با صفر تا صد نورپردازی آشپرخانه آشنا شوید

با صفر تا صد نورپردازی آشپرخانه آشنا شوید

آشپزخانه قلب یک خانه هست و محلی برای پخت و پز و دورهمی های خانوادگی و خوردن و نوشیدن میباشد. از این رو لازم هست این مکان مهم در خانه از نورپردازی متمایز و ویژه‌ای برخوردار باشد. تنها دلیل نورپردازی آشپزخانه روشن و پر نور بودن آن نیست. بلکه نورپردازی باید فضای آشپزخانه را شیک، لوکس،زیبا و بزرگ نشان دهد. همچنین با بازی با نورها می‌توان فضا را دلنشین و گرم کرد تا لذت خوردن و نوشیدن کنار هم را دوچندان کند.

در نورپردازی آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کرد

در نورپردازی آشپزخانه به موارد متعددی باید توجه شود و هر کدام از این موارد تاثیری شگرفت بر سبک نورپردازی و میزان نور لازم دارند.

  • در ابتدای امر به محل قرار گیری آشپزخانه و تعداد و ابعاد پنجره و میزان نور طبیعی توجه کنید. اگر نور طبیعی که وارد آشپزخانه می‌شود کم باشد، اهمیت نور پردازی بیشتر می‌شود. زیرا تمام روشنایی آشپزخانه به عهده چراغ‌ها و نورهای مصنوعی است.
  • آیا آشپزخانه شما دارای جزیره یا اپن هست؟ اگر جزیره یا اپن دارید باید نور جداگانه‌ای را برای آن درنظر بگیرید. زیرا این فضا یک فضای خاص و مجزاست.
  • از نورپردازی کابینت‌ها غافل نشوید. نور پردازی آشپزخانه‌ شامل نورپردازی سقف، کابینت و اپن یا جزیره می‌باشد.
  • میزان وات مصرفی را نیز برآورد کنید. هنگام طراحی و نورپردازی آشپزخانه میزان وات مصرفی و مورد نظر خود را بررسی کنید تا بتوانید میزان مصرف برق خود را نیز مدیریت کنید. هرچند که این کار وظیفه برق کار شماست اما بهتر است شما نیز از آن آگاه باشید.
  • به سبک آشپزخانه خود توجه کنید. آشپزخانه‌هایی با سقف بلند و طراحی تیره به نور بیشتری نیاز دارند.

انواع نورپردازی آشپزخانه

شما می‌توانید برای نورپردازی آشپزخانه خود از سبک‌های مخفی استفاده کنید و حتی چند طراحی نورپردازی را با هم ادغام کنید. به این منظور میتوانید از نورپردازی سقف با هالوژن، نورهای مخفی، دیوارکوب‌ها، نورپردازی منوریل، نورپردازی کابینت آشپزخانه، نورپردازی داخل کابینت، لوسترهای آشپزخانه و لوسترهای یکی برای نورهای نقطه‌ای استفاده کنید.

اگر آشپزخانه شما دارای پنجره ای با نور طبیعی مناسب می‌باشد، چیدمان آشپزخانه را به نحوی قرار دهید تا بتوانید در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید.

مدل نورپردازی سقف آشپزخانه

منبع اصلی نور آشپزخانه که کل فضا را به صورت یکنواخت روشن می‌کند و میتوان به عنوان نور عمومی از آن نام برد، لوستر آشپزخانه هست که در سقف جای میگیرد. برای نورپردازی سقف آشپزخانه از لوسترهای یکی استفاه نکنید. مورد دیگری که باید هنگام نصب لوستر آشپزخانه به آن توجه کنید، فاصله چراغ یا سطح کانتر می‌باشد. بهترین اندازه این فاصله حدود ۸۰ سانتی متر می‌باشد. اگر در میانه آشپزخانه خود، میز قرار داده‌اید، بهتر هست لوستر را درست بالای آن نصب کنید.

نورپردازی مخفی آشپزخانه

در کنار نور مرکزی آشپزخانه میتوانید از نورهای مخفی یا همان چراغ‌های ال ای دی استفاده کنید. این نورهای مخفی را میتوانید در سقف کاذب آشپزخانه خود جای دهید. اگر سقف آشپزخانه شما منحصر به فرد هست و دوست دارید جلوه سقف را نیز داشته باشید، چراغ‌های را به سمت پایین و بالا تنظیم کنید.

نورپردازی سقف با کناف

برای استفاده از نورپردازی سقف با کناف، باید هنگام بازسازی و یا ساخت به این نوع طراحی توجه کنید. در این مدل، در این مدل، در سقف قسمت‌هایی برای قرار گیری لامپ‌ها تعبیه میشود و نورها در سقف جای میگیرند. شما با کمک کناف میتوانید طرح‌هایی متنوع و ایده‌های جذاب خود را به واقعیت تبدیل کنید و دست شما برای طراحی با نور کاملا باز هست.

نورپردازی موردی در آشپزخانه

همان طور که گفتیم، تنها نور مرکزی از سقف برای آشپزخانه کافی نیست و میتوانیم با استفاده از نورپردازی موردی زیبایی آشپزخانه را بیشتر کنیم و فضای آن را برای کار کردن روشن‌تر و مناسبتر کنیم.

نورپردازی کابینت آشپزخانه

یکی از فضاهای مهم برای نورپردازی در آشپزخانه، کابینت‌ها می‌باشند. برای نورپردازی کابینت آشپزخانه میتوانید از نورهای مخفی در زیر و بالای کابینت استفاده کنید. منابع نوری که در زیر کابینت‌ها استفاده میکنید موجب می‌شود نور کافی برای کار کردن روی کانتر را داشته باشید و فضای آشپزخانه شما را نیز بزرگتر و شیکتر نمایش می‌دهد.

نورپردازی زیرین کابینت نیز، یکی از طرح‌های نورپردازی مدرن می‌باشد و در لبه پایینی جزیره یا اپن نصب می‌شود. همچنین اگر آشپزخانه کوچکی دارید و تنها یک دیوار دارای کابینت می‌باشد میتوانید از این نورپردازی نیز استفاده کنید.

نور داخل کابینت

برای روشن بودن و استفاده راحت‌تر از وسایلی که داخل کابینت قرار گرفته می‌توانید، فضای داخلی کابینت را نیز روشن کنید. به این صورت تمام وسایلی که داخل کابینت و کشو‌ها قرار داده‌اید را به راحتی میبینید. لامپ‌های داخل کابینت با باز شدن کابینت و کشو روشن و با بستن آن نیز خاموش میشوند و به این صورت هرگز خاموش کردن آنها را فراموش نمیکنید.

نورپردازی فضای کار

بخش‌های مختلف آشپزخانه که کار در آنها بیشتر هست و زمان بیشتری را در آنجا سپری میکنید باید روشنایی مناسبی داشته باشند. این بخش‌ها شامل گاز، سینک ظرفشویی و کانتر می‌باشد.

در بسیاری از موارد هود و گاز انتخابی دارای لامپ می‌باشند و فضا را روشن میکنند. اگر اینچنین نیست میتوانید با استفاده از لامپ و یا لامپ‌های دیوار کوب فضا را روشن کند.

نورپردازی اپن و جزیره

اپن و جزیره آشپزخانه یکی از فضاهای پرکاربرد آشپزخانه به حساب می‌آید و معمولا هم برای آماده کردن مواد غذایی و پخت و پز و هم صرف و دور هم نشینی‌ها از آن استفاده می‌شود. از این رو لازم است این فضا را با نورپردازی، بازی با نور و سایه و ایجاد عمق، مجزا کنیم. شما میتوانید با استفاده از لوسترهای فانتزی هم نور اپن و جزیره را تامین کنید و هم فضا را مجزا کنید. استفاده از لوسترهای آویز و پایین تاب بهترین گزینه برای نورپردازی جزیره می‌باشد.

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)