چگونه رسوب شیرآلات را پاک کنیم؟

چگونه رسوب شیرآلات را پاک کنیم؟

همه ما به زیباتر شدن خانه خود اهمیت می‌دهیم و تلاش می کنیم با تمیز کردن و مرتب نگه داشتن آن، زیبایی خانه را دوچندان کنیم. سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است و تمیزی سرویس و شیرآلات آن هم اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از افراد هر روز زمانی را برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و شیرآلات خانه در نظر می‌گیرند،اما رسوبات سفید، زرد و گاهی آبی رنگی که دور شیرآلات خانه ایجاد می‌شود، زیبایی و تمیزی آن را از بین می برد و حس بد قدیمی و کثیف بودن شیرآلات را ایجاد می کنند. این رسوبات به دلیل سختی آب و وجود مواد معدنی در آب ایجاد می‌شوند و علاوه بر ایجاد ظاهری زشت، راه خروجی آب را مسدود میکنند و فشار و حجم آب را کم می‌کنند. با چند راه کار ساده می‌توانید این رسوبات را هر چقدر هم که سخت شده‌باشند از بین ببرید. با عمرانیاز همراه باشید.

دلیل ایجاد رسوب و جرم روی شیرآلات چیست؟

در بسیاری از مواقع شاهد تشکیل شدن رسوب و جرم روی شیرآلات هستیم و علت ایجاد این رسوبات، مواد معدنی و املاح آب است. آب لوله کشی شهری با آنکه تصفیه می‌شود و کیفیت استانداری دارد اما املاح و رسوباتی را با خود حمل می‌کند و این املاح با چسبیدن به هم و خشک شدن، زرد و سفت می‌شوند.

بسته به اینکه در چه شهری زندگی می‌کنید و میزان املاح آب چقدر است، مقدار ایجاد رسوب در کناره‌های شیرآلات متفاوت است. رسوب آب هم در بخش بیرونی شیرآلات تشگیل می‌شود و هم در داخل لوله‌ و بخش‌های داخلی شیرآلات جای می‌گیرد. بنابراین اگر میزان رسوب شیرآلات زیاد است بهتر است با باز کردن سری آن، بخش‌های داخلی را نیز تمیز کنید.

برای اطلاعات بیشتر به صفحات زیر مراجعه کنید:

روش های پاک کردن رسوب شیرالات

از بین بردن رسوب شیرآلات کار نسبتا سختی است و اگر ترفندهای آن را بلد نباشید سخت‌تر و زمان‌بر هم می‌شود. برای از بین بردن رسوب شیر آشپزخانه و حمام خود، هرگز ازمواد اسیدی و شیمیایی مثل جوهر نمک و وایتکس و یا سیم‌های زیر و تیغ استفاده نکنید. استفاده کردن از این مواد شیمیایی قوی با سیم‌های زبر ممکن هست رسوبات را به طور کامل از بین ببرد اما پوشش روی شیرآلات را نیز از بین برده و آن را برای همیشه کدر میکند و از عمر محصول می‌کاهد. با از بین رفتن آبکاری شیرآلات خیلی زود زیبایی و درخشانی آن از بین می‌رود و باید به فکر تعویض آنها بیفتید. بنابراین برای از بین بردن رسوبات شیرآلات از روش‌های مناسب که در ادامه بیان شده است استفاده کنید.

لوازم لازم برای حذف رسوبات شیرآلات

برای تمیز کردن شیرآلات و از بین بردن رسوب ایجاد شده از یک برس کوچک و نرم یا مسواک، اسکاچ نرم یا اسنفج و پارچه‌های نخی و میکروفایبر استفاده کنید و به جای استفاده از شوینده‌های قوی و آسیب‌زننده از شوینده‌های خانگی و مطمئن که در ادامه معرفی میکنیم استفاده کنید.

حذف رسوب سختی آب با سرکه

اگر ایجاد رسوب بر روی شیر آشپزخانه و سرویس بهداشتی یک امر همیشگی و رایج در خانه شماست، می‌توانید برای هر بار تمیز کردن از این روش استفاده کنید. یک پارچه را کاملا با سرکه خیس کنید و برروی رسوب‌ قرار دهید. نیم ساعت تا یکساعت صبر کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج یا مسواک رسوبات را پاک کرده و شیررا تمیز کنید. تکرار این روش موجب می‌شود رسوب بر روی شیرالات خشک و قدیمی نشود و به راحتی تمیز شود.

همچنین شما می‌توانید مخلوطی از سرکه و آب را تهیه کنید. به این منظور سرکه و آب جوشیده سرد شده را به نسبت برابر (هر کدام یک پیمانه) در یک ظرف مانند اسپری آب بریزید و برای تمیز کردن شیرآلات از آن استفاده کنید. برای این کار چند پاف از مخلوط آماده شده را اسپری کرده و با یک دستمال نرم و تمیز آن را پاک کنید. استفاده مرتب از این مخلوط رسوبات را قبل از آنکه محکم شوند از بین می‌برد.

حذف رسوب سردوش با سرکه

معمولا سردوش‌ها بیشتر از دیگر شیرآلات رسوب می‌گیرند و علت آن نوع و زمان استفاده از آنها است. به همین دلیل لازم است در بازه‌های زمانی کوتاه جهت تمیز کردن شیرآلات اقدام کنید. اگر رسوب سختی آب ایجاد شده بر روی شیرآلات شما زیاد هست و داخل شیر نیز دچار گرفتگی شده و یا می‌خواهید رسوب سردوش را از بین ببرید می‌توانید از این روش استفاده کنید.

یک کیسه فریزی یا پلاستیکی را برداشته و به نسبت مساوی سرکه و آب درون آن بریزید. برای تمیز شدن بهتر می‌توانید آب گرم را با سرکه مخلوط کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. سردوش را داخل کیسه کرده و در تماس با محلول قرار دهید. با کمک نخ یا کش آن را محکم کنید و به مدت یک تا دوساعت و در صورت نیاز از شب تا صبح صبر کنید و سپس شیر را کاملا بشورید. می‌توانید برای مدتی شیر آب را باز بگذارید تا رسوبات داخلی نیز خارج شوند. و همچنین می‌توانید سر دوش و شیر را باز کرده و با مسواک داخل آن را تمیز کنید.

تمیز کردن رسوب شیرالات با آبلیمو

آبلیمو نیز یکی دیگر از مواد طبیعی و خانگی است که می‌توان از آن برای حذف رسوبات آهکی ایجاد شده استفاده کرد. استفاده از لیموترش برای شیرآلات کرومی، برنجی و مسی مناسب بوده و به این منظور میتوانید پارچه را به آب لیمو آغشته کنید و آن را روی رسوب قرار دهید. پس از چند دقیقه شیر را بشورید و با یک پارچه خشک کنید.

تمیز کردن رسوب شیرالات با جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی از مواد تمیز کننده خانگی و طبیعی است که در از بین بردن رسوب شیر می‌توان از آن استفاده کرد. برای تمیز کردن رسوب شیر با کمک جوش شیرین، یک لیوان آب و یک قاشق مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کنید و با کمک اسفنج کف حاصله را بر روی شیر بمالید. حال مقداری جوش شیرین را با چند قطره آب ترکیب کنید تا حالت خمیری شکل، به غلظت خمیر دندان، به خود بگیرد و با مسواک با برس کوچک نرم آن را بر روی شیر پخش کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس شیر را با آب سرد به خوبی تمیز کنید و با یک دستمال پارچه‌ای بدون پرز آن را خشک کنید.

از بین بردن رسوب زیر شیرالات

برای از بین بردن رسوب آب در زیر شیر و دسته که امکان دسترسی با مسواک و پارچه را به آن ندارید، از نخ دندان استفاده کنید. برای به کار بردن نخ دندان، آن را به سرکه آغشته کنید و در میان درزها بکشید تا به خوبی تمیز شوند.

استفاده از مواد شوینده آماده

برای حذف و از بین بردن رسوب شیرآلات شما می‌توانید از شوینده‌های آماده در بازار هم استفاده کنید. برخی از این شوینده‌ها خاصیت اسیدی دارند و استفاده از آنها پیشنهاد نمی‌شود زیرا می‌تواند به آبکاری شیرآلات آسیب وارد کند. اما برخی از شوینده‌ها غیر اسیدی هستند و برای شیرآلات نیز مناسب‌اند. بر روی بسته بندی شوینده‌ها اطلاعات لازم در این باره نوشته شده است.

امروزه شوینده‌ها و محلول‌های مناسب برای تمیز کردن شیرآلات نیز در بازار موجود است و شما می‌توانید با تهیه و استفاده از آنها، شیرآلات خانه خود را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که در استفاده از این شوینده‌ها زیاده روی نکنید. همچنین قبل از استفاده حتما نحوه استفاده از آنها را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید آسیبی به رنگ شیرآلات وارد نمی‌کند. نحوه استفاده از هر یک با دیگری متفاوت است.

برق انداختن شیرآلات

بعد از از بین بردن رسوب سختی آب و تمیز کردن شیرآلات، برق انداختن آنها حس فوق‌العاده ای را ایجاد میکند و تمیزی و نظافت را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. برای برق انداختن شیرآلات از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان را بر روی پارچه‌ای بگذارید و به خوبی همه جای شیر آنرا بمالید. یک دقیقه صبر کنید. سپس با دستمال مرطوب سطح شیر را پاک کنید و سپس با حوله آن را خشک کنید.

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)