کاربرد دکمه های توالت فرنگی

کاربرد دکمه های توالت فرنگی

یکی از بخش‌های مهم توالت فرنگی دکمه سیفون آن است. دکمه‌های توالت فرنگی نقش بسیار مهمی در فرایند سیفون کردن دارند و بسیاری از افراد از اهمیت آنها بی‌اطلاع هستند. همچنین سوالات بسیاری پیرامون دکمه توالت فرنگی وجود دارد که در این متن به آنها نیز اشاره شده است. در ادامه با عمرانیاز همراه باشید.

منظور از دکمه توالت فرنگی چیست؟

توالت فرنگی از یک بخش کاسه و یک بخش سیفون تشکیل شده است. در برخی از مدل‌ها کاسه و سیفون بهم چسبیده هستند و به اصطلاح به آنها توالت فرنگی یک تکه گفته می‌شود. برخی از مدل‌ها نیز کاسه و مخزن سیفون در دو تکه تولید شده روی هم سوار می‌شوند که به آنها توالت فرنگی دو تکه گفته می‌شود.

در مدل‌های وال هنگ هم سیفون در داخل دیوار قرار گرفته و تنها بخش کاسه قابل دیدن است. بر روی بخش سیفون یک یا دو دکمه قرار گرفته است که به آنها دکمه‌های توالت فرنگی می‌گویند.

وظیفه اصلی این دکمه‌ها رهاسازی و تخلیه آب از داخل مخزن به داخل کاسه است. همه ما در زمان استفاده از توالت فرنگی از این دکمه‌ها برای سیفون کردن استفاده کردیم، اما سوالی که جود دارد این است که چرا بعضی از توالت‌ها یک دکمه و بعضی دو دکمه دارند؟

تفاوت تعداد دکمه‌های توالت فرنگی

در اصطلاح به توالت فرنگی با یک دکمه سیفون توالت فرنگی تک زمانه و و به توالت فرنگی با دو دکمه برای سیفون توالت فرنگی دو زمانه  (برای اطلاعات بیشتر مقاله توالت فرنگی دو زمانه چیست؟ را مطالعه کنید!) گفته می‌شود.

توالت فرنگی تک زمان نسل قدیمی‌تر است که هنوز هم تولید و استفاده می‌شود. در این مدل یک دکمه برای تخلیه آب و سیفون کردن وجود دارد و با فشردن آن، کل حجم آب داخل فلاش تانک یک باره خارج می‌شود. از آنجایی که این مدل سیفون حجم بالایی از آب را مصرف می‌کند و با توجه به همیت صرفه‌جویی در آب طراحان و مهندسان سیستم سیفون دو زمانه را طراحی کردند.

دکمه‌های توالت فرنگی در سیستم سیفون دو زمانه بیشتر از همیشه جلب توجه کرده است. در این سیستم دو دکمه برای تخلیه آب داخل مخزن در نظر گرفته شده است. به این مدل از سیفون توالت فرنگی، سیفون دو زمانه گفته می‌شود.

در سیفون دو زمانه، یک دکمه بزرگ و یک دکمه کوچک در نظر گرفته شده و هر یک از دکمه‌ها حجم مشخصی از آب را خارج می‌کند. در این سیستم تخلیه سعی شده تا میزان مصرف آب کاهش پیدا کند. به این صورت با فشردن دکمه بزرگتر که دسترسی راحت‌تری هم دارد، نیمی از آب مخزن خارج می‌شود. این حجم است آب برای تخلیه ادرار کافی است؛ اما اگر برای فرایند سیفون کردن و شستن کاسه به حجم آب بیشتری نیاز باشد، می‌توانید دکمه کوچکتر را فشار دهید. با فشردن دکمه کوچکتر کل حجم آب مخزن وارد کاسه می‌شود. به این صورت کاسه به طور کامل شسته شده و عمل انتقال به فاضلاب و تخلیه به طور کامل انجام می‌شود.

دکمه های توالت فرنگی وال هنگ

توالت فرنگی دیواری یا وال هنگ (برای توضیحات کامل تر مقاله وال هنگ چیست؟ را طمالعه کنید!) شکلی از توالت است که به دیوار متصل می‌شود و پایه زیرین ندارد. نکته دیگری که در این مدل توالت دیده می‌شود قرار گرفتن مخزن سیفون در داخل دیوار است. بنابراین تنها چیزی که دیده می‌شود دکمه‌های توالت فرنگی روی دیوار است.

کاربرد دکمه های توالت فرنگی روی دیوار نیز دقیقاً مانند دکمه‌های روی مخزن توالت است. بنابراین شما می‌توانید برای سیفون کردن با حجم کم آب یا نیمی از حجم آب مخزن دکمه بزرگتر را فشار داده و برای سیفون کردن با کل آب مخزن دکمه کوچک را فشار دهید.

کاربرد دکمه های توالت فرنگی

خرابی دکمه های سیفون توالت فرنگی

علت کار نکردن دکمه سیفون توالت فرنگی

توالت فرنگی به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. یکی از خرابی‌های توالت فرنگی عدم کارکرد دکمه‌های توالت فرنگی است. البته بخش بیشتری از خرابی های توالت فرنگی (مقاله را تت مطالعه کنید!) به سیفون مرتبط می‌شود و دکمه توالت فرنگی هم جزئی از سیفون است.

برای پیدا کردن خرابی دکمه توالت فرنگی باید آن را مورد بررسی قرار داد. در بین مدل‌های جدید و مدل‌های قدیمی تفاوت‌های وجود دارد و در صورت عدم آشنایی کامل پیدا نکردن مشکل می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

در برخی مواقع دکمه سیفون توالت فرنگی عمل نمی‌کند. در واقع با فشار دادن آن آب تخلیه نمی‌شود. در این حالت ارتباطی که بین دکمه و درپوش سیفون قرار داشته قطع شده است. در مدل‌های قدیمی توالت فرنگی یک زنجیر یا طناب از دکمه توالت فرنگی به درپوش سیفون متصل است که به احتمال زیاد در زمانی که دکمه سیفون توالت فرنگی کار نمی‌کند این اتصال پاره شده است. برای بررسی آن لازم است در مخزن سیفون را برداشته و زنجیر را عوض کنید.

در مدل‌های دو زمانه سیفون توالت فرنگی، مکانیزم عملکرد متفاوت است. در این توالت‌ها دکمه بر روی یک فلوتر قرار گرفته که با فشار دادن هر یک از دکمه‌های توالت فرنگی فلوتر حجم مشخصی از آب را آزاد می‌کند. بنابراین در زمان خرابی نیاز است فلوتر تعویض شود.

عدم قطع شدن جریان آب سیفون

یکی دیگر از مشکلاتی که برای سیفون توالت فرنگی پیش می‌آید و علت آن خرابی دکمه‌های توالت فرنگی است، قطع نشدن جریان آب به دلیل بسته نشدن درپوش سیفون می‌باشد. در این حالت دکمه توالت فرنگی در حالت فشرده‌شده گیر کرده و اجازه بسته شدن درپوش و قطع جریان آب را نمی‌دهد. در این حالت شما می‌توانید دکمه‌های توالت فرنگی را فشار داده، کمی نگه داشته و رها کنید، تا دکمه بخش زیرین به حالت اولیه خود برگردد.

شاید برای تان مفید باشد:

دکمه توالت فرنگی

آیا امکان تعویض دکمه توالت فرنگی وجود دارد؟

گاه به دلایل مختلفی نیاز است برای تعمیر، بخشی از قطعات توالت فرنگی را تعویض کرد. به طور معمول فلوتر مورد تعویض قرار می‌گیرد اما مکان تعویض دکمه‌های توالت فرنگی هم وجود دارد. به این منظور را می‌توانید دکمه های توالت فرنگی که با نام دکمه تخلیه تک زمانه یا دو زمانه هم شناخته می‌شود را تهیه و آن را تعویض کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود هم اندازه بودن قطر دکمه جدید و قبلی است. زیرا اگر هم اندازه نباشند دکمه در جای خود قرار نمی‌گیرد. همچنین به شکل آن نیز توجه کنید. برخی از دکمه‌ها دارای طراحی گرد و برخی چهار گوش هستند. بنابراین به دنبال یک دکمه مشابه دکمه‌های توالت فرنگی خود بگردید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)