آکس توالت فرنگی چیست؟

آکس توالت فرنگی چیست؟

اگر قصد خرید و نصب توالت فرنگی را داشته باشید لازم است حتما به آکس آن توجه کنید. فرقی نمی‌کند قصد نصب توالت فرنگی را دارید یا می‌خواهید توالت وال هنگ نصب کنید در هر دو صورت اهمیت و توجه به اندازه آکس اهمیت بالایی دارد. اما آکس توالت فرنگی چیست و چطور می‌توان آن را اندازه گرفت؟ با عمرانیاز همراه باشید.

آکس توالت فرنگی چیست؟

فاصله‌ی میان سطح دیوار کاشی شده با مرکز لوله‌ی فاضلاب که در کف سرویس بهداشتی تعبیه شده است را آکس سرویس بهداشتی فضای شما نامید می شود.

منظوراز آکس توالت فرنگی فاصله مرکز لوله خروجی ( سیفون ) تا دیواره پشتی توالت فرنگی است. 

اندازه آکس توالت فرنگی در فضاهای مختلف متفاوت است و از این رو در مدل‌های مختلف توالت فرنگی نیز اندازه آکس‌های مختلفی وجود دارد. این اندازه بسته به فضای سرویس بهداشتی است و در سرویس‌های بهداشتی کوچک اندازه آکس نیز کمتر است. این اندازه به شما می‌گوید که چه مدل و سایزی از توالت فرنگی را می‌توانید انتخاب کنید.

توجه داشته باشید این دو فاصله باید باهم هماهنگ و برابر باشند تا هنگام نصب توالت فرنگی لوله سیفون درست روی لوله فاضلاب قرار گیرد. در صورتی که اندازه آکس فرنگی بزرگتر از فضا باشد امکان نصب وجود ندارد.

آکس توالت فرنگی دیواری (آکس وال هنگ)

در توالت فرنگی‌های دیواری یا همان وال هنگ که به دیوار متصل می‌شوند، قضیه کمی متفاوت است (مقاله وال هنگ چیست را بخوانید). تمامی لوله‌های وال هنگ در داخل دیوار قرار دارند و لوله خروجی نیز در دیوار نصب شده است. نصب توالت وال هنگ‌‌ها طبق قوانین و استاندارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی در ایران است.

ارتفاع نصب وال هنگ می‌تواند متفاوت باشد مثلا برای کودکان پایین‌تر و در ارتفاع ۳۵ سانتی متری و برای سالمندان بالاتر نصب شود اما ارتفاع معمول نصب آن ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری از کف سرویس است.

از آنجایی که برای نصب وال هنگ (مقاله نصب توالت فرنگی دیواری را بخوانید) باید از قبل متناسب با مدل آن اقدامات لازم را در بخش داخلی دیوار انجام داد معمولا اندازه آکس خروجی آن متناسب با مدل توالت فرنگی و ارتفاع نصب هماهنگ شده و لوله‌کشی‌ها و چهارچوب بندی‌ها براساس همان انجام می‌شود. به طور معمول برای لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی وال هنگ لوله فاضلاب با قطر ۹۰ تا ۱۱۰ را در ارتفاع ۲۲ سانتی متری از سطح زمین در نظر می‌گیرند.

نحوه اندازه گیری آکس توالت فرنگی

اما چگونه می‌توان اندازه دقیق آکس توالت فرنگی را محاسبه کرد؟ برای محاسبه اندازه آکس فضای سرویس بهداشتی لازم است مرکز لوله فاضلاب را در کف سرویس مشخص کرد و از مرکز تا دیوار پشتی را اندازه گرفت و این فاصله را آکس فضا می‌گویند. اندازه آکس توالت فرنگی روی بسته بندی آن درج شده و توسط کارخانه مشخص شده است اما اگر بخواهید آن را اندازه بگیرید باید مرکز سیفون یا خروجی فرنگی را مشخص کرد و فاصله آن را تا دیواره پشتی فرنگی اندازه گرفت. برای اینکار از دیواره پشتی توالت فرنگی خطی فرضی و مستقیم تا پایین بکشید و این فاصه برابر اندازه آکس توالت فرنگی است.

کمترین آکس توالت فرنگی

توالت فرنگی‌هایی با آکس ۱۴ و یا ۱۸ سانتی متری متداول ترین آکس توالت فرنگی هستند که امروزه در سرویس‌های بهداشتی کوچک استفاده می‌شوند. اما کمترین آکس توالت فرنگی موجود در بازار که تولید می‌شود برابر ۱۲ سانتی متر است اما تعداد مدل‌های آن بسیار محدود هست. برای اطلاع از مدل‌های توالت فرنگی با آکس کم میتوانید نگاهی به مقاله کوچکترین سایز آکس توالت فرنگی بیندازید. 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)