علت آب دادن زیر توالت فرنگی چیست؟

علت آب دادن زیر توالت فرنگی چیست؟

یکی از مشکلاتی که برای توالت فرنگی ایجاد می‌شود و لازم است جهت رفع آن اقدامات لازم انجام شود نشت آب از زیر توالت فرنگی است. علت آب دادن زیر توالت فرنگی به چند عامل برمی‌گردد و برای رفع آن ابتدا باید علت اصلی را شناسایی کرد. در اینجا به بررسی علت‌ها و نحوه رفع این مشکل پرداخته‌ایم.

اگر توالت فرنگی شما نشتی آب دارد، این موضوع را جدی بگیرید و به سرعت جهت رفع آن اقدام کنید زیرا در صورت عدم شناسایی علت و برطرف نشدن آن، خسارت‌های جبران ناپذیری به تاسیسات منزل یا آپارتمان شما وارد می‌شود و رفع آن نیاز به هزینه و صرف زمان بیشتری دارد. در ادامه ی این مقاله با عمرانیاز همراه باشید.

بررسی علت آب دادن زیر توالت فرنگی

همانطور که گفته شد علت آب دادن زیر توالت فرنگی به موارد مختلفی برمی‌گردد و مربوط به نحوه نصب و قطعات آن می‌شود. با کمی بررسی می‌توانید علت نشتی را پیدا کنید و جهت رفع آن اقدام کنید.

در ابتدا باید ببینید آیا از اولین استفاده توالت فرنگی نشتی آب داشته یا این موضوع به تازگی رخ داده است؟

اگر نشتی آب در مدت زمان کوتاهی بعد از نصب توالت فرنگی اتفاق افتاده، این احتمال وجود دارد که نصب توالت فرنگی به خوبی انجام نشده و لازم است آن را جدا و مجدد به شکل درست نصب کرد. در زمان نصب حتماً باید توجه داشته باشید که سطح زیرین توالت فرنگی کاملاً صاف باشد. علاوه بر عدم نصب درست دلایل دیگری هم باعث علت آب دادن زیر توالت فرنگی می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

برخی دلایل آب دادن زیر توالت فرنگی عبارتند از:

  • خرابی فلاپر
  • خرابی شناور یا فلوتر
  • بررسی لوله ورودی آب
  • ترک خوردگی مخزن سیفون توالت فرنگی
  • شل شدن اتصالات
  • ترک در واشر مومی توالت فرنگی

در ادامه هر مورد را توضیح می دهیم.

خرابی فلاپر

فلاپ یک قطعه پلاستیکی یا لاستیکی کوچک است که در مخزن سیفون توالت فرنگی قرار گرفته و مانند دری بین مخزن و کاسه است. اگر فلاپر به درستی مخزن را آب بندی نکند، باعث نشتی آب از توالت فرنگی می‌شود. در این حالت در توالت فرنگی همواره آب جریان دارد و آب از مخزن آن خالی می‌شود. یکی از نشانه‌های خرابی فلاپر عدم قطع شدن صدای پر شدن آب سیفون است، یا سیفون در مدت زمان‌های کوتاه و بدون سیفون کردن اقدام به پر شدن می‌کند.

برای بررسی این موضوع به صدای پر شدن سیفون قطع شدن آن توجه کنید. همچنین می‌توانید فلاپر را با دست کمی فشار دهید و بینید آیا جریان آب به خوبی قطع می‌شود یا نه!

یکی از علت های آب دادن زیر توالت فرنگی: خرابی فلاپر

خرابی شناور یا فلوتر

در توالت فرنگی‌های قدیمی قطعه توپ مانند به نام شناور قرار دارد و در مدل‌های جدید جای خود را به فلوتر (مقاله فلوتر توالت فرنگی چیست؟ را مطالعه کنید!) داده است. وظیفه این قطعه کنترل جریان آب ورودی به سیفون است و بعد از رسیدن آب به سطح مشخص شده جریان آب ورودی را قطع می‌کند. خرابی فلاتر یا شناور باعث می‌شود آب مخزن همواره در حال پر شدن باشد و تا لبه بیرونی آن از آب پر شود و این امر باعث سرازیر شدن آب از مخزن می‌شود.

آب سرازیر شده در قسمت پایینی توالت فرنگی جمع شده و ممکن است به اشتباه فکر کنید زیر توالت فرنگی آب می‌دهد.

برای بررسی این موضوع مسیر جریان آب را دنبال کنید اگر رد آب را در بدنه توالت فرنگی و در بخش مخزن می‌بینید، این احتمال وجود دارد که به دلیل خرابی فلوتر یا شناور مخزن توالت فرنگی نشتی داشته باشد.

شاید برای تان مفید باشد: تعمیر و تعویض فلوتر توالت فرنگی

یکی از علت های آب دادن زیر توالت فرنگی: خرابی شناور یا فلوتر

بررسی لوله ورودی آب

یک لوله ورودی آب در کناره توالت فرنگی قرار دارد که به زیر مخزن سیفون وصل شده است. وظیفه این لوله پر کردن آب سیفون می‌باشد. شکستگی یا نشتی این لوله می‌تواند علت آب دادن زیر توالت فرنگی باشد. در این صورت در زمان جریان آب در لوله، آب به صورت قطره‌ای از شلنگ خارج شده و به کف اطراف توالت فرنگی می‌ریزد. از آنجایی که ردی از آب باقی نمی‌ماند پیدا کردن این نشتی کمی دشوار است. برای بررسی این هنگام پر شدن سیفون لوله ورودی آب را نگاه کنید و ببینید آیا اطراف آن قطره آبی جمع می‌شود؟ همچنین می‌توانید دور آن را با پارچه یا سلفون بپیچانید و خیس شدن آن را بررسی کنید.

یکی از علت های آب دادن زیر توالت فرنگی: بررسی لوله ورودی آب

ترک خوردگی مخزن سیفون توالت فرنگی

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان علت آب دادن زیر توالت فرنگی مورد بررسی قرار گیرد ترک خوردگی مخزن سیفون توالت فرنگی است. اگر بدنه توالت فرنگی در هر بخشی ترک کوچکی داشته باشد باعث می‌شود تا آب از آن خارج شود. این اتفاق بیشتر در اطراف مخزن توالت فرنگی رخ می‌دهد. به منظور تمامی اطراف بدن به خصوص دور تا دور مخزن را نگاه کنید. اگر ترکی هر چند ریز هم مشاهده کردید به احتمال زیاد نشتی آب از آن است. برای رفع این ترک‌ها و جلوگیری از نشتی می‌توانید از چسب‌های ضد آب مانند چسب آکواریوم استفاده کنید.

شاید برای تان مفید باشد:

یکی از علت های آب دادن زیر توالت فرنگی: ترک خوردگی مخزن سیفون توالت فرنگی

شل شدن اتصالات

یکی از مواردی که می‌تواند علت آب دادن زیر توالت فرنگی باشد، شل شدن اتصالات است. لوله‌ها و شیرها را چک کنید و از محکم بودن و آب‌بندی کامل آنها اطمینان حاصل کنید. شیرهای قدیمی و زنگ زده هم می‌توانند باعث چکه کردن شوند.

ترک در واشر مومی توالت فرنگی

بوگیر فرنگی یا واشر مومی توالت فرنگی یک حلقه مومی شکل است که در زیر توالت قرار می‌گیرد. این حلقه اگر دچار شکستگی پارگی و حتی فرسودگی شود می‌تواند باعث نشت آب شود. اگر مدت زمان طولانی از توالت فرنگی خود استفاده می‌کنید و به تازگی دچار آب دادن از کف شده، احتمالاً مشکل همین جاست و علت آب دادن زیر توالت فرنگی خرابی حلقه مومی شکل است. برای بررسی و تعویض این حلقه لازم است توالت فرنگی را جدا کرده و حلقه مومی را بررسی نمایید.

یکی از علت های آب دادن زیر توالت فرنگی: ترک در واشر مومی توالت فرنگی

شاید برای تان مفید باشد:

سخن پایانی

همانطور که گفته شد پیدا کردن علت آب دادن زیر توالت فرنگی مهم‌ترین مرحله رفع مشکل است. دلایلی که در بالا گفته شد از جمله دلایل مرسوم علت آب دادن زیر توالت فرنگی است. با بررسی موارد بالا ابتدا ریشه مشکل را پیدا کنید و سپس جهت رفع آن اقدام نمایید.

در برخی از موارد می‌توان مشکل را به راحتی برطرف کرد اما گاه نیاز است تا از افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)