مزایا و معایب خرید اینترنتی

مزایا و معایب خرید اینترنتی

با پیشرفت تکنولوژی شکل خرید و فروش هم تغییر کرده و هم خریداران و هم فروشندگان تلاش میکنند تا روند خرید و فروش را از شکل سنتی به شکل امروزی و اینترنتی تغییر دهند. امروزه فروشگاه‌های اینترنتی در بین مردم رواج بیشتری یافته و این امکان برای خریداران فراهم شده تا در زمان کمتر و راحت‌تر محصول مورد نظر خود را بررسی و خرید کنند و این یکی از کاربردهای خرید اینترنتی است. این روزها همه افراد به راحتی میتوانند با چند کلیک اقدام به خرید اینترنتی کتاب، خرید بلیط اینترنتی، خرید لباس، گل، خودرو، خرید روزانه منزل و حتی خرید مبلمان و لوازم ساختمانی بپردازند.

هر تغییری موافقین و مخالفانی دارد و تغییر شکل خرید کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته فارق از نظرات مخالف و موافق خرید آنلاین مزایا و معایبی هم دارد و پیشرفت تکنولوژی و بهبود خدمات ارائه شده توسط فروشندگان آنلاین در تلاش برای کمتر کردن معایب خرید آنلاین میباشد.

مزایای خرید اینترنتی

همان طور که گفتیم خرید اینترنی مزایای فراوانی دارد و همین مزایای خرید آنلاین است که با سرعت آن را جایگزین خرید سنتی کرده است.

راحتی در خرید

برای خرید به سبک سنتی لازم است زمانی را در نظر بگیرید و سوار بر ماشین و وسیله نقلیه خود را به بازار برسانید و به گشتن و پیدا کردن محصول مورد نظر خود بپردازید. اما در خرید اینترنتی زمان و مکان معنایی ندارد. شما از محل کار،از منزل، در ترافیک، در مطب پزشک و حتی در تخت خواب خود میتوانید به فروشگاه اینترنتی بروید و محصول مورد نظر خود را بیابید. فروشگاه اینترنتی میتواند در منطقه‌ای دیگر و حتی شهری دیگر باشد و تنها چند ثانیه زمان برای رسیدن به آن لازم است.

راحتی در جستجو

گاها برای خرید حضوری و پیدا کردن یک محصول لازم است به چند بازار و فروشگاه مختلف سر بزنید. در خرید اینترنتی شما در زمان کوتاه‌تری میتوانید کالای مورد نظر خود را در رنگ و سبک مورد نظرتان پیدا کنید. در خرید اینترنتی شما با تنوع بیشتری روبرو می‌شوید.

صرفه جویی در زمان و دسترسی ۲۴ ساعته

زمان یکی از با ارزشترین دارایی‌های انسان است. با خرید اینترنتی بعد زمان برای شما از بین میرود. میتوانید ۴ صبح یا ۱۲ شب خرید کنید. از طرفی دیگر زمانی را صرف آماده شدن و رفتن و رسیدن به بازار نمیکنید. گوشی خود را برمیدارید و وارد دنیای بازار آنلاین و اینترنتی می‌شوید. حتی بعد از خرید نیز نیازی به ایستادن در صف برای رسیدن به صندوق نیز نیست و زمانی را در اینجا نیز هدر نمیدهید.

صرفه جویی در انرژی

با خرید اینترنتی در مصرف سوخت هم صرفه جویی می‌شود. بنزینی صرف رفت و آمد نمی‌شود. و حتی در برخی از فروشگاه‌های آنلاین که خرید حضوری ندارند، برق اضافه برای روشن نگه داشتن مغازه‌ای نمیشود. حتی انرژی جسم شما برای رفت و آمد هدر نمیرود.

مقایسه کالا‌ها

در خرید سنتی برای مقایسه چند کالای مختلف با هم باید مسافتی را طی کنید. اما در خرید آنلاین به راحتی میتوانید چند کالای مد نظرتان را با هم مقایسه کنید. ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌ها به راحتی مشخص است. حتی در زمان کوتاهی می‌توانید موارد مشابه آنچه می‌خواهید هم ببینید و کالای مورد نظر خود را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

مقایسه قیمت

یکی دیگر از کاربردهای خرید اینترنتی مقایسه قیمت است. با چند کلیک میتوانید محصول انتخابی خود را در فروشگاه‌های مختلف نگاه کنید و از نظر قیمت و خدمات پس از فروش و گارانتی آن را بررسی کنید و اقدام به خرید از معتبرترین و یا ارزانترین فروشگاه کنید. ممکن است فروشگاهی محصو مد نظر شما را حراج کرده باشد و یا محصولی مشابه با قیمتی بهتر را به شما معرفی کند.

مشاهده نظر خریداران

در بسیاری از مواقع شما اطمینانی به محصولی که میخواهید بخرید ندارد و یا بهتر است بگوییم بین دو محصول یا دو برند مختلف دودل هستید و نمیدانید کدام بهتر است. در این مواقع شروع به پرس و جو از افرادی که محصول را تهیه کرده‌اند میکنید. در روند سنتی این کار سخت و زمانبر است. اما در فروشگاه اینترنتی به راحتی میتوانید نظرات موافق و مخالف محصول را بخوانید و نظر خریداران قبلی را در چند دقیقه بدانید.

معایب خرید آنلاین

در کنار مزایا و کاربردهای خرید اینترنتی، خرید آنلاین معایبی هم دارد. البته امروزه تلاش شده تا این معایب به کمترین حد خود برسند و هنوز هم فروشگاه‌ها و مهندسین در تلاش اند تا این معایب را به حداقل برسانند. معایب خرید اینترنتی را مورد بررسی قرار میدهیم و ممکن است برخی از این معایب برای فروشگاه‌های معتبر و بزرگ صدق نکند. در اینجا یک نگاه کلی داریم.

زمان تحویل

یکی از معایب خرید اینترنتی تاخیر در زمان ارسال هست و این موضوع ممکن از از چند روز و یا حتی تا چند هفته متفاوت باشد که اگر این موضوع برای شما اهمیت داشته باشد ممکن است ایجاد مشکل کند. البته در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی تاخیری در زمان ارسال صورت نمیگیرد و شما میتوانید خرید خود را درست سر زمان مقرر و وعده داده شده تحویل بگیرید.

عدم بررسی کالا

در خرید حضوری شما میتوانید محصول را از نزدیک و به طور دقیق بررسی کنید. در خرید آنلاین این امکان وجود ندارد و شما از طریق تصویر و چند عکس محصول را انتخاب میکنید. گاه آن چیزی که میبینید با آنچه دریافت میکنید متفاوت است و گاها محصول سالم نیست و زدگی دارد. مثلا هنگام خرید اینترنتی لباس ممکن است آن مدل لباس به شما نیاید، یا سایز انتخابی مناسب شما نباشد. برخی از فروشگاه‌ها سعی کرده‌اند با امکان مرجوع کردن محصول و یا تعویض آن این مشکل را برطرف کنند.

کاهش رضایت از خرید

خرید کردن یکی از کارهای پر از لذت است و شما در لحظه خرید و با در دست گرفتن کالای خود احساس رضایت و شادمانی میکنید. اما هنگام خرید آنلاین به دلیل ایجاد وقفه از زمان خرید تا زمان ارسال این احساس رفته رفته کاهش میباید.

کلاهبرداری‌های اینترنتی

یکی از مشکلاتی که امروزه با آن سروکار داریم، کلاهبرداری‌های اینترنتی است. گاه محصولی که میخرید با آنچه به دست شما میرسد کاملا متفاوت است و گاهی اصلا محصولی به دست شما نمیرسد. برای جلوگیری از این اتفاق حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

همچنین مراقب سامانه‌های پرداخت آنلاین نیز باشید. برخی از افراد با شیادی و کلاهبرداری هنگام خرید آنلاین شما، کارت و حساب بانکی شما را حک میکنند و از حساب شما برداشت میکنند. برای جلوگیری از این روند می‌توانید موارد ایمنی خرید آنلاین را رعایت کنید و یا در صورت امکان از پرداخت درب منزل استفاده کنید.

فروشگاه عمرانیاز در راستای توزیع و پخش لوازم و تجهیزات ساختمانی با هدف ارسال کالاهای مورد نیاز مشتریان گرامی با قیمت بسیار مناسب در اوایل سال 1390 فعالیت خود را آغاز نموده و در سال 1397 با ظاهری جذاب و جدید فرآیند خرید را راحت، هدفمند و سریع‌تر از پیش کرده است. در فروشگاه تخصصی لوازم ساختمانی عمرانیاز سعی گردیده تمام مزیت های ممکن شامل خرید با بهترین قیمت ممکن، دسترسی به تنوع کاملی از محصولات، تحویل سریع و بموقع، خدمات قبل و پس از فروش و ...برای مشتریان فراهم گردد تا آنان با آرامش خیال خرید آنلاین خود را انجام داده و سفارش های خود را در حداقل زمان ممکن در منزل یا محل کار خود تحویل گیرند. در عمرانیاز مشتریان به بیش از ده هزار قلم کالا در دسته های تجهیزات آشپزخانه و سرویس بهداشتی و ...، همگی از برندهای معتبر و شناخته شده بازار با گارانتی های اصلی شرکتی دسترسی دارند.

فروشگاه اینترنتی عمرانیاز تنها فروشگاه اینترنتی در کشور می باشد که قیمتهای خود را حتی تا 10 روز پس از خرید، گارانتی می کند و در صورت ارائه مستندات، در کمتر از 2 ساعت وجه مازاد را به حساب مشتریان خود باز می گرداند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)