طرز کار سیفون توالت فرنگی چگونه است؟

طرز کار سیفون توالت فرنگی چگونه است؟

توالت فرنگی یکی از محصولات پرکاربردی است که همه ما هرروز بارها از آن استفاده می‌کنیم. اما آیا تا به حال به طرز کار آن و طرز کار سیفون توالت فرنگی دقت کرده‌اید؟ ما فقط شاهد خارج شدن حجم زیادی از آب و هدایت آن به سمت لوله خروجی فاضلاب هستیم، اما این فرایند پیچیدگی بیشتری دارد و در اینجا با هم انواع مختلف سیفون و مکانیزم سیفون توالت فرنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با نحوه کار سیفون توالت فرنگی آشنا شویم.

نحوه کار سیفون توالت فرنگی

سیفون توالت فرنگی (پیشنهاد می کنیم مقاله انواع سیفون توالت فرنگی را مطالعه کنید!)، مهمترین بخش توالت است و آنچه باید را به فاضلاب که در زیر توالت قرار دارد، انتقال می‌دهد. وظیفه اصلی دیگر آن ایجاد مانعی برای جلوگیری از ورود بوی بد و گازهای فاضلاب به فضای توالت و تخلیه مواد دفعی است و طرز کار سیفون توالت فرنگی نیز با همین هدف طراحی شده است.

اصل کار سیفون توالت به این صورت است که با آب موجود در توالت، یک مانع آبی را ایجاد می‌کند تا بوی نامطبوع و گازهای فاضلاب به بیرون منتشر نشود. همچنین همراه با جریان آب مواد دفعی را به فاضلاب هدایت می‌کند.

مکانیزم سیفون توالت فرنگی

اجزای سیفون توالت فرنگی

برای آنکه بدانید سیفون توالت فرنگی چگونه کار می‌کند، لازم است با اجزای آن آشنا شوید. سیفون توالت فرنگی، از چند جزء تشکیل شده است که هر کدام وظایف مختلفی را بر عهده دارند. این اجزا با هم در هماهنگی کامل هستند و همراه با هم و در کنار هم کار می‌کنند و در نهایت موجب می‌شود که در طرز کار سیفون توالت فرنگی مشکلی ایجاد نشود.

سیفون از چند بخش تشکیل شده است که عبارت است از:

  • مخزن
  • شناور
  • دریچه خروجی آب
  • دریچه ورودی آب
  • دکمه فلاش
  • اهرم تخلیه
  • فلوتر

روش کار سیفون توالت فرنگی

مخزن و نحوه کار آن

سیفون توالت فرنگی دارای یک مخزن است که بسته به مدل توالت فرنگی در روی آن یا در داخل دیوار قرار می‌گیرد. این مخزن به یک شیر آب متصل است و حجم مشخصی از آب را در داخل خود نگه می‌دارد. با فشار دادن دکمه فلاش دریچه خروجی آب مخزن باز شده و حجم مشخصی از آب با فشار خارج می‌شود.

طراحی سیفون توالت فرنگی به شکلی است که این آب پرفشار به سمت لوله فاضلاب یا همان دهانه خروجی حرکت می‌کند. حرکت آب با سرعت و فشار زیاد باعث می‌شود مواد دفعی نیز با آن همراه شوند و به سمت لوله فاضلاب حرکت کنند. سپس مخزن سیفون مجدد پر می‌شود و برای بار دوم آماده می‌شود. به این منظور قطعه‌ای به نام شناور در مخزن سیفون تعبیه شده است تا میزان ورود و خروج آن را کنترل کند.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقالات جرم گیری سیفون توالت فرنگی و همچنین علت قطع نشدن آب سیفون توالت فرنگی را مطالعه کنید.

شناور یا فلوتر چیست و چگونه کار می کند؟

شناور، یک قطعه حیاتی در سیفون توالت فرنگی است که وظیفه اندازه‌گیری میزان آب در مخزن و وظیفه بستن و باز کردن دریچه آب را بر عهده دارد. فلوتر یا شناور طراحی شده تا در صورت لزوم، به‌طور اتوماتیک فرایند پر کردن مجدد آب در مخزن را آغاز کند.

بعد از خالی شدن جریان آب از دریچه خروجی، آب تا حد معینی پایین می‌آید و شناور نیز با آن به پایین می‌آيد. سپس آب مخزن خالی می‌شود و سیستم به دستورات مناسبی برای پر کردن دوباره مخزن آب نیاز دارد. بنابراین دریچه ورودی آب باز می‌شود؛ آب وارد مخزن شده و شناور که مانند توپ کوچکی است همراه با سطح آب بالا می‌آید. با بالا آمدن شناور دریچه ورودی آب بسته می‌شود و جریان ورودی آب قطع می‌گردد. بنابراین آنچه می‌تواند میزان ورود آب به مخزن را کنترل کند شناور یا فلوتر است.

اگر شناور به درستی جریان آب را قطع نکند، آب بیش از حد وارد مخزن شده و موجب سرریز شدن آن و هدر رفت آب می‌شود. شناور یا فلوتر یک قطعه کوچک، ارزان قیمت و اقتصادی است اما کارکرد حیاتی دارد و در صورت عدم کار کردن درست مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.

اگر صدای سیفون شما را اذیت می کند، پیشنهاد می کنیم مقاله علت صدا دادن سیفون توالت فرنگی را مطالعه کنید.

نحوه کار سیفون توالت فرنگی

دریچه ورودی و خروجی آب

دریچه ورودی و خروجی آب از دیگر اجزای اصلی سیفون توالت فرنگی است که نقش بسیار حیاتی در عملکرد آن دارد. وقتی شما دکمه یا فلاش سیفون توالت را فشار می‌دهید، آب از مخزن خارج شده و به سمت لوله خروجی می‌رود. این دریچه‌ها معمولاً به‌طور اتوماتیک با استفاده از فشار آب باز و بسته می‌شوند تا به طور دقیق میزان آب مورد نیاز برای شستشو فراهم شود.

دریاچه خروجی آب با فشار دادن دسته یا اهرم سیفون باز می‌شود در واقع اهرم سیفون با یک زنجیر به دریچه خروج آب متصل است و براساس فشار دادن آن دریچه برداشته می‌شود و آب با فشار خارج می‌شود. بعد از آن دریچه ورودی آب به صورت اتوماتیک باز شده و آب وارد می‌شود تا به حد لازم برسد. قطعه‌ای به نام شناور در مخزن وجود دارد که میزان ورود آب را کنترل می‌کند. شناور روی سطح آب بالا می‌آید و بعد از رسیدن به حد لازم دریچه ورودی آب را می‌بندد.

طرز کار سیفون توالت فرنگی

چه عواملی بر سیفون توالت فرنگی اثر گذار است؟

فرایند کلی سیفون کردن توالت فرنگی به دو عامل فشار آب و نیروی گرانش متکی است. در واقع آب با فشار و سرعت بالا خارج شده و براثر نیروی گرانش به سمت پایین حرکت می‌کند. جالب است بدانید که فقط خارج شدن آب نیست که موجب تمیزی توالت فرنگی می‌شود، بلکه مسیر هدایت آب و فرم کاسه توالت نیز بر فرایند سیفون کردن اثرگذار است.

تعداد مجراهایی که آب از آن به سمت کاسه هدایت می‌شود، شکل کاسه و شدت فشار از جمله موارد تاثیرگذار بر فرایند سیفون کردن و طرز کار سیفون توالت فرنگی می‌باشد. سیفون توالت فرنگی در ۴ حالت مختلف از جمله واش دان، توربوجت، واترجت و گردابی تقسیم می‌شود. این مدل‌ها در شکل هدایت آب به لوله فاضلاب با هم متفاوت هستند و در مقاله جداگانه‌ای با آن پرداخته شده است.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)