۱۰ چیزی که نباید در حمام نگهداری کرد

۱۰ چیزی که نباید در حمام نگهداری کرد

حمام محیطی برای پاکیزگی و نظافت هست و دوش گرفتن روزانه عادت بسیاری از افراد می‌باشد و از این رو بسیاری از وسایلی که به صورت روزانه از آن استفاده میکنیم را در حمام قرار میدهیم. اما از آنجایی که حمام محیطی گرم و مرطوب دارد، فضایی مناسب برای رشد باکتری و قارچ‌ها است و قرار دادن برخی از وسایل در آن از نظر بهداشتی و ایمنی درست نیست. در ادامه به شما خواهیم گفت چه چیزهایی را نباید هرگز در حمام نگهدارید.

قرار دادن حوله اضافی در حمام

حمام یکی از فضاهایی است که لباس و حوله را در آن گذاشته می‌شود، اما این یک عادت اشتباه است. هرگز حوله‌های اضافی را در حمام نگهداری نکنید. زیرا محیط مرطوب و گرم حمام به رشد و تکثیر باکتری‌ها کمک میکند و بعد از آن شاهد کپک بر روی حوله خود هستید. اگر حمام شما دارای پنجره و هواکش می‌باشد، باز گذاشتن پنجره و روشن بودن هواکش میتواند سرعت رشد باکتری را کم کند، اما اگر اینچنین نیست حوله و لباس خود را برای طولانی مدت در حمام نگهداری نکنید.

مسواک

بسیاری از ما مسواک و خمیر دندان خود را در حمام و سرویس بهداشتی نگهداری میکنیم، اما این فضا واقعا برای نگهداری مسواک مناسب نیست. باکتری‌ها عاشق فضاهای تاریک، مرطوب و گرم هستند و در چنین فضایی به سرعت رشد و تکثیر میکنند. گرم و مرطوب بودن حمام برای رشد باکتریها مناسب است و مسواک فضایی مناسب برای اسکان آنها را فراهم میکند.

قرار دادن مسواک در سرویس بهداشتی نیز، اصلا بهداشتی نیست. با هر با سیفون کردن ذرات ناخوشایند در هوا به چرخش در میآیند و تا شعاع دومتری فرود می‌آیند و اگر مسواک شما در آن بین حضور داشته باشد بر روی مسواک مینشینند. بهتر است مسواک خود را به اتاقتان منتقل کنید و در فضایی مناسب قرار دهید. همچنین هر ۳ تا ۴ ماه یکبار آن را عوض کنید.

دارو

محل مناسب نگهداری دارو فضایی خشک و خنک هست. اما حمام دقیقا برعکس فضای مناسب نگهداری داروست و گرما و رطوبت حمام می‌تواند انقضای دارو را سریع‌تر کند. همچنین نوسان دما و رطوبت در حمام بر ترکیبات داروها اثر میگذارد و حتی نوشته بسته بندی داروها را نیز پاک میکند. رطوبت حمام و سرویس بهداشتی برروی داروهای ضدبارداری به شدت تاثیر گذار هست و عملکرد آنها را مختل کرده و به قرص‌هایی غیر قابل استفاده و مفید تبدیل میکند. هرگز داروهای خود را در حمام قرار ندهید.

وسایل الکترونیکی

از وسایل برقی و الکترونیکی ضد آب در حمام استفاده نکنید و آنها را در محیط مرطوب نگذارید. شاید دوست داشته باشید هنگام دوش گرفتن به رادیو یا آهنگی گوش دهید، اما در صورتی وسیله الکترونیکی شما ضد آب نیست، از این کار خودداری کنید.

طلا و جواهرات

اگر به زیورآلات و جواهرات خود علاقه مند هستید، آنها را قبل از دوش گرفتن در بیاورید و در حمام نیز نگهداری نکنید. رطوبت می‌تواند جواهرات را تیره و آسیب پذیر کند. برخی از زیورآلات نیز در برابر رطوبت هوا اکسید شده و سیاه می‌شوند. برای نگهداری بهتر و طولانی‌تر جواهراتتان، آنها را در جعبه جواهرات خود نگهداری کنید.

عطر

از دیگر مواردی که نباید در حمام نگهداری شود و شاید دور از انتظار باشد، عطر میباشد. رطوبت و گرمای حمام بر روی مولکول‌های عطر تاثیر گذاشته و رایحه و ماندگاری آن را کم میکند. همچنین رطوبت حمام می‌تواند قسمت اسپری کننده و فلزی عطر را اکسید و خراب کند. اگر از عطرهای گران قیمت و خوش رایحه استفاده میکنید هرگز آنها را در حمام قرار ندهید.

تیغ اصلاح

یکی دیگر از مواردی که به طور روتین در حمام نگهداشته میشود، تیغ اصلاح هست. حمام فضای مناسبی برای نگهداری تیغ نیست، زیرا رطوبت حمام موجب کند شدن تیغ اکسید شدن و زنگ زدن قسمت فلزی آن می‌شود.

لوازم آرایش و براش آرایشی

به هیچ وجه لوازم و براش آرایشی خود را در حمام قرار ندهید. گرما طول عمر موارد آرایشی را کم میکند و زودتر از زمان تعیین شده باید آنها را دور بیندازید. همچنین گرما می‌تواند ژرلب، ژر گونه و کرم پودرها و ضد آفتاب را آب کند و ترکیب و شکل ظاهری آنها را تغییر دهد.

براش آرایشی را نیز در حمام قرار ندهید. براشها فضایی امن برای رشد باکتریها هستند و تمیز کردن آنها در بازه زمانی طولانی انجام میشود و این امر زمان کافی برای تکثیر قارچ و باکتری را فراهم میکند.

لاک

شاید به نظر نیاید که گرما و رطوبت حمام می‌تواند به لاک آسیب بزند، اما این اتفاق می‌افتد. بخار موجود در حمام موجب غلیظ و خشک شدن لاک شده و ماهیت آن را تغییر میدهد. بهترین فضا برای نگهداری لاک، که طول عمر آن را نیز بیشتر میکند، فضای خنک میباشد. میتوانید لاک‌های مورد علاقه و ارزشمند خود را در یخچال نگهداری کنید تا دیرتر خراب شوند.

کتاب

اگر علاقه مند به خواندن کتاب هنگام ریلکس کردن در جکوزی یا وان هستید، بهتر است کتاب‌های ارزشمند و گران قیمت خود را برای این کار انتخاب نکنید. رطوبت فضای حمام به کاغذها آسیب زده و آنها را مواج می‌کند. البته خواندن کتاب الکترونیکی نیز ایده بسیار بدی است و قرار گرفتن گوشی و تبلت در فضای مرطوب بسیار خطرناک است، مگر آنکه ضد آب باشند.

 

 

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)