11 ترفند آسان برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه

11 ترفند آسان برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه

با نزدیک شدن به سال نو به ایام زیبای خانه تکانی نزدیک می‌شویم و در این بین به موارد و قسمت‌هایی از آشپزخانه بر میخوریم که برای مدت‌هاست تمیز نشده و یا بیش از حد انتظار کثیف شده‌اند. حال که انتظار میرود با تلاش و زحمت همه جای خانه برق بیوفتد، قصد داریم ترفندهایی را به با شما درمیان بگذاریم تا روند تمیزکاری و خانه تکانی سریع تر و آسانتر پیش رود و بتوانیم با زحمت کمتری خانه را برق بیندازیم.

تمیز کردن فیلتر آلومینیومی هود

از آنجایی که هود بو و ذرات چربی را به خود جذب می‌کند، فیلتر آن بسیار سریع کثیف می‌شود و اگر به طور مرتب تمیز نشود با فیلتری کاملا چرب و کثیف مواجه می‌شویم. اما چگونه می‌توان فیلتر را تمیز کرد؟ هودها دارای دو نوع فیلتر هستند، آلومینیومی و ذغالی، تنها فیلترهای آلومینیومی را می‌توان تمیز کردن. بنابراین اگر فیلتر شما ذغالی است هرگز آن را تمیز نکنید بلکه لازم است آن را تعویض کنید.

تمیز کردن فیلتر هود با جوش شیرین

برای تمیز کردن فیلتر هود با جوش شیرین، قابلمه را از آب پر کنید و مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و بعد از جوش آمدن، آن را روی فیلترها بریزید. فیلترها را درون ظرفی قرار دهید تا برای مدتی در تماس با آب داغ و جوش شیرین باشند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، فیلتر را بشورید.

همچنین می‌توانید، آب را جوش آورده و درون ظرفی بریزید و فیلترها را درون آن قرار دهید، سپس یک چهارم پیمانه جوش شیرین را به آن اضافه کنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. از انجایی که از آب داغ و جوش شیرین استفاده کرده‌اید، حتما برای شستن فیلتر از دستکش استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر هود با سرکه

فیلترها را داخل آب جوش بگذارید و ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. اگر فیلترهای شما بیش از حد چرب هستند، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین هم به آن اضافه کنید. واکنش سرکه و جوش شیرین موجب از بین رفتن سریع‌تر چربی و آلودگی‌ها می‌شود. بعد از ۱۵ دقیقه به کمک برس فیلتر را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر هود با پودر صابون

برای تمیز کردن فیلتر هود با پودر صابون به آب داغ در حد جوش نیاز دارید. پودر صابون و آب داغ را بر بروی فیلتر ها بریزید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس با کمک برس آن را تمیز کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه سوخته، سطح سوخته شده را با آب بپوشانید و چند قطره مایع ظرف شویی به آن اضافه کنید. یک دستمال روغن گیر را درون آن بیندازید و یک ساعت صبر کنید.

راهکاری دیگر برای تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون و یا پاک کردن پشت قابلمه و ماهیتابه، استفاده از سرکه و جوش شیرین هست. ۲ قاشق جوش شیرین نصف اسکان آب داغ و سرکه را با هم ترکیب کنید و روی سوختگی بریزید و دو ساعت صبر کنید. سپس آن را بشورید.

برای تمیز کردن پشت ساه شده قابلمه نیز می‌توانید آب، آبلیمو و نمک را با هم ترکیب کنید و بجوشانید. سپس ترکیب را به مایع ظرفشویی اضافه و پشت قابلمه را بشورید.

تمیز کردن چدن گاز

شبکه‌های چدنی روی اجاق گاز معمولا چربی را به خود جذب میکنند و تمیز کردن آنها کار دشواری است. با روش ‌های زیر چدن گاز را به راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه

تمیز کردن چدن گاز با سرکه برای پاکسازی روزانه مناسب است. به این منظور سرکه را روی چدن اسپری کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با دستمال آن را پاک کنید.

تمیز کردن چدن گاز با جوش شیرین

اگر چربی روی چدن گاز باقی مانده، از روش تمیز کردن چدن گاز با جوش شیرین استفاده کنید. ابتدا تمامی قطعات را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشورید.سپس محلول غلیظی از آب و جوش شیرین درست کنید و قطعات چدنی گاز را به مدت نیم ساعت داخل محلول آب و جوش شیرین قرار دهید. اگر ظرفی به اندازه قطعات چدنی گازتان ندارید می‌توانید از کیسه نایلونی محکم استفاده کنید. با کمک اسفنج و آب ولرم چربی ها را پاک کنید.

تمیز کردن چدن گاز با آمونیاک

اگر دو راهکار قبلی جواب نداد و یا از ابتدا با چربی ضخیم و قدیمی‌تری سروکار دارید، از آمونیاک استفاده کنید. استفاده ازآمونیاک کمی خطرناک هست، پس دقت داشته باشید تا با پوست شما برخورد نکند. حتما از دستکش هم استفاده کنید. برای تمیز کردن چدن گاز با آمونیاک قطعات چدنی را در داخل کیسه‌ای محکم و ضخیم قرار دهید، سپس آمونیاک رقیق شده را به آن اضافه کنید و بعد از یک ساعت آنها را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

تمیز کردن شیرآلات

اگر می‌خواهید از شر رسوبات ایجاد شده در شیر ظرفشویی خلاص شوید، می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید را داخل یک نایلون پلاستیکی بریزید و آن را دورتا دور سری شیر ببندید. اجازه دهید از شب تا صبح سری شیر در تماس با سرکه باشد و صبح نایلون را باز کنید وشیر آب را برای مدتی نزدیک به یک دقیقه باز بگذارید تا رسوبات خارج شود.

 

تمیز کردن سینک آشپزخانه

ابتدا کل را با آب داغ خیس کنید. یک لیمو ترش را برش بزنید و یک چهارم آن را با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید و روی بدنه و دیواره بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس سینک را آب بکشید. برای جلا دادن به سینک می‌توانید از آرد استفاده کنید. به این منظور ابتدا سینک را کاملا خشک کنید. آرد را روی دیواره و بدنه  سینک بپاشید و با یک دستمال تمیز آرد را به سینک بمالید و پاک کنید. به همین راحتی سینک آشپزخانه شما از تمیزی برق خواهد زد.

 

 

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)