عایق کاری حمام و سرویس بهداشتی

عایق کاری حمام و سرویس بهداشتی

عایق کاری و آبندی حمام و سروریس بهداشتی اهمیت بالایی دارد و لازم هست به درستی و به خوبی انجام شود. از آنجایی حمام و سرویس بهداشتی همواره در معرض آب و بخار آب می‌باشد، این احتمال وجود دارد که اب و بخار به دیواره‌ها و کاشی‌ها نفوذ کند و باعث پوسیدگی و رشد کپک و قارچ شود. از این رو هم خطر پوسیدگی دیواره حمام وجو دارد و هم به دلیل رشد کپک و قارچ و نبود تهویه مناسب سلامتی شما به خطر می‌افتد. بنابراین باید در این مورد حساسیت بالایی داشت و عایق کاری را به خوبی انجام داد.

عایق کاری چیست

به حتم بارها و بارها لغت عایق کاری را شنیده‌اید، اما معنی دقیق آن چیست؟ عایق کاری به معنی جلوگیری از ورود و خروج انرژی و جرم و هر عامل دیگری می‌باشد، یعنی هیچ عاملی نمیتواند از خارج به داخل و از داخل به خارج وارد شود. عایق کاری برای جلوگیری از ورود و خروج موارد مختلفی مثل صوت و حرارت نیز انجام می‌شود، اما رایج‌ترین آن عایق کاری رطوبتی برای جلوگیری از ورود رطوبت می‌باشد.

مزایای عایق کاری 

چرا باید عایق کاری سرویس بهداشتی به خوبی انجام شود؟

پاسخ به این سوال کاملا واضح و مشخص هست، سرویس بهداشتی و حمام در تماس مداوم با آب و بخار آب می‌باشند. رطوبت میتواند به دیواره‌ها و کف نفوذ کند و موجب پوسیدگی شود و گاهی ممکن است آب به طبقات زیرین برود و مشکلات بیشتری را ایجاد کند که جبران هزینه بر و زمانبر می‌باشد. از طرفی دیگر فضای حمام فضایی مناسب برای رشد کپک‌ها میباشد و رطوبت گیر افتاده در دیوار و کف فضایی مناسب و امن برای رشد آنها را ایجاد میکند. رشد کپک‌ها می‌تواند سلامت خانواده را به خطر بیندازد و حساسیت‌هایی نیز ایجاد کند.

شستشوی مداوم و استفاده از شوینده‌های اسیدی به مرور زمان عایق کاری را از بین میبرد و نیاز به تعمیر و بازسازی آن می‌باشد. البته کیفیت عایق کاری و مواد استفاده شده تضمینی برای طول عمر آن می‌باشد و هرچقدر عایق کاری بهتری انجام داده شده باشد، سرویس بهداشتی شما زمان طولانی تری نسبت به رطوبت عایق می‌باشد.

انواع روش‌های عایق کاری سرویس بهداشتی

عایق کاری حمام و سرویس بهداشتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. روش سنتی آن استفاده از قیرگونی بوده و امروزه به جای آن ایزوگام مورد استفاده قرار میگیرد. عایق کاری با ایزوگام و قیر به مرحله ساخت ساختمان برمیگردد و اجرای آن قبل از کاشی کاری انجام می‌شود.

امروزه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده و برای انجام هر کاری راه‌های مختلفی وجود دارد. در مورد عایق کاری نیز می‌توان از عایق کاری پلیمری و نانو استفاده کرد و حتی امکان عایق کاری بدون تخریب و روی کاشی نیز وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید سرویس بهداشتی خود را عایق کنید، میتوانید بدون تخریب نیز این کار را انجام دهید.

عایق کاری سنتی

یکی از اولین اقدامات برای عایق کاری، استفاده از قیر می‌باشد. استفاده از قیر کاری دشوار هست و کثیف کاری آن نیز بیشتر از سایر موارد می‌باشد. همچنین به مرور زمان و شستشو از بین رفته و نیاز به عایق کاری مجدد می‌باشد.

استفاده از ایزوگام

استفاده از ایزوگام برای عایق کردن حمام یکی از راه‌های معقول و مناسب می‌باشد. هم کار با آن راحت هست و هم کیفیت مناسب و طول عمربالایی دارد. شما میتوانید کف و دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی را ایزوگام کنید. به صورت روتین کف و کابین دوش ایزوگام می‌شوند و سایر دیوارها ایزوگام نمیشوند، مگر به خواست خودتان!

در هنگام اجرای ایزوگام باید در قسمت لوله فاضلای و کف شور دقت خود را بالا برد و این کار ار به خوبی انجام داد تا آب به زیر آنها نفوذ نکند.

عایق کاری پلیمری

عایق کاری پلیمیری یا استفاده از مواد نانو نیز یکی از روش‌های عایق کاری جدید می‌باشد. این نوع عایق کاری حمام نیز بر زیر کاشی انجام می‌شود و کف را کاملا آبنبدی می‌کند.

عایق کاری بدون تخریب

مواردی که در بالا گفته شد، برای عایق کاری هنگام ساخت و یا بازسازی مناسب می‌باشد و برای این اقدام نیاز به تخریب و برداشتن کاشی‌ها می‌باشد. امروزه میتوان بدون تخریب نیز حمام را عایق کاری کرد. به منظور میتوانید از عایق‌های نانو استفاده کنید. به این منظور ابتدا باید سطوح را کاملا تمیز و خشک کنید، سپس عایق رطوبتی نانو را تهیه و بسته به نوع دستورالعمل آن اجرا کنید. در این روش فضای خالی بین کاشی و سرامیک ها پر شده و رطوبت نفوذ نمیکند.

 

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)