همه چیز درباره دیوار سبز سرویس بهداشتی

همه چیز درباره دیوار سبز سرویس بهداشتی

یکی از جدیدترین تکنیک‌های فضا سازی محوطه‌های داخلی، استفاده از دیوار سبز یا گرین وال است. دیوار سبز یا دیوار زنده به دیواری گفته می‌شود که توسط پوشش گیاهی طبیعی پوشانده شده است. این دیوار بسیار با شکوه است و احساس فوق‌العاده‌ای را در مخاطب ایجاد می‌کند. در دکوراسیون معاصر برخی از افراد تمایل دارند که از این دیوار در طراحی سرویس بهداشتی و حمام خود استفاده کنند.

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز یا دیوار زنده به دیواری گفته می‌شود که تمام یا بخش بیشتر آن با پوشش گیاهی طبیعی پوشانده شده باشد. همچنین لازم است شرایط برای رشد گیاه فراهم شود و گیاه در این باغ کوچک عمودی رشد کند. از این نوع دیوار در باغ‌ها، پشت بام‌ها، پارک‌ها، کافه‌ها، سرویس بهداشتی و مکان‌های دیگر استفاده می‌شود. این دیوار به افزایش طراوت و شادابی محیط کمک می‌کند.

اجرای دیوار سبز

برای اجرای دیوار زنده لازم است به بسیاری از موارد توجه کرد و از جمله آنها به سیستم آبیاری و تامین خاک جهت بقاء گیاه می‌توان اشاره کرد. انتخاب گیاه، نوع چیدمان و نوع نگه‌داری از گیاه‌ها نیز توسط فرد اجرا کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدای ایجاد امکان کاشت عمودی گیاهان از این دیوار بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شد و امروزه نیز شاهد استفاده از آن در فضاهای بیرونی ساختمان هستیم. اما در دهه اخیر از این دیوار در فضاهای داخلی نیز استفاده می‌شود.

دیوار سبز در سرویس بهداشتی و حمام

اگر کسی به شما بگوید آیا قصد استفاده از دیوار سبز  سرویس بهداشتی و حمام خود را دارید یا نه، ممکن است در ابتدا به فکر استفاده از رنگ سبز بیوفتید. اما منظور دیوار رابه رنگ سبز درآوردن نیست، بلکه منظور از دیوار سبز دیواری با گیاهان زنده و طبیعی است. در واقع شما می‌توانید با کاشت عمودی گیاهان دیواری زنده ایجاد کنید.

دیوار زنده محبوبیت بسیار زیادی دارد و از نظر زیبایی شناختی نیز می‌توان آن را بسیار زیبا معرفی کرد. از طرفی دیگر شما در طبیعت قرار می‌گیرید و احساس آرامش بسیاری را تجربه می‌کنید. همچنین این دیوار می‌تواند به تصفیه هوا هم کمک کند و هوایی تمیز را در اختیار شما قرار دهد. از آنجایی رطوبت در حمام بالا است، شرایط رشد برای گیاه‌ هم فراهم است و گیاه به شرط نگه‌داری مناسب همواره شاداب در محیط قرار می‌گیرد.

تصور کنید پا در یک حمام لوکس و روشن گذاشته‌اید و این حمام دارای کف چوبی، دیوارهایی روشن و یک دیوار سبز است. چه احساسی دارید؟ آیا لذت و آرامشی بیشتر از این را می‌توانید در حمام تصور کنید؟ استفاده از این حمام می‌تواند تمام استرس‌های شما را از بین ببرد.

شرایط اجرای دیوار سبز در حمام

استفاده از گیاهان در دیوار پیچیده گیاهی عمودی در فضاهایی امکان پذیر است که شرایط رشد گیاه وجود داشته‌ باشد. گیاه نیاز به نور مناسب دارد. اگر حمام شما دارای پنجره است، نور لازم برای گیاهان فراهم شده است. بهتر است دیواری که نور کافی را دریافت می‌کند را به دیوار سبز تبدیل کنید. البته قرار دادن دیوار زنده پشت وان یا جکوزی بهترین جای ممکن است. اما اگر شرایط در آن فضا فراهم نیست می‌توانید آن را در کنار آینه و روشویی هم قرار دهید.

اگر نور طبیعی کمی دارید یا اصلا دستر‌رسی به نور طبیعی در سرویس بهداشتی ندارید، می‌توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. البته ایده‌آل‌ترین حمام برای ایجاد دیوار سبز، حمام‌هایی هستند که دارای سقف بلند و پنجره هستند. اگر حمام شما سقف بلند و پنجره دارد حتما به فکر ایجاد دیوار سبز حمام باشید و از این لذت بی‌بهره نمانید.

حمامی با دیوار زنده باید طراحی داخلی مناسبی هم داشته باشد. در این حمام بهتر است دیگر دیوارها را سفید در نظر بگیرید و یک طراحی مدرن و ساده برای سرویس بهداشتی در نظر بگیرید.

قیمت اجرای دیوار سبز سرویس بهداشتی

همان طور که گفته شد امکان اجرای دیوار سبز سرویس بهداشتی برای تمامی خانه‌ها ممکن نیست و نیاز به فضایی بزرگ، با ارتفاع سقف زیاد و دارای پنجره است. باید به این نکته توجه کنید که اجرای این دیوار بسیار هزینه بر است و یک حمام لوکس و گران قیمت را ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر برای نگهداری این دیوار نیاز به پرداخت هزینه نگهداری و تعمیرات است. بنابراین شما فقط یکبار هزینه نمی‌کنید بلکه نیاز است هر چند وقت یکبار برای تعمیر و نگهداری آن هزینه کنید. البته راه‌های نصب دیوار سبز سرویس بهداشتی ارزان قیمت‌تری هم وجود دارد و در ادامه به چندی از آنها اشاره می‌کنیم.

استفاده از پنل‌های گیاهی

در حال حاظر پنل‌های گیاهی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید این پنل‌ها را تهیه کنید و با کمک تفنگ منگنه‌ای آنها را به دیوار بچسبانید. گیاهانی را انتخاب کنیدکه با شرایط فضای شما هماهنگ هستند.

استفاده از گیاهان مصنوعی

هرچند که در تعریف دیوار سبز به این نکته اشاره شد که به دیواری گفته می‌شود که از گیاهان زنده و طبیعی پوشانده شده است. اما اگر قصد اجرای دیوار سبز سرویس بهداشتی ارزان قیمتی را دارید می‌توانید به سراغ گیاهان مصنوعی بروید. این نوع گیاهان نیازی به خاک، آب و نور ندارند و از طرفی نگهداری از آنها بسیار آسان است.

استفاده از باکس پنل گیاهی دور آینه

شما می‌توانید یک پانل جعبه‌ای کوچک برای دور آينه و روشویی تهیه کنید. از آنجایی که به جعبه‌ای با اندازه کوچک نیاز دارید، هزینه شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین به دلیل قرار گرفتن دور آینه زیبایی آن بسیار بیشتر از قبل به چشم می‌آید. همچنین می‌توانید دیوار پشتی آینه را به رنگ سبز دربیاورید تا این شباهت رنگی زیبایی بیشتری را ایجاد کند و گویی دیوار با چمنی سبز و کوتاه پوشانده شده است.

جمع بندی

دیوار سبز یکی از جدیدترین و زیباترین تکنیک‌های فضاسازی داخلی و بیرونی است. ایجاد چنین دیواری در سرویس بهداشتی و حمام گران تمام می‌شود و البته برای حمام‌هایی بزرگ و دارای پنجره مناسب است. در بالا راه‌هایی برای کم‌شدن هزینه ایجاد چنین دیواری بیان شد و شما می‌توانید از این راه‌کارها نیز استفاده کنید.

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)