قطعات شیر چشمی

قطعات شیر چشمی

شیرآلات چشمی و شیرآلات هوشمند یکی از انواع جدید شیرآلات است که جایگاه خود را در میان انواع مختلف شیرآلات پیدا کرده است. برای آنکه با شیرآلات چشمی بیشتر آشنا شوید، در این مقاله از عمرانیاز علاوه بر معرفی قطعات شیر چشمی مکانیزم کارکرد آن را نیز بیان کرده ایم.

دلیل ساخت شیرآلات چشمی

همه ما زمانی که از بیرون به داخل خانه می‌آییم و یا می خواهیم دستان کثیف مان را بشوریم، به دنبال سریع‌ترین راه برای باز کردن شیر آب هستیم و ترجیح می‌دهیم بدون تماس دست و یا با کمترین تماس شیر آب باز شود. این مسئله مهندسان را به سمت تولید شیرآلات چشمی هدایت کرد.

امروزه با استفاده از این شیرآلات می‌توانیم بدون آنکه شیر پیچی را بپیچانیم و یا اهرم کنترل آب را بالا و پایین ببریم آب را به جریان بیندازیم. همچنین در برخی از مواقع پیش می‌آید که افراد فراموش می‌کنند شیر آب را ببندند. این امر به خصوص در اماکن عمومی احتمال وقوع بیشتری دارند. استفاده از شیرآلات چشمی این مشکل را نیز برطرف می‌کند.

قطعات شیر چشمی به شکل طراحی شده‌اند که با دور شدن دست از شیر جریان آب قطع شود. به بیان دیگر آب تا زمانی جاری است که سنسور حضور دست را احساس کند.

طراحی و تولید شیرآلات چشمی مسیری جدید را در این صنعت ایجاد کرد و بعد از مدل‌های دیگری از شیرآلات هوشمند طراحی شده‌اند.

معرفی اجزا و قطعات شیرآلات چشمی

قسمت بدنه شیرآلات چشمی به مانند دیگر انواع شیرآلات است و مهم‌ترین تفاوت در بخش کنترل کننده جریان آب می‌باشد.

قطعات منحصر به فردی که صرفاً در شیرآلات چشمی و هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:

  • سنسور
  • شیر برقی
  • منبع نیرو
  • آبفشان
  • بدنه

در ادامه هر مورد را توضیح می دهیم.

سنسور

سنسور یکی از مهم‌ترین قطعات شیر چشمی است که وظیفه کنترل جریان آب را بر عهده دارد. به طور معمول سنسورها در زیر شیر قرار گرفته‌اند، اما در برخی از مواقع به خصوص در مدل‌های شیر ظرفشویی هوشمند، سنسورها در قسمت بالایی نیز قرار می‌گیرند.

وظیفه سنسور باز و بستن جریان آب است. هنگامی که دست در زیر شیر قرار می‌گیرد سنسور حضور دست را تشخیص می‌دهد و جریان آب را باز می‌کند. هنگامی که دست از زیر شیر خارج شود هم این حرکت را تشخیص داده جریان آب را قطع می‌کند. در نهایت سنسور با ارسال سیگنال‌هایی موجب حرکت کنترل جریان آب در شیر برقی می‌شود.

لازم است بدانید که سنسور قطعه بسیار حساس و ظریف است و در صورت ضربه دیدن دچار اختلال می‌شود. بنابراین نباید ضربه‌ای به بخشی که سنسور قرار دارد وارد شود. همچون در زمان شستشو مواد شوینده نباید روی سنسور برای طولانی مدت قرار بگیرند.      

قطعات شیر چشمی

شیر برقی

شیر برقی یک آهنربای قوی است که جریان آب را به وسیله دیسک‌های خود کنترل می‌کند. هنگامی که دست زیر شیر قرار می‌گیرد، سنسور سیگنال‌هایی را به شیر برقی ارسال می‌کند و آهنربا کشیده شده و جریان آب باز می‌شود. با کنار رفتن دست ارسال سیگنال‌ها به شیر برقی قطع شده و آهنربا هل داده شده و جریان آب قطع می‌گردد.

منبع نیرو

منبع نیرو مهم ترین بخش و قطعات شیر چشمی است. نیروی لازم برای استفاده از شیرآلات چشمی توسط برق و باتری تامین می‌شود. بسیاری از شیرهای چشمی به جریان برق متصل هستند و در کنار آن دارای باتری‌های شارژی نیز می‌باشد تا زمان قطع برق بتوان از آنها استفاده کرد.

شیرآلات چشمی که باتری خور هستند یک مزیت برتر نسبت به مدل‌های بدون باتری دارند و این اطمینان را به شما می‌دهند که می‌توانید همیشه و حتی هنگامی که جریان برق قطع شده است از آنها استفاده کنید. در برخی از مدل‌ها، شیرآلات چشمی به برق متصل نمی‌شوند و فقط با باتری کار می‌کنند و نیاز است باتری آنها هر چند وقت یکبار شارژ یا تعویض شود.

آبفشان

آبفشان نیز یکی از قطعات اصلی شیرآلات چشمی است. تمامی اجزای و قطعات شیر چشمی در آب فشان جای گرفته است. شکل و جنس آن بسته به مدل و برند شیر می‌تواند متفاوت باشد. آبفشان به بخشی از شیر گفته می‌شود که جریان آب از آن خارج می‌شود.

شیر چشمی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

بدنه

بخش قابل مشاهده شیرآلات چشمی بدنه آن است تمامی قطعات شیر چشمی در بدنه جای گرفته اند. بدنه این مدل از شیرآلات به مانند دیگر شیرآلات می‌باشد و جنسی فلزی دارد. آلیاژ استفاده شده برای ساخت بدنه بسته به مدل، کیفیت و برند متفاوت است. بهترین آلیاژ‌، آلیاژ برنج است و علاوه بر آن از کروم، نیکل و... هم استفاده می‌شود.

طراحی ظاهری شیرآلات چشمی کمی متفاوت است و این امر به علت حذف شدن اهرم می‌باشد. بنابراین اندازه آنها کوچکتر شده و فضای کمتری را اشغال می‌کند و این موضوع بر زیبایی ظاهری آنها می‌افزاید.

معرفی مکانیزم عملکرد شیرآلات چشمی

حال که با قطعات شیر چشمی آشنا شده‌اید بهتر است با مکانیزم عملکرد آن نیز آشنا شوید تا بدانید این قطعات در کنار هم به چه صورت کار می‌کنند؟ هرچند که شیرآلات چشمی اندازه‌ای کوچک تر دارند اما در ساختار و مکانیزم عملکرد بسیار پیچیده‌تر از شیرآلات اهرمی هستند.

بیشترین استفاده از شیرآلات چشمی در سرویس‌های بهداشتی است. البته امروزه مدل‌های متنوعی از شیرالات چشمی و هوشمند طراحی و تولید شده که در گروه شیرآلات آشپزخانه قرار می‌گیرند و امکانات و رفاه بیشتری را فراهم می‌کنند.

دمای آب در شیرالات چشمی به وسیله اهرم کوچکی که در کنار آن قرار دارد تنظیم می‌شود و جریان آب نیز به وسیله سنسور و شیر برقی کنترل می‌گردد. با قرار گرفتن دست در زیر شیر سنسور فعال شده و سیگنال‌هایی را ارسال کرده جریان آب باز می‌شود و بعد از خروج دست ارسال سیگنال قطع شده و جریان آب قطع می‌شود.

قطعات تشکیل دهنده شیر چشمی

در مدل‌های شیر ظرفشویی چشمی ساختار متفاوت است. در شیرهای آشپزخانه سنسور بخشی از طراحی و ویژگی‌های جدید محصول است و همچنان می‌توان از اهرم برای باز کردن جریان آب استفاده کرد. در این مدل شیرآلات سنسور در لبه بالایی شیر قرار گرفته و برای استفاده از آن باید با دست آن را لمس کرد. این قابلیت برای شستن دست هنگامی که آغشته به مواد غذایی است مناسب می‌باشد.

قطعات شیرآلات چشمی

آیا قطعات شیر چشمی نیاز به تعویض دارد؟

قطعات شیر چشمی بخصوص سنسور آن بسیار حساس و ظریف هستند و نباید ضربه‌ای به آنها وارد شود. همچنین بنابر دلایل مختلف این شیرآلات با مشکل مواجه می‌شوند و نیاز به تعویض قطعه یا تعمیر دارند. در صورتی که با خرابی شیر چشمی مواجه شده‌اید، در اولین اقدام سنسور را بررسی کنید.

در برخی موارد به دلیل کثیف شدن و ایجاد رسوب روی سنسور، سنسور توانایی تشخیص خود را از دست می‌دهد. البته از آنجایی که این قطعه بسیار حساس است بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و بدون دانش کافی اقدام به دست کاری کردن و تعمیر آن نکنید.

یکی دیگر از مشکلات رایج، عدم تامین منبع انرژی است. این امر می‌تواند به دلیل اتمام باتری و یا قطع و اتصالی در مسیر برقی شیر پیش آید. در برخی از موارد نیز قطعات شیر چشمی نیاز به تعویض دارند و لازم است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)