نورپردازی خانه کوچک شما را زیبا و بزرگتر نشان می‌دهد

نورپردازی خانه کوچک شما را زیبا و بزرگتر نشان می‌دهد

طراحی و دکوراسیون و نورپردازی خانه‌های کوچک همیشه یک چالش به حساب می‌آید و از طرفی نباید از آنها غافل شد. نورپردازی نقش بسیار مهمی در دکوراسیون خانه دارد و با کمک نورپردازی درست میتوان فضا را دلبازتر و بزرگتر نشان داد. نورپردازی مناسب در خانه‌های نقلی اهمیت بالایی دارد، زیرا به موجب آن تمام فضا به دلبازی دیده می‌شود و خانه بزرگتر، مدرن و لوکس به چشم می‌آید و حال و هوای خانه را دلنشین میکند.

نورپردازی خانه

وقتی صحبت از نورپردازی خانه می‌شود، ذهن بسیاری از ما به سراغ چراغ ها و لامپ‌ها می‌رود. هرچند استفاده از نور مصنوعی اهمیت بالایی دارد، اما در نحوه چیدمان منزل و نورپردازی نباید از نور طبیعی غافل شد. با شناخت منبع نوری خود و استفاده درست از بازتاب آن در کنار چیدمان درست خانه‌ای زیباتر خواهید داشت. نورپردازی خانه علاوه بر زیبا و لوکس نشان دادن خانه، فضا ها را نیز از هم جدا میکند. نورپردازی هر فضا باید متناسب با آن باشد ونمیتوان از یک نور پردازی برای پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده کرد.

استفاده از نور طبیعی

نور طبیعی زیبایی و دلبازی فوق‌العاده‌ای به فضا میدهد و هرگز نباید از آن غافل شد. از طرفی دیگر انرژی مثبت نور خورشید، فضا را دلنشین و گرم میکند و میتواند انرژی منفی را نیز از بین ببرد. شما می‌توانید از نور طبیعی صبح تا بعد از ظهر استفاده کنید، هرچه نور بیشتر و سایه‌ها کمتر باشد، فضای اتاق کوچک شما بزرگتر به چشم میآید. اگر میتوانید در خانه نقلی خود از پنجره‌های بزرگ و وسیع استفاده کنید و نهایت استفاده را از نور آفتاب ببرید.

برای استفاده بهتر از نور طبیعی، از پرده‌های نازک استفاده کنید و یا آن را در طول روز کنار بزنید. همچنین وسایل خانه را به نحوی بچینید که فضای جلوی پنجره بسته نشود و نور خورشید بتواند فضای بیشتری را روشن کند و پشت وسیله اسیر نشود.

استفاده از نور مصنوعی

نور طبیعی اهمیت بالایی دارد اما نمیتواند تمام خانه را به خوبی روشن کند و برای نورپردازی خانه نیاز هست از نور مصنوعی نیز بهره گرفت.

انتخاب رنگ نور در نورپردازی خانه

استفاده از رنگ نور گرم فضا را دلنشین و صمیمی میکند اما در عین حال فضا را کوچکتر نشان میدهد. در نورپردازی خانه کوچک انتخاب نورهای سرد و روشن انتخاب بهتری است. هرچه فضای شما روشنتر باشد، بزرگتر دیده می‌شود. البته انتخاب رنگ نور تحت تاثیر فضا و سبک دکوراسیون نیز می‌باشد.

نورپردازی بر اساس سبک دکوراسیون خانه

همان طور که گفتیم سیک دکوراسیون خانه، عامل اصلی و تاثیرگذاری در نوع نورپردازی خانه می‌باشد. هرچند که ما به شما پیشنهاد میکنیم خانه کوچک و نقلی خود را بیش از حد شلوغ نکنید و تا آنجایی که ممکن است فضای خانه را آزاد بگذارید و از وسایل کمتری استفاده کنید تا فضای شما باز و بزرگتر و لوکس به چشم آید. در ادامه نگاهی مختصر به نوع نورپردازی هر سبک دکوراسیون میاندازیم.

نورپردازی دکوراسیون مینیمال

اگر دکوراسیون خانه شما در سبک مینیمال می‌باشد، لازم است از نورهایی به رنگ سفید استفاده کنید. همچنین انتخاب نورهای مخفی و هالوژن نیز انتخابی مناسب می‌باشد.

نورپردازی دکوراسیون کلاسیک

اگر دکوراسیون خانه شما سنتی و کلاسیک هست، استفاده از لوسترهای کلاسیک در کنار نور زرد رنگ برای فضای شما مناسب می‌باشد. از آنجایی که نور زرد فضا را کوچکتر نشان میدهد میتوانید آن را با نور سفید ترکیب کنید.

نورپردازی دکوراسیون مدرن

اگر خانه شما با دکوراسیون مدرن طراحی شده از لوسترهای مدرن و چراغ‌های ریلی در کنار هم استفاده کنید. تو رفتگیهای سقف و دیوار فضایی مناسب برای استفاده از نورهای مخفی و هالوژن می‌باشد.

نورپردازی خانه کوچک بر اساس فضا

نورپردازی فضاهای خانه را از هم جدا میکند و به واسطه آن میتوان مرزهایی برای فضاهای مختلف تعریف کرد. همچنین نورپردازی هر قسمت از خانه با قسمت دیگر متفاوت هست و نباید از یک مدل نور پردازی در کل خانه استفاده کرد.

نورپردازی اتاق نشیمن و پذیرایی

در خانه کوچک و نقلی نورپردازی اتاق نشیمن و پذیرایی اهمیت بالایی دارد، زیرا این فضا، فضای اصلی خانه به حساب می‌آید. اتاق نشیمن و پذیرایی باید روشن و دلباز باشد و در این فضا از نور کم استفاده نکنید. فضای اصلی نشیمن را روشن کنید و برای این کار از یک چراغ آویز بزرگ استفاده نکیند. زیرا استفاده از یک چراغ، فضا را کوچک و شلوغ نشان میدهد. برای روشن کردن فضای پذیرایی از لوسترهای چندشاخه وپرنور و یا چراغ‌های هالوژن و مخفی استفاده کنید و تمام فضا را به خوبی روشن کنید. برای نورپردازی پذیرایی کوچک، استفاده از هالوژن‌ها انتخابی خوبی است زیرا هم فضای کمی را اشغال میکند و هم میتواند فضا را به خوبی و به طور یکدست روشن کند.

 برای نورپردازی اتاق نشیمن و پذیرایی از نورهای موضعی نیز استفاده کنید. بوفه یا محلی که وسایل تزیینی خود را در آن جای داده‌اید،‌با نوری مجزا روشن کنید. با استفاده از نورهای موضعی تابلوهای خود را روشن کنید. استفاده از آباژور نیز میتواند انتخاب مناسبی باشد. به یاد داشته باشید هر جا که نور باشد، چشم به سمت آن میچرخد.

نورپردازی آشپزخانه کوچک

یکی دیگر از فضاهایی که نورپردازی در آن اهمیت بالایی دارد، آشپزخانه هست. استفاده از چراغ‌های خطی و یا استفاده از چند چراغ آویز در کنار هم انتخابی مناسب برای آشپرخانه هست. چراغ‌های آویز که قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارند برای آشپزخانه گزینه مناسبی است و میتوانید ارتفاع آن را بسته به طراحی خانه تغییر دهید. اگر جزیره یا میزغذاخوری در آشپزخانه دارید، منبع نوری را بالای آن قرار دهید.

در کنار لوستر آشپرخانه از نورپردازی کابینت نیز استفاده کنید. نور زیر کابینت را فراموش نکنید. به این منظور میتوانید لامپ‌های باریک LED را در زیرکابینت‌ها نصب کنید و تمام فضای پیشخوان را روشن کنید. در نورپردازی آشپزخانه تعادل بین نور سفید و زرد را حفظ کنید تا نور مناسب و دید طبیعی داشته باشید.

نورپردازی ورودی خانه

برای نورپردازی ورودی خانه خود از یک چراغ آویز یا دو دیوارکوب استفاده کنید. استفاده از نور سفید برای ورودی خانه انتخاب خوبی است زیرا فضا را بزرگتر و روشنتر نشان میدهد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)