نحوه تعویض شلنگ روشویی

نحوه تعویض شلنگ روشویی

در اینجا می‌خواهیم شما را با نحوه تعویض شلنگ روشویی آشنا کنیم. سرویس بهداشتی را نمی‌توان بدون شیر روشویی تصور کرد. شیر روشویی از بخش‌های پرکاربرد سرویس بهداشتی است و در زمان خرید و انتخاب روشویی و اتصالات آن باید با دقت عمل کرد تا محصولات از کیفیت بالای برخوردار باشد. در برخی مواقع شلنگ روشویی خراب شده و نیاز به تعویض شلنگ روشویی است. اما چطور می‌توان بدون دردسر و به درستی شلنگ روشویی را تعویض کرد؟

تعویض شلنگ روشویی کار بسیار راحتی است فقط باید با کارهای فنی آشنا باشید و کمی حوصله به خرج دهید. همچنین لازم است قبل از آنکه با مراحل و نحوه تعویض شلنگ روشویی آشنا شوید و آن را انجام دهید، لوازم مورد نیاز را تهیه یا آماده نمایید. در ادامه با عمرانیاز همراه باشید.

نحوه تعویض شلنگ روشویی

چرا شلنگ روشویی را باید تعویض کنیم؟

شلنگ روشویی همواره در تماس با آب قرار دارد بنابراین به مرور زمان دچار گرفتگی رسوب، پوسیدگی و پارگی می‌شود. کیفیت شلنگ روشویی بسیار مهم است اگر از محصولاتی با کیفیت پایین استفاده کنید به سرعت خراب می‌شود. به همین دلیل است که در زمان انتخاب شلنگ روشویی هم باید محصولی با کیفیت را انتخاب نمایید.

ابزار مورد نیاز برای تعویض شلنگ روشویی

قبل از آنکه نحوه تعویض شلنگ روشویی را بیان کنیم لازم است با ابزار و وسایل مورد نیاز آشنا شوید و آنها را در دسترس خود آماده نگه دارید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض شلنگ روشویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • انبردست
  • آچار فرانسه
  • نوار تفلون
  • یک ظرف برای تخلیه آب
  • دستکش
  • شلنگ روشویی جدید

مراحل تعویض شلنگ روشویی

در ادامه تمامی مراحل نحوه تعویض شلنگ روشویی گفته شده است. بنابراین برای تعویض بعد از تهیه لوازم مورد نیاز و شلنگ جدید، قدم به قدم طبق دستورالعمل پیش روید.

قطع جریان آب

اولین کاری که برای تعویض شلنگ پیسوار روشویی لازم است انجام شود، قطع جریان آب است. در ابتدا لازم است شیر پیسوار روشویی را ببندید. همچنین برای اطمینان بیشتر و عدم بروز مشکل بهتر است در زمان تعویض شلنگ روشویی، شیر فلکه ساختمان را در حالت بسته قرار دهید. بعد از بستن شیرهای اصلی آب شیر روشویی را باز کنید تا آب باقیمانده در لوله خارج شود. بعد از خارج شدن کامل آب برای باز کردن شلنگ اقدام کنید.

تعویض شلنگ روشویی

بررسی دو سر شلنگ روشویی

همانطور که گفته شد شلنگ روشویی از یک طرف به شیر پیسوار و از طرف دیگر به زیر شیر روشویی متصل است. این اتصال توسط پیچ و مهره ایجاد شده است. بنابراین لازم است محل اتصال شلنگ را پیدا کرده با کمک آچار فرانسه پیچ را باز کنید تا بتوانید شلنگ را جدا کنید.

بهتر است ابتدا سر شلنگ را از شیر پیسوار باز کنید. در زمان باز کردن حتماً ظرفی که از قبل آماده کرده‌اید را در زیر دست خود قرار دهید، زیرا مقداری از آب در داخل شلنگ قرار دارد و در هنگام باز کردن و جدا کردن شلنگ خارج می‌شود. پس مراقب باشید تا کف روشویی و لباس‌هایتان خیس و کثیف نشود. بعد از باز کردن یک طرف شلنگ طرف دیگر که به قسمت پایینی شیر روشویی متصل است را جدا کنید. گاه برای جدا کردن شلنگ از زیر شیر لازم است شیر را بیرون آورده و مهره‌های اتصال را باز کنید

حال که این اتصالات را باز کرده‌اید بهتر است واشرها را هم نگاهی بیندازید و در صورتی که دچار آسیب دیدگی یا رسوب گرفتگی شده‌اند آنها را هم تعویض یا تمیز کنید.

تعویض شلنگ پیسوار روشویی

نصب شلنگ جدید

مهمترین بخش در نحوه تعویض شلنگ روشویی، نصب شلنگ جدید است. در هنگام جدا کردن باید به نحوه قرار گرفتن واشرها و پیچ و مهره‌ها دقت کنید. برای اینکه این ترکیب در ذهن شما بماند می‌توانید در هنگام باز کردن یک عکس یا ویدیو کوتاه بگیرید و در زمان بستن مطابق آن مهره‌ها را رد کنید.

حال شلنگ جدید را مطابق با شلنگ قبلی در جای خود قرار دهید، واشرها را فراموش نکنید و آنها را در جای خود بگذارید. برای بستن شلنگ جدید ابتدا شلنگ را به زیر شیر ببندید. در صورت نیاز از نوار تفلون برای جلوگیری از نشتی و محکم شدن پیچ‌ها استفاده کنید. بعد از نصب شلنگ دقت کنید که هیچ پیچ و تابی نداشته باشد و کاملاً صاف آن را به سمت شیر پیسوار ببرید.

حال سر دیگر شلنگ را به شیر پیسوار متصل کنید اتصالات را کاملاً محکم کرده و با نوار تفلون از نشتی مختصر آن جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که نباید پیچ‌ها را بیش از حد سفت کنید زیرا این احتمال وجود دارد که برای باز کردن دوباره آن به دردسر بیفتید.

چگونگی تعویض شلنگ روشویی

شلنگ روشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

در روشویی‌هایی که به صورت روکار هستند، در زیر شیر و داخل سینک شلنگ‌هایی برای انتقال آب سرد و گرم نصب شده است. یک سر شلنگ به شیر پیسوار و سر دیگر آن به شیرآلات متصل است. در برخی مواقع با خرابی این شلنگ نیاز است تا اقدام به تعویض شلنگ پیسوار روشویی یا همان شلنگ روشویی کرد. به طور معمول قسمت بیرونی شلنگ‌ها از مواد سختی مانند آلیاژ برنج استیل و آلومینیوم ساخته شده است. شلنگ روشویی در مدل و با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شود و هرچه کیفیت آن بالاتر باشد دیرتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

نکات مهم در خرید شلنگ روشویی

برای تعویض شلنگ روشویی باید یک شلنگ جدید هم خریداری نمایید. بنابراین باید ویژگی‌ها و نکات مهمی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید را بدانید. سر شلنگ روشویی با دو سایز مختلف تولید می‌شود که سایز آن مناسب با سایز شیر پیسوار است. بنابراین باید سایز شیر پیسوار را بدانید یا شلنگ را باز کرده و با خود به بازار ببرید و شلنگ جدید را هم سایز با شلنگ کهنه انتخاب نمایید

علاوه بر سایز سر شلنگ طول شلنگ نیز مهم است. طول شلنگ باید به شکلی باشد که از شیر پیسوار به انتهای شیر روشویی وصل شده و کمی آزاد باشد. بهترین روش اندازه‌گیری اندازه گرفتن طول شلنگ قبلی است. توجه داشته باشید که شلنگ روشویی در طول استاندارد ۴۵ و ۵۰ سانتی تولید می‌شود. اگر به شلنگی با طول بیشتر نیاز دارید باید از رابط‌ها استفاده کنید. رابط‌ها شلنگ‌هایی با طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری هستند که از یک سمت به شلنگ اصلی و از طرف دیگر به شیر پیسوار وصل می‌شوند.

شاید برای تان مفید باشد:

بررسی نهایی

حال که با نحوه تعویض شلنگ روشویی آشنا شده‌اید و این کار را به پایان رسانده‌اید بهتر است یک بار اتصالات را چک کنید. برای این کار شیر فلکه اصلی و شیر پیستوارها را باز کرده و با احتیاط شیر آب روشویی را باز بگذارید. در این مدت بهتر از ظرفی که در زیر روشویی قرار داده بودید را در جای خود نگه دارید. دقت کنید که آیا هیچ آبی از شلنگ و اتصالات چکه می‌کند یا نه! در صورت مشاهده نشتی محکم بودن پیچ‌ها و سالم بودن واشرها را بررسی کنید و با استفاده از نوار تفلون آن را آب بندی نمایید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)