انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی

انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی

در هنگام خرید توالت فرنگی یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی است. تخلیه توالت فرنگی اهمیت بسیار دارد و برای داشتن بهترین نوع تخلیه باید مناسب‌ترین سیستم توالت فرنگی را انتخاب کرد. برای آنکه بتوانید بهترین سیستم تخلیه توالت فرنگی را انتخاب کنید، باید ۴ مدل اصلی سیستم تخلیه را بشناسید. از این رو در این مقاله از عمرانیاز انواع سیستم‌های تخلیه توالت فرنگی را معرفی کرده و مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

اهمیت انتخاب بهترین سیستم تخلیه توالت فرنگی

امروزه شاهد تنوع بالای توالت فرنگی هستیم و یکی از فاکتورهای مهم و ایجاد کننده این تنوع، سیستم تخلیه است. نوع سیستم تخلیه تاثیر مستقیمی بر کیفیت و کارایی توالت فرنگی دارد.

سیستم تخلیه باید به شکلی باشد که بتواند به طور کامل کاسه را شستشو دهد و دفعیات را به طور کامل به فاضلاب انتقال دهد. همچنین نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی بر میزان مصرف آب و صدای ایجاد شده در زمان سیفون کردن نیز تاثیر دارد.

توالت‌های موجود در بازار دارای چهار مدل سیستم تخلیه هستند که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد؛ هر یک از مدل‌های سیستم تخلیه دارای معایب و مزایایی است و برای انتخاب بهترین سیستم تخلیه توالت فرنگی باید شرایط سرویس بهداشتی، انتظارات و انواع سیستم‌های تخلیه را مورد بررسی قرار دهید و بهترین را متناسب با شرایط انتخاب نمایید.

تخلیه توالت فرنگی

انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی

به طور کلی انواع مختلفی از سیستم‌های تخلیه توالت فرنگی در دنیا ابداع شده است و مهندسین و طراحان همچنان در حال طراحی سیستم تخلیه قوی‌تر با مصرف آب کمتر هستند؛ در این میان چهار مدل سیستم تخلیه عملکرد بهتر داشته و در مدل‌های موجود در بازار به کار می‌روند.

انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی عبارتند از:

  • سیستم تخلیه گردابی
  • سیستم تخلیه ریزشی
  • سیستم تخلیه‌ واترجت
  • سیستم تخلیه توربو جت 

در ادامه این ۴ سیستم تخلیه توالت فرنگی را معرفی و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیستم توالت فرنگی

سیستم تخلیه ریزشی

یکی از انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی که قدمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد، سیستم تخلیه ریزشی است. این سیستم تخلیه را با نام‌های واش داون (wash down ) و آبشاری هم می‌شناسد.

در این روش تخلیه در لبه داخلی و بالایی کاسه سوراخ‌های به صورت متوالی تعبیه شده است که هنگام سیفون کردن آب از طریق این سوراخ‌ها جاری می‌شود و به صورت آبشاری یا ریزش به سمت پایین و به سمت خروجی توالت حرکت می‌کند. در این مدل تخلیه سیستم شستشو از بالا به پایین است و تمامی بخش‌های کاسه با جریان آب از بالا به پایین شسته می‌شود.

سیستم تخلیه آبشاری قدرت بالایی دارد و می‌تواند کاسه را به خوبی تمیز کند. اما چرا مدل‌های دیگری با وجود این مدل کارا طراحی شده اند؟     

یکی از معایب سیستم تخلیه آبشاری حجم زیاد مصرف آب است. مهندسین و طراحان در جهت رفع این معضل اقدام به تولید سیستم‌های دیگر تخلیه کرده‌اند. یکی دیگر از راهکارهای ایجاد شده برای کاهش مصرف آب در این مدل سیفون، طراحی سیستم سیفون دو زمانه است. به طور متوسط در سیستم تخلیه ریزشی با هر بار سیفون کردن بین ۳ تا ۷ لیتر آب مصرف می‌شود.

بهترین سیستم تخلیه توالت فرنگی

سیستم تخلیه گردابی یا Vortex

یکی دیگر از قدیمی‌ترین روش تخلیه توالت فرنگی، سیستم گردابی است. روش تخلیه گردابی به مانند گرداب‌های دریایی است. حرکت جریان آب به شکل دایره‌ای و به سمت پایین باعث می‌شود مواد زائد با جریان آب همراه شده و به بخش مرکزی و پایین جریان آب حرکت کند. در طراحی این سیستم تخلیه یک حفره خروجی آب از مخزن سیفون در کناره توالت در نظر گرفته شده است. با فشار دادن دکمه سیفون آب با فشار زیادی از این حفره خارج شده و به دلیل برخورد با دیواره توالت دور کاسه به چرخش در می‌آید و بر اساس نیروی جاذبه به سمت پایین حرکت می‌کند. طی این جریان آب به صورت گردابی حرکت کرده و مواد زائد را با خود به سمت خروجی می‌برد.

در این روش هم حجم مصرفی آب بالا است. همچنین سیستم تخلیه گردابی نسبت به سیستم تخلیه ریزشی زمان بیشتری را نیاز دارد تا تخلیه به طور کامل انجام شود. یکی از محاسن این سیستم تخلیه توالت فرنگی ایجاد صدای بسیار کم است. بنابراین اگر میزان صدای سیفون کردن برای شما اهمیت دارد می‌توانید به سراغ توالت فرنگی‌هایی با سیستم تخلیه گردابی بروید.

روش تخلیه توالت فرنگی

سیستم تخلیه واترجت

جدیدترین سیستم تخلیه توالت فرنگی سیستم واترجت است. در این سیستم تخلیه، سرعت، دقت و کارایی به بهترین شکل ممکن قابل مشاهده است. سیستم واترجت ترکیبی از سیستم تخلیه آبشاری و شوتینگ است. در روش شوتینگ بخشی از آب با فشار بسیار زیادی در پایین و روبروی محل خروجی جاری می‌شود و با فشار خود دفعیات را به داخل مجرای خروجی پرتاب می‌کند؛ در همین حین سیستم آبشاری هم فعال شده و کاسه را شستشو می‌دهد.

طراحی سیستم تخلیه واترجت تلاش شده تا معایب سیستم‌های قبلی برطرف شود. سرعت و زمان تخلیه در این مدل بالا است. همچنین به دلیل ترکیب دو روش آبشاری و شوتینگ میزان مصرف آب کاهش پیدا کرده است. در نهایت آخرین حسن این سیستم را می‌توان صدای بسیار کم آن دانست.

سیستم تخلیه توالت فرنگی و انواع آن

سیستم تخلیه توربوجت

سیستم تخلیه توربوجت هم از جمله سیستم‌های تخلیه توالت فرنگی جدید است. این سیستم تخلیه شباهت زیادی به سیستم واترجت دارد و در آن از سیستم شوتینگ استفاده شده است. در سیستم تخلیه توربوجت توالت فرنگی از شوتینگ استفاده شده که یک شوتینگ در پایین قرار گرفته و دو حفره شوتینگ دیگر در لبه بالایی و برای شستشوی کاسه تعبیه شدند. به این صورت زمان تخلیه کامل توالت فرنگی بسیار کاهش یافته و به زیر ۵ ثانیه رسیده است. همچنین میزان مصرف آب نیز در این روش از مدل‌های ریزشی و گردابی کمتر است.

سیستم تخلیه توالت فرنگی والهنگ

توالت‌های وال هنگ سبک جدیدی از توالت فرنگی هستند که به صورت دیواری و بدون پایه تولید می‌شوند. وال هنگ به دیوار متصل می‌شود و هیچگونه اتصالی با کف ندارد. نوع سیستم تخلیه‌ای که برای توالت‌های والهنگ در نظر گرفته شده، ریزشی است. البته با توجه به سرعت بالای تکنولوژی به احتمال زیاد می‌توان مدل‌هایی با سیستم تخلیه متفاوت را نیز مشاهده کرد.

کدام سیستم تخلیه توالت فرنگی بهتر است 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)