست یا یک بست ثابت کنید تا هیچگونه پیچش یا تاخوردگی نداشته باشد. شلنگ آب سرد را به شیر پیسوار سرد که معمولاً با رنگ آبی نشان داده شده و شلنگ آب گرم را به شیر پیسوار گرم با رنگ قرمز نشان داده می‌شود متصل کنید. در برخی مواقع برای بستن شلنگ‌ها به شیر پیسوار برای جلوگیری از نشتی لازم است از نوار تفلون استفاده شود اما در مدل‌های جدید واشر و سر شیر خود به خوبی کار آببندی را انجام می‌دهند.

شیر آب گرم روشویی

نصب شیر روشویی توکار

نصب شیر روشویی توکار

آموزش نصب شیرآلات روشویی توکار نسبت به روکار متفاوت است. این شیرآلات، شیرآلات روشویی مدرن و مینیمالی هستند. مراحل نصب شیرهای توکار نیاز به دقت بالایی دارد. از آنجایی که لوله کشی این شیر در داخل دیوار انجام می‌شود محل قرارگیری بدنه مرکزی و خروجی آبریز روی دیوار مشخص است. در برخی از مدل‌ها یک بدنه برای آبریز و اهرم در نظر گرفته شده و در برخی از مدل‌ها آبریز و اهرم به صورت مجزا از هم نصب می‌شود. معمولا در زمان ساخت سرویس بهداشتی و لوله کشی شیرآلات توکار نصب شیرآلات روشویی توکار هم انجام می‌شود و نیازی نیست خودتان آن را نصب کنید. اما در اینجا توضیحی در این باره داده‌ایم.

با توجه به جاهای مشخص شده روی دیوار، آبریز را در جای خود قرار دهید و با کمک آچار آلن پیچ‌های آن را محکم نمایید. برای جلوگیری از نشتی احتمالی می‌توانید محل اتصال شیر با ورودی جریان آب یا همان محل لوله کشی را با نوار تفلون محکم کنید.

بعد از نصب بدنه بر روی دیوار اطراف آن را با چسب آکواریوم آب‌بندی نمایید. لازم است بدانید نصب شیرآلات توکار کمی پیچیده است و برای این کار بهتر است از افراد با تجربه و ماهر کمک بگیر و کار را به آنها بسپارید تا هزینه‌های اضافی برای شما به همراه نیاورد.

تصویر مراحل نصب شیرآلات روشویی توکار به شرح زیر است.

در داخل دیوار باکس اصلی اتصالات قرار می‌گیرد و با کمک چسب‌های سیلیکونی آب بندی می‌شود.

مرحله 1 نصب شیرآلات روشویی توکار

صفحه رویی باکس روی آن نصب شده و پیچ‌های اتصال آن محکم می‌شود.

مرحله 2 نصب شیرآلات روشویی توکار

صفحه اصلی شیرآلات در جای خود محکم می‌شود.

مرحله 3 نصب شیرآلات روشویی توکار

اهرم شیرآلات با کمک آلن کاملا در جای خود محکم می‌شود.

مرحله 4 نصب شیرآلات روشویی توکار

آبریز در جای خود محکم می‌شود و با کمک پیچ‌ها( در هر مدل متفاوت است) فیکس می‌شود.

مرحله 5 نصب شیرآلات روشویی توکار

شاید برای تان مفید باشد: نحوه تعویض شلنگ روشویی

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)