کارتریج شیرآلات چیست؟

کارتریج شیرآلات چیست؟

کارتریج یا مغزی شیرآلات مهمترین قطعه درونی شیرآلات اهرمی است و خود به تنهایی نقش بسیار مهمی در طول عمر و کیفیت شیرآلات دارد. در بسیاری از مواقع تفاوت کیفیتی شیرآلات و تفاوت قیمتی آنها به این قطعه بسیار مهم برمی‌گردد. همچنین در بسیاری از مواقع علت خرابی شیرآلات عدم کارکرد درست کارتریج است و با تعویض آن مشکل برطرف می‌شود. از این رو بهتر است کمی بیشتر با کارتریج آشنا شویم. با عمرانیاز همراه باشید.

کارتریج شیرآلات چیست؟

"کارتریج بخش اصلی شیرآلات اهرمی است و در درون شیرآلات قرار گرفته است. اهرم یا دسته شیرآلات به وسیله یک میله به کارتریج متصل شده‌اند و با باز کردن چرخاندن و بستن دسته وضعیت کارتریج تغییر پیدا می‌کند و شرایط جریان آب را مدیریت می‌کند. بنابراین کارتریج وظیفه کنترل و تنظیم دما و شدت جریان آب را بر عهده دارد."

  • جنس کارتریج: جنس کارتریج از پلاستیک، فلز و سرامیک است و بسته به کیفیت و عملکرد آن درجه کیفیت و قیمت آن تعیین می‌شود. کارتریج‌های سرامیکی بهترین کیفیت را دارند و در شیرآلات با کیفیت از این مدل کارتریج استفاده شده است.
  • نقش کارتریج در عملکرد شیرآلات: نقش کارتریج در عملکرد درست شیرآلات اهرمی بسیار زیاد است و اکثرا خرابی‌های شیرآلات مربوط به این قطعه می‌شود.
  • حرکات کارتریج: حرکات کارتریج اهمیت بسیاری دارد؛ این قطعه در دو جهت مختلف عمودی و افقی، یعنی بالا و پایین و چپ و راست حرکت می‌کند. در حرکت عمودی میزان جریان آب تنظیم می‌شود و با پایین آمدن اهرم شیرآلات کارتریج جریان آب را قطع می‌کند.
    • حرکت به چپ و راست هم که پیچیده تر از حرکت عمودی است، میزان دمای آب را تنظیم می‌کند. زمانی که اهرام در وسط قرار دارد میزان ورودی آب سرد و گرم به یک اندازه است. هر چقدر اهرم شیر به سمت چپ برود میزان جریان آب گرم بیشتر شده و هر چقدر از میانه به سمت راست برود میزان جریان آب سرد بیشتر می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر مقالات تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی و علت چکه کردن شیر ظرفشویی را مطالعه کنید.

کارتریج شیرآلات چیست

معرفی و بررسی اجزا و ساختار کارتریج شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی در مقابل شیرآلات کلاسیک که دارای دو پیچ کنترل جریان آب سرد و گرم هستند، پیچیدگی بیشتری دارند و از قطعات و اجزای کوچک تر، بیش تر و پیچیده‌تر تشکیل شده‌اند.

کارتریج از سه بخش اصلی ساخته شده است:

  • بدنه: منظور از بدنه کارتریج قسمت خارجی و کلی آن است که تمامی اجزای این قطعه را در بر گرفته است. جنس بدنه نیز در کیفیت این قطعه تاثیرگذار است. کارتریج‌هایی که از جنس بدنه بهتر ساخته شده‌اند عمر بیشتری دارند و استفاده از آنها نرم و بدون صدا است.
  • دسته: دسته کارتریج وظیفه کنترل شدت آب را بر عهده دارد و درستی عملکرد آن نقش بسیار زیادی در میزان مصرف آب دارد.
  • دیسک: دیسک کارتریج هم وظیفه تنظیم و کنترل دمای آب را دارد. دیسک‌ها در میانه کارتریج قرار گرفته‌اند و در تماس با آب هستند. سایش و رطوبت باعث آسیب رساندن به کارتریج می‌شود به همین دلیل از کارتریج‌های سرامیکی به دلیل مقاومت بالا به سایش و تماس با آب در مدل‌های برتر و با کیفیت کارتریج استفاده می‌شود.
  • پایه اتصال: در پایین‌ترین بخش کارتریج نیز پایه اتصال قرار گرفته است که در بخش بدنه جای می‌گیرد. کیفیت و جنس پایه اتصال اهمیت زیادی دارد و طول عمر کارتریج را تعیین می‌کند. کارتریج‌هایی که پایه اتصال آنها کیفیت خوبی ندارند بر اساس بر اثر تغییر دما ترک خورده و شکسته می‌شوند.

تفاوت کارتریج ۳۵ و ۴۰ در شیرآلات

سایز کارتریج شیر اهرامی

بسته به نوع و برند تولیدکننده کارتریج، اندازه کارتریج نیز متفاوت است. به طور کلی کارتریج ها در سایزهای ۲۵، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ تولید می‌شوند. البته به طور کلی می‌توان گفت تفاوت سایز به برند تولید کننده آنها برمی‌گردد و تفاوت‌های جزئی در کارتریج هایی با سایزهای مختلف دیده می‌شود.

هرچه سایز کارتریج بالاتر باشد میزان جریان آب بیشتری از شیر خارج می‌شود. یعنی میزان جریان آب از کارتریج سایز ۴۵ بیشتر از سایز ۲۵ است.

کارتریج ۳۵ و ۴۰ در شیرآلات

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند تفاوت کارتریج ۳۵ و ۴۵ در شیرآلات موجب افزایش فشار آب می‌شود که این امر اشتباه است؛ کارتریج نمی‌تواند فشار آب ساختمان‌هایی که فشار کمی دارند را افزایش دهد. در واقع نمی‌تواند فشار آب را افزایش دهد بلکه فقط میزان جریان آب خروجی از شیر را تغییر می‌دهد بنابراین بهتر است هنگام انتخاب کارتریج اندازه مناسب شیرآلات را انتخاب کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)