راهنمای خرید هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه

هود یکی از ضروریات آشپزخانه به حساب می‌آید و هنگام پخت و پز بو، رطوبت و گرما را حذف میکند و نقش مهمی در داشتن هوای خوب در آشپزخانه و خانه دارد. اگر قصد خرید هود را داشته باشید حتما با این سوال مواجه شده‌اید که “هود چی بخرم؟” و “یا بهترین مدل هود چیه؟” در این مطلب نکاتی را که هنگام خرید هود باید به آن توجه کنید را آورده‌ایم تا خریدی مطمئن و درست داشته باشید.

انواع هود

هود ها به طور کلی در انواع هود زیر کابینتی، شومینه‌ای، مورب، جزیره، توکار و آسانسوری تولید می‌شوند .

هود زیر کابینتی

در بسیاری از آشپزخانه‌ها هود درست زیر کابینت بالای گاز قرار میگیرد و لازم است تا اندازه آن با اندازه‌ای که برای هود در زیر کابینت در نظر گرفته شده یکی باشد. این هود محدوده‌ا یاز اجاق گاز را می‌پوشاند و قیمت آن نسبت به سایر مدل‌ها کمتر می‌باشد و مقرون به صرفه است.

هود شومینه‌ای

هود شومینه‌ای که به آن هود دیواری نیز می‌گویند، اغلب از جنس استیل و یا ترکیب استیل با شیشه می‌باشد و بر روی دیوار  و به ندرت در سقف نصب می‌شود. معمولا در اطراف این هود کابینتی وجود ندارد و کل اجاق گاز را به طور کامل پوشش می‌دهد. تمیز کردن این هود به راحتی انجام می‌شود. این مدل قدرت مکش بالا و صدای کمی دارد.

هود مورب

هود مورب یا هود شیب‌دار بسیار شبیه به هود شومینه‌ای است و فقط در نصب و ظاهر متفاوت است و سطحی شیبدار دارد. ظاهر هود مورب نسبت به هود شومینه‌ای زیباتر و مدرن‌تر است. هود مورب مکشی به نسبت کمتر از هود شومینه‌ای دارد اما آنقدر تفاوت چشم‌گیری با هم ندارند.

هود جزیره‌ای

همان طور که از اسم این مدل پیداست، هود جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های طرح جزیره مناسب است. این هود بر روی دیوار نصب نمی‌شود و روی سققف قرار میگیرد و دور آن کاملا آزاد و خالی است. این مدل برای آشپزخانه‌های بزرگ که اجاق گاز در مرکز آشپزخانه قرار گرفته است بکار می‌رود. قدرت مکش این هود نسبت به سایر مدل‌ها پایین‌تر است اما ظاهر و زیبایی آن بیشتر و بر زیبایی آشپزخانه‌های لوکس و مدرن می‌افزاید. اگر اهل آشپزی‌های زیاد و سرخ کردنی نیستید این مدل برای شما مناسب است.

هود توکار

اگر دوست دارید تجهیزات آشپزخانه‌تان توکار باشد و در در نگاه کلی به چشم نیایند، می‌توانید از تجهیزات توکار به مانند هود توکار استفاده کنید.  هود توکار بالای گار و در داخل کابینت قرار می‌گیرد. البته باید در نظر داشته باشید که این مدل هود صدای زیادی تولید می‌کند.

هود آسانسوری

هود آسانسوری یا هود تلسکوپی نیز یکی دیگر از مدل‌های هود است که از چشم مخفی است. در این مدل هود به کانال‌های زیر کف وصل می‌شود و در پشت اجاق گاز جای می‌گیرد و هنگام استفاده بالا آمده و عملیات مکش را انجام میدهد. هود آسانسوری در دو نوع موتور، بیرونی و مکنده ساخته شده و در بازار وجود دارد. این مدل هود صدای بسیار کمی ایجاد میکند.

هود آسانسوری

هود آسانسوری یا هود تلسکوپی نیز یکی دیگر از مدل‌های هود است که از چشم مخفی است. در این مدل هود به کانال‌های زیر کف وصل می‌شود و در پشت اجاق گاز جای می‌گیرد و هنگام استفاده بالا آمده و عملیات مکش را انجام میدهد. هود آسانسوری در دو نوع موتور، بیرونی و مکنده ساخته شده و در بازار وجود دارد. این مدل هود صدای بسیار کمی ایجاد میکند.

مشخصات بهترین مدل هود

وقتی از بهترین مدل هود صحبت میکنیم، امری نسبی را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که بهترین مدل هود برای شما کاملا به سبک آشپزخانه و نیاز شما بستگی دارد. در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که بتوانید بسته به نیاز و آشپزخانه خود، بهترین مدل هود را برای خود انتخاب کنید.

اندازه هود

فضایی که قرار است به هود اختصاص دهید را اندازه بگیرید تا هنگام نصب با مشکلی مواجه نشوید. اندازه هود بهتر است با اندازه اجاق گاز شما یکی باشد. در این صورت هود می‌تواند تمام بود و چربی ناشی از آشپزی را به خود جذب کند و کارآیی بالاتری داشته باشد. اگر نمی‌توانید هودی اندازه اجاق گاز خود پیدا کنید، سعی کنید بزرگترین حالت را انتخاب کنید. هرچند هزینه‌ شما بیشتر می‌شود اما ارزش آن را دارد.

قدرت هود

اکثر هودها دارای سرعت مکش تا سه درجه هستند و برخی مدل‌ها نیز این سه درجه را به هشت درجه تقسیم می‌کنند. البته بسته به موتور و فیلتر قدرت مکش آنها تا حدی با هم متفاوت است. در هود شومینه‌ای موتور قوی و قدرت مکش بالایی دارد، اما هود جزیره‌ای که در آن از فیلتر ذغالی استفاده شده قدرت مکش پایین‌تری دارد.

صدای هود

همانطور که در معرفی هودها گفتیم، میزان صدا در مدل‌های مختلف متفاوت است. البته تمامی هودها صدا دارند اما دامنه ایجاد صدا متفاوت است. هود جزیره‌ای و توکار نسبت به سایر مدل‌ها صدای بیشتری تولید میکنند. میزان صدای هود به برند و کیفیت هود نیز مربوط می‌شود. اگر صدای هود شما را اذیت میکند قبل از خرید با کارشناس فروش به میان بگذارید و یا به صدای هود گوش دهید.

فیلتر هود 

تمامی هودها دارای فیلتر هستند و بوسیله آن مقدار زیادی از چربی حاصل از پخت و پز وگرد و غبار موجود در فضای آشپزخانه را جذب می کند. هودهای موجود در بازار معمولا به یکی از دو نوع فیلتر زیر مجهز اند:

 ۱. فیلتر ذغالی

در صورتی ‌که به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، می­توانید از فیلترهای ذغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را به خود جذب می‌کنند، گرچه به‌ اندازه هودهای دارای هواکش مؤثر نیستند اما به‌ هر حال تا حدودی موجب پاک ‌ترشدن هوای آشپزخانه می‌شوند. فیلترذغالی بهتراست هر سه ماه تعویض شود. با این حال به علت نداشتن تهویه، دی‌اکسید کربن حاصل از پخت و پز در آشپزخانه‌ به جا می‌ماند که باعث سردرد و خستگی می­شود. در صورت عدم تعویض به موقع این نوع فیلترها ، فشار زیادی به موتور جهت جبران مکش وارد می شود .

  ۲. فیلترآلومینیومی

اکثر هودهای موجود در بازار از فیلتر آلومینیومی بهره می‌برند که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بوده و به‌ راحتی از هود جدا و بسته می‌شود و طول عمر بالایی نیز دارد.

خرید اینترنتی هود آشپزخانه

برای خرید هود، می‌توانید در اینترنت چرخی بزنید و با دیدن مدل‌های مختلف و بررسی قیمت و معیارهای خود، بدون آنکه زمانی را در ترافیک و آلودگی بگذرانید، بهترین هود برای آشپزخانه‌تان را انتخاب کنید. برای خرید اینترنتی هود می‌توانید به سایت عمرانیاز هم سری بزنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)