ایده‌هایی ناب برای طراحی کتابخانه در منزل

ایده‌هایی ناب برای طراحی کتابخانه در منزل

اگر اهل کتاب و کتابخوانی باشید، بی شک هنگام دکوراسیون منزل خود به فکر ساخت و طراحی یک کتابخانه شخصی هستید. بله درسته و زمان آن فرا رسیده تا کتابخانه جذاب و زیبای شخصی خود را طراحی و اجرا کنید.

شما میتوانید در هر فضایی یک کتابخانه طراحی کنید، در کنار یک اتاق، در راهرو، قسمتی از فضای نشیمن و یا فضایی مجزا را به آن اختصاص دهید. طراحی کتابخانه در منزل تحت تاثیر موارد مختلفی مثل دکوراسیون کلی خانه، فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه و سبک مورد نظر بستگی دارد. در اینجا ایده‌هایی را برای طراحی کتابخانه در منزل آورده‌ایم تا بتوانید فضایی فوق‌العاده و شیک و دنچ برای کتابخوانی خود داشته باشید.

طراحی کتابخانه دیواری

اگر تعداد کتابهای شما بسیار زیاد هست و به دنبال یک طرح کتابخانه دیواری با فضای بسیار زیاد هستید و می‌خواهید نهایت استفاده را از فضا برای جای دادن کتابها و لوازم دیگر ببرید، با قفسه بندی فضا یک کتابخانه دیواری زیبا درست کنید. در کتابخانه دیواری قفسه ها از کف تا سقف را پوشانده اند و مرتب و بدون فاصله در کنار هم جای میگیرند.

برای طراحی یک کتابخانه دیواری قفسه بندی شده، فضای خود را در نظر بگیرید. اگر اتاقی را برای کتابخانه در نظر گرفته‌اید میتوانید دور تا دور آن را قفسه بندی کنید. حتی میتوانید اطراف پنجره‌ها را قفسه بندی کنید و به کتابخانه تبدیل کنید. اگر کتابخانه دیواری خود را در قسمت نشیمن قرار میدهید بهتر است آن را با سبک دکوراسیون خانه خود هماهنگ کنید. برای دسترسی آسان و راحت به تمام کتاب‌هایتان آنها را بر اساس ژانر و موضوع دسته بندی کنید و همچنین یک نردبان در کنار آن قرار دهید تا به کتابهای قفسه‌های بالا نیز دسترسی داشته باشید.

قفسه بندی مورب

یکی از مدل‌های جدید و امروزی کتابخانه منزل، ساخت قفسه‌ها به صورت مورب هست و کتابها در آن نیز روی هم و مورب قرار میگیرند. این طراحی مدرن کتابخانه فضای شما را نرم و صمیمی و جذاب میکند. میتوان دلیل آن را جسارتی دانست که طراحی کتابخانه را از شکل نرمال و قدیمی خود تغییر داده است.

کتابخانه چوبی

یکی از رایجترین و قدیمی ترین مدل‌های کتابخانه، قرار دادن یک کتابخانه چوبی است. اگر امکان ساخت کتابخانه را ندارید، کتابخانه چوبی انتخابی مناسب برای شماست. این کتابخانه به دلیل آماده بودن ابعادی هماهنگ با فضا ندارد و کل فضا را پوشش نمیدهد.

کتابخانه درختی

یکی دیگر از مدل‌های کتابخانه که امروزه بسیار محبوب و باب شده است، کتابخانه درختی است. کتابخانه درختی به شکل یک درخت طراحی شده و کتابها در هر طبقه آن به شکل مورب و روی هم قرار میگیرند. کتابخانه درختی تعداد محدودی کتاب را روی خود قرار میدهد و اگر حجم کتابهای شما بالاست، مناسب شما نیست اما برای قرار گرفتن در بخش نشیمن و پذیرایی ظاهری زیبا، شیک و دکوری دارد.

طراحی کتابخانه در راهرو

راهرو یکی از فضاهای فوق العاده برای طراحی کتابخانه هست. شما میتوانید کل فضای راهروی خود را به یک کتابخانه بزرگ تبدیل کنید. از آنجایی که راهرو‌ها معمولا باریک و تاریک هستند، بهتر است قفسه‌ها را در داخل دیوار قرار دهید تا فضای شما را کوچک نکند و هنگام رفت و آمد مزاحمتی ایجاد نکند.

طراحی کتابخانه در زیرپله

در خانه‌های دوبلکس فضای زیرپله یک فضای بلااستفاده به حساب می‌آید و میتواند با کمی خلاقیت آن را به سک فضای مفید و کاربردی تبدیل کرد. شما میتواند دیوار پله را به کتابخانه زیبایی تبدیل کنید. همچنین میتوانید در قسمت خالی زیرپله یک فضای نشیمن راحت برای مطالعه خود طراحی کنید.

تبدیل تورفتگی دیوار به کتابخانه

اگر در خانه خود فضای تورفته‌ای دارید میتوانید آن را به یک کتابخانه دیواری تبدیل کنید. اگر فضای این تورفتگی اندازه ای مناسب دارد میتوانید در قسمت پایین آن یک شاه نشین برای استراحت و مطالعه و دور از هیاهو بودن طراحی کنید و فضای بالای آن را قفسه بندی کنید.

انتخاب نشیمن

علاوه بر ساخت کتابخانه، طراحی و ایجاد فضایی برای مطالعه نیز اهمیت بالایی دارد. قرار دادن یک میز و صندلی و ایجاد فضایی برای آنکه در بین کتابهای خود بنشید و به دور از هیاهوی خانه در فضایی آرام مطالعه داشته باشید، لذت کتاب خواندن را چند برابر میکند.

به این منظور میتوانید یک مبل راحت برای خود انتخاب کنید و یا در صورتی که فضای کافی و مناسب را دارید یک نشیمنگاه برای خود در نظر بگیرید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)