نحوه استفاده از توالت فرنگی

نحوه استفاده از توالت فرنگی

توالت فرنگی از گذشته در فرهنگ ایرانیان نبوده و به تدریج در گذر زمان از کشورهای غربی وارد شده است، به همین دلیل لازم است تا نکات لازم و نحوه استفاده از توالت فرنگی را بدانید. استفاده از توالت فرنگی در توالت‌های عمومی نیز یک معضل برای بسیاری از افراد است و از جمله دغدغه‌های اصلی افراد محسوب می‌شود. بنابراین اگر شما با طریقه استفاده از توالت فرنگی مشکل دارید و بنابر دلایل مختلف مجبور به استفاده از آن هستید، بهتر است نکات گفته شده در این مطلب را رعایت کنید و به شکل درست و اصولی از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید. با عمرانیاز همراه باشید.

بهترین نحوه استفاده از توالت فرنگی

افرادی که برای اولین بار بخواهند از توالت فرنگی استفاده کنند ممکن است درباره چگونگی استفاده از توالت فرنگی با مشکلات تعددی همراه شوند.

برای استفاده از توالت فرنگی به شکل درست مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا نشیمن توالت فرنگی را در جای خود قرار دهید؛ در بسیاری از مواقع نشیمن در محل خود قرار دارد. اما اگر درب توالت فرنگی بسته باشد باید آن را باز کنید و اگر نشیمن در بالا قرار داشته باشد باید آن را روی کاسه بیاورید.
  2. سپس محل نشستن را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید. در اماکن عمومی و یا اگر در مهمانی هستید می‌توانید از کاورهای مخصوص توالت فرنگی نیز استفاده کنید و یا با دستمال کاغذی سطح نشیمن را بپوشانید. لازم است بدانید اکثر کاورهای توالت فرنگی در آب حل نمی‌شوند بنابراین در صورت استفاده از آن‌ها بعد از اتمام کارتان حتماً کاور را برداشته و در سطل زباله بیندازید. مراقب باشید تا کاور داخل کاسه نیفتد.

    نکته: در برخی از اماکن عمومی دارای توالت فرنگی بر روی محل نشیمن یک روکش پلاستیکی یکبار مصرف قرار گرفته است که با زدن دکمه عویض می‌شود و شما می‌توانید از این امکان استفاده کنید.

    طرز استفاده از توالت فرنگی

    طریقه استفاده از توالت فرنگی

  3. سپس لباس خود را پایین داده و پشت به فلاش تانک روی نشیمن توالت بنشینید. مراقب باشید تا لباستان با سطح زمین بخصوص اگر آلوده باشد، تماس نداشته باشد.
  4. بعد از اتمام کار دکمه سیفون که در لبه بالا یا کناری توالت فرنگی قرار دارد را بزنید. برای تخلیه کامل بهتر است درب توالت را ببندید و سپس دکمه سیفون را بزنید.

    چگونه از توالت فرنگی استفاده کنیم

  5. در انتها قبل از بیرون رفتن از سرویس بهداشتی حتماً دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

آموزش نشستن روی توالت فرنگی

در هنگام نشستن روی توالت فرنگی برخی از افراد به توالت تکیه می‌دهند و برخی بدن خود را به جلو خم کرده و وزن خود را روی پا می‌اندازند. نحوه نشستن می‌تواند در راحتی عمل دفع تاثیر گذار باشد و این امر به صورت علمی نیز به اثبات رسیده است.

دانشمندان بسته به آناتومی بدن انسان توصیه می‌کنند در هنگام نشستن روی توالت فرنگی برای تخلیه بهتره روده لازم است زانوها کمی بالاتر از سطح لگن قرار بگیرند. این امر باعث می‌شود تا کانال مقعدی در حالت صاف قرار بگیرد و با کمترین فشار تخلیه انجام شود. این مدل نشستن بهترین نحوه استفاده از توالت فرنگی است.

به این منظور هنگام نشستن روی توالت فرنگی شما می‌توانید یک چهارپایه کوتاه یا هر جسم صاف و ثابت دیگری را زیر پای خود قرار دهید. در این حالت زانوها کمی بالاتر از گن قرار می‌گیرند همچنین لازم است کمی به جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی زانوها قرار دهید، بدن خود را شل کنید و انقباضی در بدن تان نداشته باشید. منقبض کردن بدن پیام استرس داشتن را به ذهن منتقل می‌کند و دفع کامل انجام نمی‌شود. بنابراین در راحتی کامل باشید و بدن خود را رها کنید.

سعی کنید ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. این مدل نشستن را اسکوات می‌نامند و کاملا مشابه حرکت ورزشی اسکوات است و یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از توالت فرنگی است. در این حالت بدن با پا زاویه حدودی ۳۰ تا ۴۰ درجه را دارد و مسیر روده کاملا باز شده است.

آموزش استفاده از توالت فرنگی تصویری

مشکلات نشستن با زاویه ۹۰ درجه

نشستن ۹۰ درجه یکی از رایج‌ترین نحوه استفاده از توالت فرنگی است و ممکن است برای برخی از افراد هیچگونه مشکلی به وجود نیاورد، اما افرادی که دچار یبوست، مشکلات گوارشی، عفونت ادراری، مشکلات زنانگی، هموروئید و دردهای موضعی هستند را با مشکل مواجه کرده و باعث افزایش مشکلات آنها می‌شود.

بهترین حالت نشستن با زاویه ۳۵ درجه است که نحوه نشستن آن را در بالا توضیح دادیم این روش فشار وارد شده به روده را کاهش داده و از مشکلات دیگر جلوگیری می‌کند.

توالت فرنگی نحوه استفاده

آیا زیاد نشستن در توالت فرنگی خطرناک است؟

افراد مدت زمان‌های متفاوتی را در توالت فرنگی می‌مانند. مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد و در برخی از موارد بعضی افراد بیش از نیم ساعت روی فرنگی می‌شیند. نشستن طولانی مدت روی توالت فرنگی فشار زیادی را به بدن وارد می‌کند و این موضوع می‌تواند آسیبی به بدن وارد کند. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به هموروئید اشاره کرد. بنابراین بهتر است مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی نشینید و اگر تخلیه روده‌تان به طور کامل انجام نشده می‌توانید بیرون بروید کمی آب بنوشید، راه بروید و دوباره روی توالت فرنگی بنشینید.

آموزش شستن خود در توالت فرنگی

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی باید به آن پرداخت مسئله طهارت گرفتن و شستن خود است. نحوه شستن در توالت فرنگی به سه صورت امکان‌پذیر است و بسته به شرایط امکانات می‌تواند از یکی از روش‌ها استفاده کنید.

استفاده از بیده یا خود شور

برخی از توالت‌های فرنگی دارای سیستم خودشور هستند. سیستم خود شور یا بیده خود انواع مختلفی دارد و هر مدل امکانات مخصوص به خود را دارا است. بیده در لبه توالت فرنگی قرار گرفته و عملیات پاشش آب برای شستشو را انجام می‌دهد. بنابراین در زمان نیاز به شستشو می‌توانید شیر بیده را باز کنید تا مراحل شستشو انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله بیده توالت فرنگی چیست؟ را مطالعه کنید.

نحوه شستن در توالت فرنگی

استفاده از شلنگ

استفاده از شلنگ ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش برای گرفتن طهارت است. شلنگ توالت در نزدیکی توالت فرنگی قرار گرفته و می‌توانید از آن برای طهارت گرفتن استفاده کنید.     

استفاده از دستمال کاغذی

دستمال‌های توالت یکی دیگر از مواردی است که می‌توانید برای گرفتن طهارت از آنها استفاده کنید. این روش در کشورهای اروپایی که توالت فرنگی‌های بدون بید و شلنگ دارند استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید از این روش در جاهایی که آب وجود ندارد استفاده کنید. البته می‌توان از دستمال‌های مرطوب نیز برای تمیز کردن خود استفاده کنید.

دستمال مرطوب با قابلیت از بین بردن باکتری‌ها به خوبی سطح پوست شما را تمیز می‌کند.

برای رفع بوی بد توالت فرنگی، مقاله آن را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در کنار آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی لازم است به این نکته بسیار مهم توجه کنید که در زمان استفاده از دستمال کاغذی، هیچ وقت دستمال را در توالت نندازید. دستمال‌های مرطوب و کاغذی در آب حل نمی‌شوند و باعث گرفتگی توالت فرنگی شده و گیر کردن آنها در توالت مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. بنابراین در صورت استفاده از آنها حتماً آن را در سطل زباله بیندازید .

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)