قوانین و اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل

قوانین و اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل

با ورود به هر فضایی اولین چیزی که به چشم می‌خورد، رنگ‌های موجود در آنجاست. رنگ‌های استفاده شده در یک فضا حال و هوای آن فضا را شکل میدهند. گاهی با ورود به یک فضا احساس آرامش می‌کنید و یا در جایی دیگر هیجان زیادی را تجربه می‌کنید. این احساسات تا حد زیادی تحت تاثیر رنگ‌های موجود در فضا هستند. به همین دلیل است که انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی مبحث بسیار مهمی است و روانشناسی رنگ نیز در کنار آن قرار میگیرد. برای انتخاب درست رنگ در دکوراسیون منزل خود، میتوانید از طراحان داخلی کمک بگیرید. همچنین اگر بخواهید خودتان مطابق با سلیقه و نظر خود منزلتان را دکور کنید، میتوانید اصول پایه و اولیه انتخاب رنگ دکوراسیون را مطالعه کنید و با کمی تجسم کردن و دقت بهترین رنگ را برای خانه خود انتخاب کنید. در اینجا چندی از اصول و مواردی که در این مسیر میتواند برای شما مفید باشد را آورده‌ایم.

آشنایی با چرخه رنگ

اولین قدم برای انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل، آشنایی با چرخه رنگ، پالت رنگ، رنگ‌های مکمل و اشباع و خلوص رنگ‌هاست. در چرخه رنگ شاهد دو گروه کلی رنگ‌ها،رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد، هستیم. رنگ‌های مکمل یا رنگ های متضاد نیز درست روبروی هم قرار گرفته‌اند.

انتخاب رنگ

هر کدام از رنگ‌ها دمای خاص خود را دارند و انرژی آنها با هم متفاوت است. برای انتخاب رنگ دیوار خانه و سایر وسایل، دیوار قسمت اصلی به حساب می‌آید، لازم است به شخصیت افراد خانواده و خواست آنها توجه کرد. برای این امر میتوانید با چند سوال در دامنه وسیع رنگ‌ها چند رنگ را بیرون بکشید.

سوالها:

  1. شما چه رنگی را دوست دارید؟
  2. هنگام قرار گرفتن در فضاهای مختلف، کدام یک بیشتر نظر شما را جلب میکند؟
  3. آیا می‌خواهید خصیصه‌ای در شما پررنگتر شود؟
  4. میخواهید چه احساسی در منزل خود داشته باشید؟ به دبنال چه حسی هستید؟

انرژی رنگ در دکوراسیون

همانطور که گفتیم رنگ‌ها هر کدام حسی متفاوت به همراه می‌آورند. بسته به آنکه میخواهید چه احساسی در خانه شما پررنگتر شود میتوانید از آن ترکیب رنگی استفاده کنید و یا با حدف رنگی خاص احساسی خاص را کمتر کنید. در زیر آنها را به طور خلاصه معرفی کرده‌ایم.

  • قرمز:انرژی زیاد، تعیین هدف و با اراده و مصمم به سمت آن حرکت کردن، شهرت. رنگ قرمز مانند محرکی شما را به حرکت در می‌آورد. از این رو برای اتاق ورزش یا فضایی که برای ورزش کردن در نظر گرفته‌اید، مناسب است.
  • نارنجی: شادی، نشاط، انرژی. رنگ نارنجی پر از نشاط و سرخوشی است. از این رنگ میتوانید برای سالن غذاخوری، نشیمن و دفتر کار استفاده کنید.
  • زرد: قدرت، سلامتی، خلاقیت، شکیبایی و دانایی. رنگ رزد علاوه بربالا بردن سطح انرژی، افراد را خوش برخورد و اجتماعی میکند. اگر قصد دارید، کنترل رفتار خودرا به دست بگیرید و اجتماعی تر باشید، این رنگ را انتخاب کنید.
  • سبز:سلامتی و طراوات، رشد، مراقبت کننده. رنگ سبز از دل طبیعت می‌آید، هم آرام بخش هست و هم پرانرژی و یک تعادل را با خود همراه می‌آورد.
  • آبی: منطقی و محتاط، آرامش بخش. افزایش آگاهی و هوشیاری، ایجاد حس امنیت و آرامش.
  • بنفش: الهام بخش معنویت، ماجراجویی، افزایش خلاقیت. از رنگ بنفش میتوانید برای اتاق بازی کودک استفاده کنید.
  • سفید و کرم: صلح، نظم و ترتیب، آرامش در کنار نظم. این رنگ در سبک مینیمال بسیار دیده می‌شود.
  • مشکی: محافظه کار، راز آلود.

همان طور که میبینید، انتخاب رنگ اهمیت بالایی دارد و تاثیر بسیاری بر حس فضا میگذارد. همچنین اینکه چه رنگی را در چه فضایی استفاده کنید نیز اهمیت دارد.

بودجه بندی رنگ در دکوراسیون

اگر تمام فضای خانه خود را به طور یکدست با یک رنگ بپوشانیم، فضا بعد از مدت زمان کوتاهی خسته کننده می‌شود. در دکوراسیون داخلی قوانینی برای استفاده از رنگ‌ها بیان شده است. استفاده از رنگ‌های مکمل و خنثی با نسبت‌های تعریف شده باعث می‌شود رنگ‌ها فضا را زنده و پویا کنند و انرژی خود را به فضا منتقل کنند، در کنار آن نیز زیبایی خانه را دوچندان میکنند. در الگوهای رنگی شما میتوانید از رنگ‌های خنثی مثل سفید و طوسی استفاده کنید و رنگ اول را در کنار رنگ دوم به عنوان رنگ اصلی در نظر بگیرید.

الگوی مکمل

الگوی مکمل ساده‌ترین الگوی رنگی است. در این حالت شما بعد از انتخاب رنگ اصلی، رنگ مکمل آن را نیز در نظر میگیرید و از آن رنگ به عنوان رنگ تاکیدی استفاده میکنید. شما میتوانید المان‌های کوچک و سطح‌های کوچک را به رنگ تاکیدی خود درآورید. در این حالت از رنگ خنثی هم در فضا استفاده می‌شود تا خستگی و یکدست بودن را از بین ببرد. در این الگوی رنگی، ۶۰ درصد فضا را رنگ اصلی و ۴۰ درصد دیگر را رنگ خنثی و تاکیدی میپوشاند. در دل این الگوی رنگی، قوانین ریز و بیشتری هم وجود دارد که میتواند کار را حرفه‌ای تر کند.

قانون ۱۰ ۳۰ ۶۰

این قانون از دل قانون الگوی مکمل بیرون آمده است. در این الگو ۶۰ درصد فضا را رنگ اصلی، ۱۰ درصد را رنگ تاکیدی و ۳۰ درصد را رنگ دوم میپوشاند. رنگ اول دیوارها را میپوشاند و رنگ تاکیدی و دوم مبلمان و وسایل را شامل می‌شود.

پالت رنگی

پالت رنگی به مجموعه‌ای از رنگ‌ها گفته می‌شود که با هم همخوانی خوبی دارند که میتواند شامل رنگ‌های کنار و مکمل باشد. پالت رنگی بصورت گسترده و مشخص شده وجود دارد و میتوانید از آنها برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. رنگ اصلی انتخابی شما رنگ دیوارها است و رنگ‌های دیگر در دیوارهای کوچک، مبلمان، کف، وسایل و تابلو‌ها استفاده میشوند.

نور طبیعی خانه

در دکوراسیون داخلی، نور طبیعی یکی از المان‌های اصلی محسوب می‌شود. هنگام انتخاب رنگ هرگز نور طبیعی را فراموش نکنید. اگر نور طبیعی کافی و زیادی وارد خانه شما می‌شود از رنگ‌های گرم و تند استفاده کنید. نور آفتاب تندی رنگ را کم میکند. در خانه‌های کم نور از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا تاریک و دلگیر نشود.

رنگ دکوراسیون

وقتی صحبت از رنگ در دکوراسیون می‌شود، تنها رنگ دیوارها دارای اهمیت نیست، بلکه رنگ وسایل، مبلمان، فر، تابلو و وسایل تزیینی نیز باید در هماهنگی کامل باشد. شما میتوانید برای وسایل از رنگهای خنثی، مکمل و تاکیدی استفاده کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)