معرفی انواع شیرآلات ساختمانی

معرفی انواع شیرآلات ساختمانی

شیرآلات انواع و اقسام مختلفی دارند و افرادی که قصد خرید، بازسازی یا تعویض شیرآلات خود را دارند بهتر است با انواع شیرآلات آشنا شوند تا انتخاب بهتری داشته باشند. شیرآلات بسته به جنس، نحوه ساخت، نحوه عملکرد و کیفیت دسته بندی می‌شوند. هر یک انواع شیرآلات ساختمانی و بهداشتی برای فضایی مشخص مناسب است. در ادامه برای معرفی انواع شیرآلات ساختمانی با عمرانیاز همراه باشید.

اسم انواع شیرآلات

انواع شیرآلات ساختمانی از نظر نحوه ساختار

شیرآلات را از نظر نحوه ساختار می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که این دسته بندی کلی‌ترین نوع دسته بندی شیرآلات است. در ادامه این دو دسته را معرفی می کنیم.

شیرآلات واشر دار

شیرآلات فشاری در گروه شیرآلات واشر دار قرار می‌گیرند. همچنین شیرهای دو دسته‌ای که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند هم از جمله شیرهای واشردار هستند. در این نوع از شیرآلات، دو دسته مجزا برای آبسرد و گرم وجود دارد و برای تنظیم دمای آب باید هر دو دسته را باز و بسته کرد.

شیرآلات بدون واشر

شیرآلات توپی، دیسکی و کارتریجی جز شیرآلات بدون واشر محسوب می‌شوند

انواع شیرآلات ساختمانی از نظر نحوه عملکرد

شیرآلات از نظر شکل ظاهری و عملکردی هم انواع مختلفی دارند. تمامی این مدل‌ها در گروه شیرآلات بدون واشر قرار می‌گیرند و دارای کارتریج هستند.

اگر بخواهیم شیرآلات را از نظر نحوه عملکرد تقسیم بندی کنیم، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شیرآلات اهرمی
  • شیرآلات پدالی
  • شیرآلات چشمی
  • شیرآلات لمسی
  • شیرآلات دیجیتال

در ادامه به معرفی هرکدام می پردازیم.

شیرآلات اهرمی

یکی از رایج‌ترین انواع شیرآلات، که در هر جایی به چشم می‌خورد، شیرآلات اهرمی است. این شیرآلات در گروه بادام‌ترین شیرآلات هم قرار می‌گیرند. یک دسته اهرمی روی بدنه قرار دارد و دما و فشار آب با آن تنظیم می‌شود. چرخش به چپ و راست دما و حرکت بالا و پایین فشار آب را تنظیم می‌کند. شیرآلات اهرمی دارای کارتریج سرامیکی هستند و کیفیت آنها به جنس و کیفیت کارتریج بستگی دارد.

شیرآلات پدالی

یکی از انواع شیرآلات که برای اماکن عمومی مناسب است، شیرآلات پدالی است. این شیرآلات دارای پدال هستند و جریان آب با پدال پایی کنترل می‌شود. مزیت شیرآلات پدالی نسبت به شیرآلات چشمی، عدم نیاز به برق است.

شیرآلات چشمی

در دهه اخیر شیرآلات چشمی هم روی کار آمده‌اند. این شیرآلات برای اماکن عمومی بسیار مناسب‌اند. شیرآلات چشمی بدون اهرم کنترل فشار آب هستند و به واسطه چشم الکترونیکی کار می‌کنند. شیرآلات چشمی برای کار کردن به برق و باتری متصل می‌شوند. با قرار دادن دست در میدان دید سنسور جریان آب جاری می‌شود و بعد از برداشتن دست، جریان آب قطع می‌شود. البته در این مدل از شیرآلات سیستم قطع خودکار نیز در نظر گرفته شده و بعد از ۴۰ ثانیه جریان آب قطع می‌شود.

شیرآلات لمسی

امروزه در بین انواع شیرآلات، شیرآلات هوشمند هم جای گرفته‌اند و هرروزه امکانات آنها افزایش می‌یابد. اولین نسل شیرآلات هوشمند، شیرآلات لمسی هستند. یک تماس کوتاه به بدنه شیر (قسمت مشخص شده در شیر که دارای سنسور است) باعث باز و بسته شدن جریان آب می‌شود. از شیرآلات لمسی در آشپزخانه استفاده می‌شود تا هنگامی که دست به مواد غذایی آغشته است به راحتی بتواند از شیر استفاده کند.

شیرآلات دیجیتال

جدیدترین نسل شیرآلات، شیرآلات دیجیتال هستند. این شیرآلات به یک صفحه نمایشگر دیجیتال متصل هستند و فشار، دما و جریان آب توسط آن کنترل می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان شیرآلات در حال تلاش برای ساخت شیرآلاتی هستند که با فرمان‌های صوتی کار کند و به زودی شاهد حضور آنها در بین انواع شیرآلات دیجیتال و هوشمند هستیم.

معرفی انواع شیرآلات ساختمانی

معرفی انواع شیرالات اهرمی

انواع شیرالات اهرمی بدون واشر

شیرآلات بدون واشر خود انواع مختلفی دارند و در اینجا به معرفی انواع شیرآلات اهرمی بدون واشر می‌پردازیم. لازم به ذکر است نسل جدید شیرآلات اکثرا به صورت بدون واشر طراحی و ساخته می‌شوند.

شیرآلات توپی

یکی از انواع شیرآلات ساختمانی بدون واشر، شیرهای توپی است. این نوع شیر بیشتر در آشپزخانه استفاده می‌شود. شیرهای تک اهرمی از جمله این شیرآلات هستند. امکان تنظیم فشار و دمای آب در این مدل از شیرالات با یک دست امکان پذیر است. نکته منفی شیرالات توپی، چکه کردن آن است. به علت نبود واشر احتمال چکه کردن آن در این مدل از شیرآلات بیشتر از بقیه است.

شیرآلات دیسکی

در بین انواع شیرآلات بهداشتی، شیرآلات دیسکی در گروه شیرآلات لوکس و جدید قرار می‌گیرند. این شیرآلات هم دارای ساختار تک اهرمی هستند. در شیرآلات دیسکی قطعه‌ای به نام کارتریج تعادل فشار قرار دارد که عمل مخلوط کردن آب سرد و گرم را انجام می‌دهد و به این صورت دمای آب تنظیم می‌شود.

شیرآلات کارتریجی

شیرآلات کارتریجی در گروه شیرآلات دو اهرمی قرار می‌گیرند و یکی از رایج‌ترین انواع شیرآلات ساختمانی هستند. شیرآلات کارتریجی بسیار شبیه به شیرهای فشاری واشردار هستند. تنها تفاوت آنها راحتی عملکرد است. در شیرهای بدون واشر شیر با فشار کمتری باز و بسته می‌شود اما در شیرهای واشردار به دلیل اصطکاک واشر، برای باز و بسته کردن به فشار بیشتری نیاز است.

انواع شیرالات اهرمی واشر دار

همان طور که گفته شد، شیر فشاری تنها مدل اهرمی شیر واشردار است. دیگر مدل شیرهای واشردار، شیرهای دو دسته‌ای است. شیرهای واشردار نسل قدیمی شیرآلات ساختمانی هستند و امروزه در گروه شیرآلات ارزان قیمت جای می‌گیرند. به دلیل وجود واشر امکان چکه کردن آب بسیار کم است و در صورت بروز مشکل و چکه کردن آب، می‌توان واشر شیر را تعویض کرد تا مشکل برطرف شود.

انواع شیر آلات

شیرآلات روکار و توکار

حتما هنگام مشاهده اسم انواع شیرآلات نام شیرآلات توکار و شیرآلات روکار را شنیده‌اید. هر یک از انواع شیرآلات ساختمانی برای فضایی مشخص با کارآیی خاص طراحی شده‌اند. بنابراین شما باید متناسب با سازه و موقعیت آن شیر مناسب را انتخاب کنید.

  • شیرآلات روکار: شیرآلات رایجی هستند که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شیرآلات روکار، شما تمامی بخش‌های شیر را مشاهده می‌کنید.
  • شیرآلات توکار: نسل جدید و مدرن شیرآلات هستند. این مدل از شیرآلات در داخل دیوار یا باکس قرار می‌گیرند و تنها بخش قابل مشاهده آنها، اهرم کنترل و لوله خروجی آب است. این نوع از شیرآلات دارای ساختار مینیمال هستند و در طراحی‌های لوکس و مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع شیرآلات بهداشتی

شیرآلات بهداشتی

علاوه بر تقسیم بندی شیرآلات بر اساس عملکرد و نحوه ساخت، شیرآلات را می‌توان بر اساس محل استفاده نیز تقسیم بندی کرد.

انواع شیرآلات بهداشتی ساختمانی را می‌توان در گروه‌های زیر جای داد:

شکل ظاهری این شیرآلات با هم متفاوت است و هر یک بنابر محل استفاده طراحی شده‌اند. این شیرآلات از نظر قیمت نیز با هم متفاوت هستند و تمامی مدل‌های ذکر شده در بالا برای آنها صدق می‌کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)