افزایش طول عمر روشویی با استفاده از مواد شوینده مناسب
02 | 8 | 1403
نیلوفر علیزاده

افزایش طول عمر روشویی با استفاده از مواد شوینده مناسب

برای داشتن یک فضایی زیبا، تمیز و مرتب، علاوه بر انتخاب وسایل مناسب، باید به خوبی از آنها نگهداری کرد. در بین تمامی قسمت های خانه، نحوه نگهداری درست در سرویس بهداشتی اولویت بیشتری دارد. برای افزایش طول عمر روشویی، استفاده از مواد شوینده مناسب و رعایت نکات نگهداری صحیح امری بسیار مهم است. شما روشویی خود را با چه شوینده‌ای تمیز می‌کنید؟ آیا شوینده مناسب را انتخاب کرده‌اید؟ در ادامه مقاله افزایش طول عمر روشویی با استفاده از مواد شوینده مناسب با عمرانیاز همراه باشید.

شناخت جنس روشویی برای انتخاب شوینده مناسب

برای آنکه بتوانید شوینده مناسب برای روشویی خود را پیدا کنید، در ابتدا باید جنس روشویی خود را بشناسید. روشویی‌ها از مواد مختلفی مانند سرامیک، سنگ مصنوعی، استیل و شیشه ساخته می‌شوند که هرکدام نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند و بهترین شوینده برای هر جنس روشویی متفاوت است.

به عنوان مثال برای روشویی استیل نباید از مواد خورنده و وسایل زبر استفاده کرد، زیرا این مواد می‌توانند باعث ایجاد خط و خش روی سطح استیل شوند. از طرف دیگر برای تمیز کردن سطوح روشویی شیشه‌ای می‌توان از شوینده‌های متفاوتی استفاده کرد.

بهترین راه برای شناخت جنس و شوینده مناسب روشویی تان، مطالعه برگه راهنما روشویی می‌باشد. همچنین می‌توانید این مطلب را تا انتها بخوانید و شوینده مناسب روشویی خود را پیدا کنید.

انواع مواد شوینده مناسب براش روشویی

همان طور که گفته شد، شوینده‌هایی که برای تمیز کردن روشویی استفاده می‌شوند باید متناسب با جنس آن باشند. شوینده‌های قوی و اسیدی ممکن است به سطح روشویی آسیب زده و در بلندمدت باعث خراشیدگی یا فرسایش سطح آن شوند. بنابراین به دلیل تمیزی بیشتر یا افزایش سرعت تمیزکردن روشویی، به سراغ شوینده‌های اسیدی نروید. استفاده از شوینده‌های ملایم با PH متعادل برای تمیز کردن سطوح سرامیکی و سنگی بهترین انتخاب است.

امروز شوینده‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد که برخی از آنها اسیدی و برخی غیر اسیدی هستند. انتخاب شوینده‌های غیر اسیدی به دلیل عدم خورندگی سطح روشویی باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود. همچنین شما می‌توانید به جای شوینده‌های کارخانه‌ای از شوینده‌های خانگی با قدرت تمیزکنندگی بالا و بدون احتمال آسیب رساندن به روشویی استفاده کنید.

سرکه شوینده مناسب روشویی

یکی از مواد طبیعی که خاصیت تمیز کنندگی دارد و می‌توان به عنوان یک شوینده از آن استفاده کرد، سرکه است. سرکه یک ماده خوراکی اسیدی است که دارای pH ملایمی می‌باشد. شما می‌توانید سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و از آن برای تمیز کردن لکه‌های آب به جا مانده روی روشویی و شیرآلات استفاده نمایید.

افزایش طول عمر روشویی با استفاده از مواد شوینده مناسب

استفاده از آب و صابون

آب و صابون یکی دیگر از شوینده‌های خانگی و فوق العاده برای روشویی است. برای شستشوی روشویی با آب و صابون شما می‌توانید یک محلول درست کنید یا صابون مایع را مستقیماً بر روی سطح بریزید. سپس با کمک یک اسفنج نرم سطح روشویی را بشورید.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز یک شوینده مناسب برای روشویی است که می‌تواند لکه‌های سطح روشویی را از بین ببرد. جوش شیرین با لیمو ترش یا سرکه فعال می‌شود؛ به‌این‌منظور جوش شیرین را روی سطح روشویی پاشیده و سپس سرکه را روی آن اسپری کنید. همچنین می‌توانید یک نصف لیمو ترش را روی سطح مالش دهید.

افزایش طول عمر روشویی با استفاده از جوش شیرین

اما نکته مهم این است که کدام یک از این شوینده‌ها برای کدام جنس روشویی مناسب می‌باشد؟

بهترین شوینده روشویی سرامیکی

روشویی سرامیکی یکی از رایج‌ترین جنس روشویی می‌باشد که به صورت روشویی پایه دار، روشویی کابینتی و روشویی نیم پایه استفاده می‌شود. روشویی‌های سرامیکی دارای یک لعاب هستند و در صورت استفاده از شوینده‌های اسیدی، لعاب آنها از بین می‌رود و به مرور زمان سطح آنها زرد می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن روشویی سرامیکی به هیچ عنوان سراغ شوینده‌های اسیدی نروید.

ترکیب آب گرم و صابون

بهترین انتخاب شوینده برای روشویی سرامیکی، آب و صابون است؛ برای این کار:

  • شما می‌توانید صابون جامد را در آب گرم رنده کنید و یا از صابون مایع استفاده نمایید.
  • ابتدا سطح روشویی را با آب مرطوب کنید.
  • مقداری آب و صابون را با هم مخلوط کرده و روی سطح بریزید.
  • با کمک یک اسفنج نرم سطح روشویی را مالش دهید.
  • روشویی را آبکشی کنید.
  • اگر لکه به جا مانده، با استفاده از جوش شیرین و لیمو ترش آن را از بین ببرید.

برای لکه‌گیری جوش شیرین را روی لکه ریخته و با یک نصف لیمو ترش روی آن را مالش دهید. در نهایت مجدد آبکشی کرده و سطح روشویی را با یک دستمال پارچه‌ای کاملاً خشک کنید.

افزایش عمر روشویی با مواد شوینده مناسب

نوشابه را فراموش نکنید!

نوشابه یک ماده غذایی مضر است و پیشنهاد می‌شود مصرف آن را به حداقل برسانید؛ اما نوشابه می‌تواند یک شوینده فوق العاده برای روشویی شما باشد. نوشابه یک شوینده مناسب برای روشویی چینی و سرامیکی است.

برای استفاده از نوشابه:

  • درپوش روشویی را بگذارید.
  • یک نوشابه ترجیحا نوشابه مشکی را در روشویی خالی کنید.
  • به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  • درپوش را برداشته تا نوشابه وارد فاضلاب شود.
  • سپس سطح روشویی را آبکشی کنید.

بهترین شوینده برای روشویی شیشه‌ای

جنس شیشه نسبت به دیگر جنس‌های روشویی مقاومت بالاتری به مواد شوینده دارد اما نقطه ضعف آن احتمال شکستن می‌باشد. بنابراین در زمان شستشو باید توجه داشته باشید تا فشار اضافه به روشویی وارد نشود.

شستشوی دو مرحله‌ای

برای شستن روشوی شیشه‌ای، بهترین کار شستشوی دو مرحله‌ای است:

  • مرحله اول مرحله ای است که باید با کمک یک ابر یا اسکاج و کمی مایع ظرفشویی یا صابون مایع، سطح روشویی را بشورید. سپس با آب گرم آبکشی کنید.
  • مرحله دوم مرحله لکه‌گیری است. درپوش روشویی را بگذارید یا دریچه سیفون آن را ببندید و روی روشویی سرکه بریزید. سعی کنید تمام بخش‌های روشویی را با سرکه پوشش دهید. به منظور می‌توانید با ابر سرکه را بر روی تمام سطح پخش کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده، روشویی را آبکشی کنید. سپس با یک دستمال پارچه‌ای تمام سطح روشویی را خشک نمایید.

مواد شوینده مناسب برای انواع روشویی

استفاده از اسپری تمیز کننده و چند منظوره

برای تمیز کردن روشویی شیشه‌ای می‌توانید بعد از شستن اولیه روشویی، از اسپری‌های چند منظوره یا اسپری شیشه پاک کن هم استفاده کنید تا تمامی لکه‌ها از بین برود.

بهترین شوینده برای تمیز کردن روشویی سنگی

روشویی سنگی از جمله روشویی های مدرن است و نگهداری درست از آن می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد. در هنگام تمیز کردن روشویی سنگی به هیچ وجه از شوینده‌های اسیدی استفاده نکنید. شوینده‌های اسیدی سطح روشویی سنگی را خورده و باعث خرابی زود هنگام آن می‌شوند.

آب و صابون

برای تمیز کردن روشویی سنگی از آب و صابون به همراه یک اسکاج یا برس نرم استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از شوینده‌های مخصوص روشویی سنگی استفاده نمایید.

بهترین مواد شوینده برای تمیز کردن انواع روشویی

نکات مهم برای افزایش عمر مفید روشویی

برای آنکه سال‌ها بتوانید یک روشویی سالم تمیز و شیک داشته باشید، باید از مواد و شوینده‌های مناسب آن استفاده کنید. همچنین رعایت برخی نکات حائز اهمیت است که در ادامه به آن اشاره شده است.

اجتناب از استفاده از وسایل تمیزکننده خشن و اسیدی

وسایل تمیزکننده‌ای که دارای سطوح زبر مانند سیم‌های ظرفشویی یا اسکاج‌های سخت هستند، می‌توانند به سطح روشویی آسیب بزنند. برای تمیز کردن روشویی، بهتر است از دستمال‌های نرم یا اسفنج‌های لطیف استفاده کنید تا خط و خش روی سطح ایجاد نشود.

سطح روشویی را خشک کنید!

بعد از هر بار استفاده، بهتر است سطح روشویی خشک شود. این امر درباره روشویی‌های شیشه‌ای مهم‌تر است. باقی‌ماندن آب روی سطح روشویی می‌تواند باعث تجمع رسوبات و لکه‌های آب میشود و در نهایت روشویی کثیف دیده می‌شود.

نکات مهم برای افزایش عمر مفید روشویی با مواد شوینده مناسب

نظافت منظم

در کنار استفاده از شوینده مناسب برای افزایش عمر روشویی، تمیز کردن منظم روشویی هم تاثیر زیادی دارد و موجب می‌شود در طولانی مدت یک روشویی تمیز و شیک مانند روز اول داشته باشید. نظافت روزانه از انباشته شدن لکه‌ها و جرم جلوگیری می‌کند. بهتر است حداقل یک بار در هفته روشویی را با استفاده از مواد شوینده مناسب تمیز کنید. همچنین هر شب روشویی را با دستمال مرطوب تمیز و در نهایت خشک کنید تا لکه آب باقی نماند.

شاید برای تان مفید باشد:

کلام آخر

همان طور که در بالا گفته شد، امکان افزایش طول عمر روشویی با استفاده از مواد شوینده مناسب وجود دارد و شما می‌توانید با انتخاب شوینده‌های ساده، خانگی و با قدرت تمیز کنندگی بالا، عمر روشویی خود را افزایش دهید. انتخاب مواد شوینده اسیدی آخرین انتخاب است و تا آنجایی که امکان دارد سراغ آنها نروید. مواد طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین، لیمو ترش، نوشابه و آب و صابون بهترین انتخاب‌ها هستند. تمیزکردن روزانه و مرتب هم باعث می‌شود روشویی شما همیشه تمیز بماند و لکه‌ها روی آن خشک و محکم نشوند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)