مشکلات رایج توالت فرنگی [دلایل خرابی توالت فرنگی]

مشکلات رایج توالت فرنگی [دلایل خرابی توالت فرنگی]

توالت فرنگی یکی از وسیله‌های است که امروزه در فرهنگ ما جای باز کرده و از جمله وسایل پر استفاده به شمار می‌رود. به دلیل استفاده متداول از آن احتمال خرابی آن نیز بالا است و البته با چند راهکار ساده می‌توان آن را تعمیر کرد. خرابی توالت فرنگی دلایل بسیار متعددی دارد و برخی از این دلایل رایج‌تر از دیگر دلایل هستند. به همین دلیل در اینجا قصد داریم مشکلات رایج توالت فرنگی را بیان کنیم تا با شناخت علت خرابی اقدامات لازم جهت تعمیر توالت فرنگی را انجام دهید. با عمرانیاز همراه باشید.

بررسی دلایل خرابی توالت فرنگی

از جمله مشکلات رایج توالت فرنگی می‌توان به چند مورد اشاره کرد، که شامل:

  • گرفتگی توالت فرنگی
  • خرابی سیستم تخلیه توالت فرنگی
  • پر نشدن آب مخزن
  • عدم قطع شدن آب سیفون
  • عدم تخلیه کامل
  • نشتی توالت فرنگی
  • خرابی فلوتر
  • ارتفاع کم آب داخل کاسه توالت فرنگی
  • و ...

در ادامه هر یک از این موارد به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

گرفتگی توالت فرنگی

اگر توالت فرنگی دچار گرفتگی شده باشد، در زمان سیفون کردن تخلیه به طور کامل انجام نمی‌شود. همچنین ممکن است به طور کلی تخلیه انجام نشود. این اتفاق به دلایل مختلف از جمله افتادن اشیا در توالت فرنگی ایجاد می‌شود.

از جمله روش‌های برطرف کردن و رفع خرابی توالت فرنگی در این مورد، استفاده از روش‌های لوله بازکنی است؛ بسته به شدت گرفتگی می‌توان از این موارد استفاده کرد:

  • محلول‌های لوله بازکن
  • پمپ خانگی
  • دستگاه تراکم هوا
  • فنر

البته برای استفاده از دستگاه تراکم هوا و فنر حتماً باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و کار را به آنها بسپارید.

خرابی سیستم تخلیه توالت فرنگی

یکی از مشکلات رایج خرابی سیستم تخلیه توالت فرنگی می‌باشد.

این موضوع خود به دو دلیل رخ می‌دهد:

  • دلیل اول به دکمه یا دستگیره سیفون برمی‌گردد: اگر دکمه یا دستگیره سیفون توالت فرنگی شما خراب شده بهترین کار تعویض آن است. تعویض دکمه سیفون بسیار آسان است و شما می‌توانید متناسب با مدل توالت فرنگی دکمه را تهیه و آن را جایگزین کنید.
  • دلیل دیگر خرابی در اجزای درونی مخزن است: اگر خرابی به اجزای درون مخزن مرتبط شود باید علت را پیدا کرده و جهت رفع آن اقدام کنید. بسته به مدل سیفون و نوع فلوتر، عوامل مختلفی برای خرابی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که سیم یا زنجیری که به اهرم متصل است پاره شده باشد و به همین دلیل با فشار دادن دکمه هرم تخلیه عمل نمی‌کند؛ همچنین این احتمال وجود دارد که شناور آسیب دیده باشد و در این صورت نیاز است این قطعه را تعویض کرد. در صورت خرابی فلوترهای دو زمانه هم نیاز به تعویض کامل فلوتر است.

مشکلات توالت فرنگی

پر نشدن آب مخزن

یکی دیگر از مشکلات توالت فرنگی پر نشدن آب مخزن یا سرعت پایین آن است. بعد از هر بار سیفون کردن تانکر باید با سرعت پر شود؛ معمولاً این فرایند چند دقیقه زمان می‌برد.

اگر مخزن توالت فرنگی پر نمی‌شود و یا سرعت پر شدن آن بسیار کم است باید دو مورد زیر را بررسی کنید:

  • ابتدا شیر تامین کننده آب مخزن را مورد بررسی قرار دهید و از باز بودن کامل آن اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز رسوبات داخل آن را خارج کنید. برای خارج کردن رسوبات لازم است شلنگ آب را از توالت فرنگی جدا کرده و شیر آب را باز کنید. رسوبات با فشار آب از داخل شلنگ خارج می‌شود سپس شلنگ را دوباره به توالت فرنگی متصل کنید.
  • مورد دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد، دریچه پر کننده آب است؛ یک دریچه در داخل مخزن تعبیه شده و آب از طریق شلنگ تامین کننده با گذشتن از این دریچه وارد مخزن می‌شود؛ اگر دریچه دچار مشکل شده باشد و یا با رسوب آب مسدود شده باشد، سرعت پر شدن آب بسیار طولانی می‌شود.

عدم قطع شدن آب سیفون

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث پر نشدن مخزن شود، عدم قطع شدن آب سیفون است و لازم است مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود، از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی دریچه ورود آب به کاسه می تواند یکی از دلایل باشد: در این صورت صدای پر شدن آب همواره به گوش می‌رسد و هیچگاه جریان آب متوقف نمی‌شود.
  • دلیل دیگر عدم قطع شدن آب سیفون، خرابی فلوتر می‌باشد: در این صورت این احتمال وجود دارد که آب از مخزن سرریز شود و بیش از حد مخزن پر شود. دلیل سرریز شدن به دریچه قطع کننده آب ورودی بر می‌گردد که به درستی و در زمان مناسب بسته نمی‌شود.

برای رفع مشکل علت قطع نشدن آب سیفون توالت فرنگی، علت صدا دادن سیفون توالت فرنگی و به طور کلی تعمیر سیفون توالت فرنگی، مقالات مربوط آنها را مطالعه کنید.

مشکلات رایج توالت فرنگی

عدم تخلیه کامل

دلیل عدم تخلیه کامل توالت فرنگی به تمامی موارد فوق وابسته است و هرگونه مشکلی می‌تواند در فرایند تخلیه اختلال ایجاد کند.

به این منظور لازم است علت را پیدا کنید:

  • ابتدا دریچه تخلیه را مورد بررسی قرار دهید تا به اندازه کافی باز شود و آب با شدت لازم از مخزن وارد کاسه شود.
  • اگر لوله‌ها دچار جرم گرفتگی شده باشند نیز تخلیه به طور کامل انجام نمی‌شود. در این صورت لازم است جرم‌گیری لوله انجام شود.
  • مورد دیگری که باعث عدم تخلیه کامل توالت فرنگی می‌شود، مناسب نبودن حجم آب است. برای بررسی این مورد لازم است سطح آب داخل سیفون را مورد ارزیابی قرار دهید تا حجم کافی از آب برای سیفون کردن وجود داشته باشد.

برای رفع مشکل رفع بوی بد توالت فرنگی، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

نشتی توالت فرنگی

یکی از مشکلات خرابی توالت فرنگی که احتمال بروز آن پایین است نشتی توالت فرنگی می‌باشد. این موضوع به دلیل شکستگی بدنه یا اتصالات رخ می‌دهد و علاوه بر عدم کارکرد درست توالت فرنگی بوی بسیار بدی فضای سرویس بهداشتی را پر می‌کند؛ در این صورت اولین کار عدم استفاده از توالت فرنگی است. ابتدا لازم است بدنه توالت را مورد بررسی قرار دهید و محل شکستگی را پیدا کنید؛ اگر بدنه دچار شکستگی نشده، لازم است اتصالات مورد بررسی قرار گیرند. این احتمال نیز وجود دارد که اتصالات در محل لوله فاضلاب دچار شکستگی شده باشد.

برای آشنایی با نحوه تعویض توالت فرنگی، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

خرابی توالت فرنگی

خرابی فلوتر

بسیاری از مشکلات خرابی توالت فرنگی به خصوص خرابی در سیستم تخلیه به فلوتر (مقاله فلوتر توالت فرنگی چیست را مطالعه کنید!) برمی‌گردد. در این صورت برای تعمیر توالت فرنگی لازم است فلوتر را تعویض کرد؛ مراحل تعویض فلوتر بسته به مدل و نوع توالت فرنگی متفاوت است.

ارتفاع کم آب داخل کاسه توالت فرنگی

از جمله مشکلات توالت فرنگی که برخی‌ها با آن مواجه می‌شوند پایین بودن آب در داخل کاسه است؛ این موضوع نیز به فلوتر برمی‌گردد و برای رفع آن باید این قطع را تعویض کرد. یک شلنگ کوچک و انعطاف پذیر، کنترل کننده سطح آب در داخل کاسه است و به فلوتر و دریچه ورودی مخزن به کاسه متصل شده است؛ با کوچک‌ترین آسیب دیدگی این احتمال وجود دارد که کنترل سطح آب به خوبی انجام نشود و آب پایین‌تر قرار گیرد.

چطور توالت فرنگی را سرویس کنیم؟

در بالا به معرفی و بررسی رایج‌ترین مشکلات توالت فرنگی پرداخته‌ایم. برای آنکه بتوانید سرویس بهداشتی یا همان توالت فرنگی خود را تعمیر کنید و مشکل را رفع نمایید، اول از همه باید علت را بیابید. پیدا کردن علت مهم‌ترین بخش است. به همین دلیل لازم است با کمی بررسی اصلی‌ترین مشکل و عامل خرابی را پیدا کنید. همچنین اگر خودتان نمی‌توانید و یا دانش کافی برای تعمیر و سرویس توالت فرنگی را ندارید، بهتر است از افراد فنی و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا مشکل بیشتر از قبل نشود و هزینه بیشتری برای شما ایجاد نکند. در بسیاری از موارد با یک تعمیر یا تعویض قطعه مشکل برطرف می‌شود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)